به گزارش خبرگزاری بینالملل قرآن(ایکنا)، اولین نشست تخصصی «نقاط پنهان بازیهای رایانهای» پیش از ظهر امروز، هفتم بهمنماه در تالار رضوان سازمان صدا و سیما با حضور مسئولان و کارشناسان این صنعت برگزار شد.
شریعتی، دبیر نشست تخصصی «نقاط پنهان بازیهای رایانهای» اظهار کرد: امروزه خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازیهای رایانهای همانند پدیدههای عصر فناوری ارتباطات به زندگی فرزندانمان ورود کرده است. این پدیده دو رو دارد که هم میتواند سبب رشد و پیشرفت شود و دیگر آنکه خطرهای روحی، روانی و جسمی داشته باشد.
وی افزود: اگر این پدیده را نادیده بگیریم و فرزندان را از این بازیها محروم کنیم، قطعاً موفق نخواهیم بود بلکه حرص و طمع آنها برای دسترسی به بازیها را ایجاد کردهایم. همچنین اگر دسترسی فرزندان را در خانه به بازیها فراهم نکنیم قطعا آنها در خارج از منزل به بازیها دسترسی خواهند داشت.
دبیر نشست تخصصی «نقاط پنهان بازیهای رایانهای» تصریح کرد: با توجه به رویکرد بسیج رسانه ملی، شورای سیاستگذاری بازیهای رایانهای در مرکز بسیج تشکیل شده است. دو نشست تخصصی را برگزار کردیم که اولین نشست آن مربوط به گردهمایی بسیجیان رسانه ملی در زیباکنار بود که در آنجا محصولات فاخر اسلامی - ایرانی در میان خانوادههای بسیجی عرضه شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
وی بیان کرد: اگر بازیهای فاخر با رویکرد دینی و اسلامی بتوانیم در بازار ارائه کنیم، کمتر خانوادهها به سوی بازیهای مخرب و ناشایست روی میآورند.
وی افزود: همچنین شورا مصوب کرده است که جلسات متعددی را مبنی بر نقد و بررسی داشته باشد و نحوه درست استفاده را به خانوادهها آموزش دهند و در کنار آن بازیهای مثبت و متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی را ارائه دهند.
دبیر نشست تخصصی «نقاط پنهان بازیهای رایانهای» تصریح کرد: کار دیگر شورا در آینده برقراری ارتباط خوب با معاونت اجتماعی پلیس فتاست تا شاهد فعالیتهای مناسبی باشیم.
همچنین جعفری، رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما در این نشست اظهار کرد: در صنعت بازیهای رایانهای از نگاه اقتصادی و فرهنگی غفلت کردهایم، این غفلت یک غفلت عمومی است. معتقدم همه مجموعه کشور و همه سیاستگذاران باید وارد این عرصه شوند و این درد را بفهمند. برای مثال ورود خودروهای خارجی برای جلوگیری از سقوط صنعت داخلی بسته شد، اما در حوزه بازیهای رایانهای چه کردهایم؟ بازی خارجی که با 70 دلار قیمت واقعیاش ساخته میشود اما در ایران با کمتر از صد هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
وی افزود: همچنین شرکتهای خارجی حاضر هستند که بازیهایشان به صورت رایگان در اختیار ایران قرار گیرد. اگر همه مباحث مدیریت شود و درآمد حاصل از بازیهای خارجی در تولیدات داخلی استفاده شود، قطعاً شاهد موفقیتهایی خواهیم بود.
در ادامه بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: 40 بازی پرفروش دنیا را بررسی کردیم که نتایج نشان میدهد 32 درصد از شخصیتهای بازیها از جادو استفاده میکنند که کاملا دینزدایی است. همچنین 80 درصد شخصیتهای بازیها مجرد هستند. قطعاً پشت صحنه این بازیها، صهیونیستها هستند.
وی افزود: پژوهشهایی را بر روی بازیهای رایانهای انجام دادیم که براساس پژوهشها، نظام ردهبندی سنی «اسرا» راهاندازی شد و تاکنون دو هزار و 700 بازی رایانهای ردهبندی سنی شدهاند.
در ادامه محمد بیطرف، قائممقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: امروزه حوزه بازیهای رایانهای به سمتی میرود که محدودیتی برای انجام آن نباشد یعنی کاربر در هر جایی مستقر است، بتواند بازی مورد نظرش را انجام دهد.
وی افزود: اولین نسخه جدیدترن بازی رایانهای در دنیا با تأخیر کمتر از 24 ساعت از طریق کانال رسمی و غیررسمی در کشورمان مورد مصرف قرار میگیرد. ما تأخیر حدود بیست ساله داریم و به نظر میرسد این اتفاق باید پیشتر از این رخ میداد.
وی بیان کرد: رتبه نخست را در منطقه و جهان اسلام کسب کردهایم که اگر در این حوزه تلاش نکنیم، رتبه را به کشورهای حاشیه خلیج فارس واگذار خواهیم کرد.