کد خبر: 1376110
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸

گفتمان دینی «صحیفه سجادیه و راهبری شیعه در عصر تاریکی» در نیک‌شهر برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: گفتمان دینی «صحیفه سجادیه و راهبری شیعه در عصر تاریکی» با هدف تفسیر دعای سی و یکم صحیفه در نیک‌شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در این گفتمان با اشاره به شرح و تفسیر دعای سی و یکم صحیفه، گفت: در این دعا اول امام سجاد(ع) ابتدا به مدح و ثنای الهی پرداخته و به موضوعاتی درباره خداوند خالق هستی اشاره می‌فرمایند که عبارتند از؛ همه انسان‌ها از بیان وصف خدا عاجزند، خدا امید همه امیدواران است و خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند.

وی افزود: سپس در فراز دیگر این دعا به ما می‌آموزد که این درخواست‌ها را از خداوند داشته باشیم که ما را از لغزش‌ها و خطاها و امور ناپسند حفظ کند، توفیق فرمانبری و نیت خالص و پایان زندگی ما با استواری در راه دین خدا و آئین حضرت محمد(ص) باشد.

حجت‌الاسلام لطفیان در ادامه به تشریح توبه که ندامت و پشیمانی از شرک و معصیت است پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این زمینه می‌فرماید «خدایا اگر پشیمانی به سوی تو، توبه است پس من پشیمان ترین پشیمان‌هایم و اگر به جا نیاوردن گناه، توبه و بازگشت به سوی توست پس من نخستین توبه‌کنندگان هستم».

وی بیان کرد: در مجموع این دعای شریف از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است که شامل، مدح و ستایش ذات مقدس الهی است و به تشریح و بیان ضعف، ناتوانی و عرض تقصیر  و گناه بندگان به پیشگاه خداوند و اقرار به گناه و معصیت در پیشگاه خداوند است.

امام جمعه نیک‌شهر عنوان کرد: آنچه از این دعا می‌آموزیم این است که گناهکار هر روز در دست کسی است و اختیار خود را از دست می‌دهد. برخی آزادی را در انجام گناهان می‌بینند در حالی که غافل هستند که چگونه در دست گناهان اسیر شده‌اند. اگر ساربان نادان باشد چهارپایان و کاروانیان را به راهی می‌کشاند که در دره‌ای بیفتند یا از تشنگی هلاک شوند. خطاها و گناهان نیز با انسان چنین می‌کنند پس از مدتی که انسان مورد هجوم و غارت گناه قرار بگیرد، دیگر سرمایه‌ای برایش باقی نمی‌ماند آنگاه به راحتی لگام و قلاده گناه را به گردن می‌اندازد و دیگر نیازی به دیگران ندارد تا گمراهش کنند بلکه خود به بیراهه می‌رود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: همانطور که چرک و آلودگی‌های ظاهری باعث زشتی ظاهر و موجب نفرت مردم می‌شود، چرک‌های باطنی نیز باعث زشتی باطن می‌شوند و اولیای خدا و ملائک را از انسان دور می‌کند. اگر در بدن انسان چرک و آلودگی زیاد شده و مریض شده و به هلاکت می‌رسد. روح انسان نیز چنین است. انسان ممکن است زیرباران قرار بگیرد اما خود را نشوید و ظاهری بدتر پیدا کند.

وی با اشاره به دعای 25 صحیفه سجادیه که از دعاهای امام سجاد(ع) برای فرزندانش است، گفت: یکی از نقش‌های دعا و نماز در زندگی انسان سپر بودن آن در برابر حملات و وسوسه‌های شیطان است به طوری که در برفی روایات از دعا به سپر مؤمن تعبیر شده است. این امام همام در این دعا به ما می‌آموزد که برای حفظ شدن از وسوسه‌های شیطان دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که شیطان را برما غالب نکند.

حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: در این فراز دعا حضرت با توصیه به اینکه دعا و نماز تقویت‌کننده، اصلاح‌کننده و بازدارنده از بدی‌هاست. حضرت انجام اعمال خوب و نیکو را در مقابل رحمت الهی به تجارتی نیکو تشبیه می‌کنند و از خداوند تقاضا دارند که در این تجارت سودی ببرند.

وی ادامه داد: چرا امام تشبیه و تمثیل تجارت پرسود را به کار بردند. تاجر تمام سعی خویش را در توسعه سود خود به کار می‌گیرد. در ارتباط با خداوند نیز باید چنین بود. هر تجارت پرسودی به برنامه دقیق اقتصادی نیاز دارد، برنامه معنوی انسان نیز چنین است همان طور که در مال التجاره بعضی از تجار اشیای کوچک ولی بی‌نهایت نفیس و قیمتی پیدا می‌شود بعضی از اعمال انسان نیز اگر چه ظاهری کوچک دارند ولی نزد خداوند از اهمیت زیادی برخوردارند مانند احترام به پدر و مادر.

لطفیان عنوان کرد: هر قدر مال‌التجاره تاجر بیشتر باشد اگر ضرر کند بیشتر از دیگران ضرر کرده است. آدمی که به مقامات بالای معرفت و عمل رسیده نیز اگر ضرر کند بیشتر از دیگران دچار خسران می‌شود. در تجارت باید از تجارب تجار بزرگ استفاده کرد و در راه بندگی نیز باید اولیاء الهی و تجارت آنها را در نظر داشت.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه تجارت احتیاج به بصیرت و زیرکی نیز دارد، گفت: در غیر این صورت با یک خرید یا فروش نا به جا اگر چه با قصد سود باشد، تمام سرمایه از دست می‌رود. در ترقی و پیشرفت معنوی نیز چنین شرایطی حاکم است. ممکن است تاجری برای رسیدن به سود فراوان رنج بسیاری را متحمل شود. در تجارت با خداوند و برای رسیدن به رحمت واسعه الهی نیز باید سختی‌ها را تحمل شود. در تجارت با خداوند و برای رسیدن به رحمت واسعه الهی نیز باید سختی‌ها را تحمل کرد.

captcha