کد خبر: 1366546
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
اندیشمند مسیحی:

نهج‌البلاغه تمام نیازهای بشریت را پاسخ می‌دهد

گروه بین‌الملل: «بدیع ابوجوده» معتقد است: نهج‌البلاغه نه نیازهای مردم زمان علی(ع) و نسل بعد از ما که نیازهای نسل‌های بعدی را هم تأمین می‌کند و راهنمایی‌های علی(ع) مورد قبول پیروان همه ادیان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه(شفقنا)، بدیع ابوجوده، اندیشمند لبنانی است که 30 جلد کتاب در زمینه‌های دینی، جامعه‌شناسی، تاریخ، محیط زیست و تربیتی تالیف کرده و مطالعات عمیقی در زمینه آثار تربیتی نهج‌البلاغه داشته است. به گفته خودش، تنها کسی است که 10 سال قبل از تشکیل سازمان ملل، کمیته محیط زیست را در سال 1962 در لبنان تشکیل داد.



 شما به عنوان یک اندیشمند مسیحی، به سمینار بزرگ وحدت در تهران دعوت شدید. منظور از وحدت در دیدگاه شما چیست و چگونه این امر محقق می‌شود؟



 در کانادا دو مصاحبه در مورد امام علی(ع) و پیامبر(ص) داشتم. من با یک کانال ماهواره‌ای به زبان فرانسوی نیز در خصوص راه‌های ایجاد وحدت بین ادیان مصاحبه کردم. این دو پایگاه برای من جالب بود و در واقع من پیک دوستی و برادری بین همه ادیان هستم. من نسبت به این اختلافات و درگیری‌ها همه را بر تاکید بین مشترکات که بین 90 تا 95 درصد هم بین فرقه‌های یک دین و هم بین پیروان ادیان مختلف است، دعوت می‌کنم. به عبارت دیگر به جای اختلافات بیاییم بر اشتراکات بین خود تاکید کنیم.



بر اساس آنچه که خودتان گفتید سیری در نهج‌البلاغه امام علی(ع) داشتید. چه چیزی سبب شد که به سراغ مطالعه این کتاب بروید؟



امام علی بن ابی‌طالب(ع) پیشوای بلاغت است؛ هم به لحاظ لفظی، ترکیب جملات، معنا، بیان و ارتباط با روح بشریت و به لحاظ ژرفای روان و به این اعتبار ایشان نه تنها معلم است بلکه مربی است برای نسل خود و نسل‌های بعدی بشر که خواهند آمد. امام علی(ع) درواقع تربیت کننده نسل‌های بشریت است.



تعالیم نهج‌‌البلاغه نه تنها شیعه و مسلمانان را شامل می‌شود بلکه شامل همه انسان‌هاست. در واقع در نهج‌البلاغه نیازهای همه انسانیت را می‌بینید نه تنها نیازهای شیعه را. پیروان ادیان هم راهنمایی‌های امام علی را قبول دارند، چون از زبان ضمیر آن‌ها سخن گفته است. اگر بخواهیم در این زمینه توضیح دهیم وقت بسیاری را می‌طلبد.



امام علی(ع) در یک نقطه با مسیح(ع) و پیامبر(ص) اشتراک دارند و بیشتر پیامبران در این سخن که آن را سخن خدا می‌دانیم «محبت نیرومندترین سلاح در جهان است» مشترکند و ما بر این اعتقادیم که قدرت محبت حتی از بمب اتم هم قوی‌تر است.



در قرآن کریم آیه‌ای داریم به این مضمون «و لتجدن اقربهم مودة للذین ءامنوا الذین قالوا إنّا نصری» از مسیحیان به عنوان دوستان مسلمانان یاد شده است، نظر شما در این باره چیست؟



گفته می‌شود، دوستی انسان نسبت به خانمش و دوست داشتن زن دیگری به جز زن خودش، خیانت به زن اول است. این حبّ است اما محبّت آن است که اگر یک نفر را در عالم دوست نداشته باشید به محبّت خیانت کرده‌اید. در واقع محبت، عام است و شامل همه بشریت می‌شود ولی حبّ چیزی است که بین زن و شوهر وجود دارد.



مسیح گفته که دشمنانتان را دوست داشته باشید. نقطه اشتراک بین مسیح(ع)، علی(ع) و پیامبر(ص) این است که گفته‌اند به کسی که به شما بدی کرده، نیکی کنید. شاید فلسفه این سخن آن باشد که اگر این کار را کنیم، او با ما دوست می‌شود و این احتمال است که آنها را به عنوان دوست خود تغییر دهیم.



آیا تالیفاتی در مورد امام علی(ع) و یا اهل بیت(ع) داشته‌اید؟ و کلا چه چیزی در زندگی، رفتار و گفتار امام علی(ع) شما را جذب خود کرد؟



نه در این موضوعات کتابی ندارم، اما کتاب‌های دینی نوشتم که به همه ادیان هم در آنجا اشاره کردم مانند برادری، محبت و دوستی با همه بشریت. خدا مساوی با محبت است و همه انسان‌ها را مساوی آفریده است. او بارانش را هم بر آمریکا و چین و هم بر شیعه و سنی می باراند، چون همه مخلوق خدا هستند.



امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر خطاب به او گفت: «این کسانی که بر آنها حکومت می‌کنی یا برادر مسلمان تو هستند یا در خلقت با تو مساوی هستند شما بر همه خوبی کن.» ما به کسی که ظلم کرده هجوم نمی‌بریم بلکه به او می‌گوییم بیا با یکدیگر دوست باشیم. مشترکات بین ادیان 95 درصد است چرا روی این 95 درصد تاکید نکنیم؟ ما همه با یکدیگر برادریم به شرطی که بر نقاط مثبت تاکید کنیم. باید به قرآن رجوع کنیم و عقل را داوری دهیم.



پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) با مسیحیات تعامل داشتند، در لبنان آیا چنین وضعیتی هم دیده می‌شود؟



 پیامبر(ص) و علی(ع) تعامل خوبی با مسیحیان داشتند و الآن هم با مسلمانان در لبنان با یکدیگر برادر هستیم و بعضا در مسائل سیاسی خیلی اندک و جزئی اختلاف داریم اما به یکدیگر احترام گذاشته و برادری کاملی با یکدیگر داریم. اختلافات ما اساسی نیست و ما با درگیری بین شیعه و سنی و مسیحیت مخالفیم. ما با کسانی که در صدد ایجاد اختلاف هستند، مخالفیم.

captcha