به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، این قرآن به خط یاقوت مستعصمی(از خطاطان مشهور زمان خلیفه عباسی در سال 698 هجری قمری) در صفحاتی تذهیبشده و با ورقهایی با کیفیت عالی به سفارش مؤسسه «آل البیت(ع) لاحیاء التراث» قم چاپ و منتشر شده است.
این نسخه قرآنی قرار بود، همزمان با طرح «نجف؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 میلادی» به صورت تعداد محدودی منتشر و به میهمانان ویژه و شخصیتهای برجسته شرکتکننده در طرح اهدا شود، اما به علت لغو طرح فرهنگی نجف چاپ این نسخه قرآنی نیز در سال 2012 متوقف شود.
لازم به ذکر است، در خردادماه 1390، احمد مسجدجامعی، عضو وقت شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه عیسی علیزاده، مدیرعامل وقت خبرگزاری ایکنا و حجتالاسلاموالمسلمین نواللهیان در سفری که به نجف اشرف داشتند، مقرر شد که نسخهای نفیس از قرآن کریم به سفارش مؤسسه «آل البیت(ع) لاحیاء التراث» قم وابسته به دفتر آیتالله العظمی سیستانی منتشر و در میان شخصیتهای برجسته حاضر در طرح نجف توزیع شود.
این نسخه قرآنی قرار بود، به صورت هدیهای از سوی آستان مقدس امام علی(ع) به میهمانان اعطا شود که به علت لغو طرح نجف، این اقدام نیز عملا لغو شد.
حجتالاسلام نوراللهیان اعلام کرد: هماکنون منتظر یک مناسبت دینی مهم هستیم که بتوانیم این نسخه قرآنی فاخر و ارزشمند را در میان شخصیتهای فرهنگی برجسته جهان اسلام توزیع کنیم.
مؤسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث قم در سال 1362 با هدف غنیتر ساختن فرهنگ مکتوبات اسلامی به ویژه مراجع و مآخذی که حوزههای علمیه، به آنها نیازمند است، همچون حدیث، فقه، اصول، تفسیر، لغت و رجال و همچنین برای احیای میراثهای پنهان و نفیسی که غبار فراموشی آنها را فرا گرفته است، تأسیس شد.
مهمترین فعالیت مؤسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث، تحقیق و نشر کتب مورد نیاز حوزههای علمیه است. این مؤسسه در شهرهای قم، مشهد، بیروت و دمشق شعبه دارد.
در حال حاضر محققان این مرکز غیر از استفاده از کتابخانه غنی موجود در مؤسسه با بیش از 400 مرکز، در بیش از 60 کشور جهان، ارتباط مستمر دارند.
همچنین، جمالالدین ابوالدر یاقوت مستعصمی بغدادی، ملقب به قبلةالکتاب، خطاط شهیر سال 698 هجری قمری بود که به سبب خط بدیع خود مخصوصاً در خوشنویسی نسخههای قرآنی شهرت یافت.
وی در سال 690 هجری قمری قرآنی را خوشنویسی کرد که در کتابخانه مصر نگهداری میشود. وی از تربیتیافتگان المستعصم بالله، آخرین خلیفه عباسی بود، به همین دلیل خود را مستعصمی نامید و به همین نام آثارش را قلم زد. یاقوت مستعصمی خطوط مختلف اسلامی را قاعدهمند کرد.