کد خبر: 1373723
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
پژوهشگر آمریکایی:

آمریکا برای پشیبرد سیاست‌های خود رسانه‌ها را به خدمت گرفته است

گروه بین‌الملل: فینکنشتاین، تاکید کرد: دولت آمریکا برای پیش بردن سیاست‌ها و اهداف خود در جهان از قدرت نرم یعنی رسانه‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نورمن فینکنشتاین، استاد و پژوهشگر آمریکایی امروز، دوشنبه(21 بهمن) طی سخنانی در نشست علمی ـ تخصصی «دیپلماسی عمومی آمریکا: از تصویر تا واقعیت» ضمن بیان این مطلب افزود: دولت آمریکا با استفاده از رسانه‌ها به ارائه تصویری منفی از ایران در میان مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان پرداخته که باید با این روند مقابله کرد.
وی در عین حال تاکید کرد که برای ارائه تصویر صحیح از ایران در جامعه آمریکا دشواری‌هایی وجود دارد، از جمله این که حدود 30 درصد از مردم آمریکا که اصطلاحاً «نخبگان فرهنگی» نامیده می‌شوند، به دلیل افکار لیبرال خود با ایران و ارزش‌های آن مخالفند.
این استاد علوم سیاسی افزود: این گروه اساساً با دین و مذهب مخالفند و به افراد دیندار با دیده تحقیر نگاه می‌کنند. شما اگر بخواهید دیدگاه این افراد را نسبت به ایران مثبت کنید، باید ارزش‌های خود را کنار بگذارید که چنین چیزی ممکن نیست.
فینکنشتاین در ادامه گفت: اما بقیه مردم آمریکا یعنی حدود هفتاد درصد آن‌ها دیندار و مذهبی هستند؛ امری که شاید برای یک کشور صنعتی مثل آمریکا تعجب‌انگیز باشد. این افراد اغلب به دلایل سیاسی و تحت تأثیر رسانه‌ها نظر منفی نسبت به ایران دارند که باید برای آگاه کردن آن‌ها از واقعیت‌ها، تلاش کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد تفاوت میان سیاست‌های رؤسای جمهور دمکرات و جمهوری‌خواه  آمریکا گفت: آن‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند و نباید تصور کرد که مثلاً سیاست‌های اوباما از بوش بهتر بوده، بلکه باید گفت، دوران ریاست جمهوری اوباما از بسیاری جهات حتی از دوران بوش هم بدتر بوده است.

صرف هزینه‌های چندصد میلیون دلاری آمریکا در عرصه رسانه


در ادامه نشست، فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا، به صرف هزینه‌های هنگفت از سوی دولت آمریکا برای ترویج سیاست‌های خود از طریق رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: آمریکا، با وجود این که دولتی شدیداً بدهکار است، 780 میلیون دلار بودجه فقط برای فعالیت‌های رسانه‌ای جهت کنترل افکار عمومی در خاورمیانه اختصاص داده است.
وی بر ضرورت مقابله با این هجمه رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: باید مردم کشورهای دیگر از جمله آمریکا را از واقعیت آگاه کرد و به ویژه باید دیدگاه افرادی را که در جهت‌دهی به افکار عمومی این کشور مؤثرند، تصحیح کرد.
ایزدی تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌هایی که خود غربی‌ها ترتیب داده‌اند، مردم در کشورهای اسلامی دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به ایران دارند.
وی در ادامه به اظهارات یک نظامی آمریکا در سنای آمریکا اشاره کرد که گفته بود، به هر کشور دارای جمعیت مسلمان از شرق آسیا تا آفریقا که سفر کرده است، در دورافتاده‌ترین نقاط هم تصویر امام خمینی را در دستان مردم آن نقاط مشاهده کرده است.
ایزدی افزود: محبوبیت ایران و انقلاب اسلامی فقط مربوط به کشورهای اسلامی نیست، به طوری که من سال گذشته در سفری به اکوادور در آمریکای لاتین نیز ارادت مردم این کشور به ایران و انقلاب اسلامی را مشاهده کردم.

ضرورت آشنایی نخبگان غربی با دستاوردهای ایران اسلامی


سخنران دیگر این نشست، نادر طالب‌زاده، کارشناس مسائل رسانه، بود که به هجمه رسانه‌های غرب و آمریکا علیه انقلاب اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: برای آگاه کردن مردم آمریکا و غرب از واقعیت‌های ایران و زدودن تبلیغات ضدایرانی رسانه‌های غربی باید از حضور نخبگان و اساتید دانشگاه‌های غربی در ایران استقبال کرد تا آن‌ها تصویری صحیح از مسائل را به غرب انتقال دهند.
نشست علمی - تخصصی «دیپلماسی عمومی آمریکا: از تصویر تا واقعیت» امروز، دوشنبه در مرکز مطالعات عالی بین‌المللی وابسته به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برپا شد. این نشست با همکاری پژوهشکده مطالعات آمریکا و سایت دیده‌بان آمریکا برگزار شد.

captcha