الهام منگلی، داور مسابقات قرآن «تسنیم و تلاوت» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رویکرد جدید مسابقات قرآن «تلاوت» که در کنار حفظ و قرائت قرآن به مفاهیم و معانی آیات نیز توجه دارد، اظهار کرد: هدف اصلی برگزارکنندگان مسابقات «تلاوت» این است که معنا و مفاهیم آیات قرآن را نیز در تلاوتهای قاریان و حافظان قرآن وارد کرده و به بحث معانی و مفاهیم توجه بیشتری داشته باشند.
پاسخگویی به سه سوال حفظ و مفاهیم در مسابقات تلاوت
وی افزود: در مسابقات قرآن «تلاوت» علاوه بر سه سوال حفظ از حافظان قرآن کریم، سه سوال مفاهیمی نیز از شرکتکنندگان میپرسیدیم که این امر کمک زیادی میکند تا قاریان و حافظان ما از جهت معنایی رشد کنند؛ با برگزاری مسابقات «تلاوت» تازه داریم وارد بحث مفاهیم قرآن میشویم، البته این امر کمک میکند که کسانی که حفظ خوبی دارند، حُسن تلاوت خوبی هم داشته باشند و همچنین بر روی مفاهیم و معانی آیات نیز کار کنند.
منگلی ادامه داد: حافظان و قاریانی که از جهت معنایی ضعیف هستند، باید بر روی این زمینه کار کنند و نباید فقط رشد کاریکاتوری داشته باشند؛ بلکه یک شخصیت قرآنی که به عنوان قاری و حافظ قرآن در جامعه معرفی میشود، باید در کنار تلاوت و حفظ قرآن بر مفاهیم آیات نیز تسلط داشته باشد.
حافظان قرآن در بحث مفاهیم و سبک زندگی وارد شوند
وی عنوان کرد: حافظان قرآن کریم همان گونه که در بحث حفظ رشد میکنند، باید در بحث مفاهیم و سبک زندگی قرآنی نیز رشد داشته باشند و اثرات آیات قرآنی را در زندگی خود ببینند؛ ما سالها است که از جهت بحث حفظ قوی هستیم، اما چه فایده وقتی حافظان ما با شرکت در مسابقات قرآن نشان میدهند که در حفظ قرآن بسیار قوی هستند، اما در مفاهیم ضعف دارند.
این حافظ کل قرآن در ادامه اظهار کرد: زمانی که در مسابقات قرآن «تلاوت»، قاریان و حافظان قرآن تلاوتها را از حفظ میخوانند و به مفاهیم آیات نیز تسلط دارند، موجب میشود تا حافظ و قاری از هم جدا نشوند و همچنین در این صورت حافظ و قاری نیز از کسی که مفهوم قرآن را میداند، جدا نمیشود؛ متأسفانه چند سالی است که بحث حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن را از هم جدا کردهایم که این خوب نیست.
حافظان قرآن روی ترتیل، تجوید و صوت و لحن کار کنند
وی اظهار کرد: درست است که هر کس باید در یک رشته تخصص داشته باشد، اما به هر حال یک حافظ پس از اینکه در حوزه حفظ به تخصص کامل رسید، باید روی بحث ترتیل، تجوید و صوت و لحن کار کند؛ باید به این نکته توجه کرد که هنوز دانشگاه تمام نشده و تازه شروع شده است.
منگلی در ادامه عنوان کرد: اگر یک حافظ قرآن در حین انجام حفظ و تثبیت آن، مفاهیم را مختصر یاد گرفته است، باید سالهای بعد بیشتر روی آن کار کند و بحث مفاهیم و معانی آیات را به صورت تخصصی دنبال کند.
وی با بیان اینکه در نخستین دوره مسابقات قرآن «تلاوت» مفاهیم پنج جزء از قرآن کریم مورد توجه بوده است، ادامه داد: مسئولان برگزارکننده این مسابقات اگر امسال از شرکتکنندگان خواستهاند که به مفاهیم پنج جزء از قرآن مسلط باشند، برای سال آِینده باید از شرکتکنندگان بخواهند که حداقل به مفاهیم 10 جزء یا 15 جزء از قرآن تسلط پیدا کنند؛ البته از همان ابتدا نمیتوان گفت بر مفاهیم کل قرآن مسلط باشند، بلکه باید آهستهآهسته پیش رفت تا برای حافظان و قاریان نیز این کار سنگین نشود.
برای موفقیت در مسابقات «تلاوت» باید رشد پلکانی داشته باشیم
داور مسابقات قرآنی «تسنیم و تلاوت» ادامه داد: برای موفقیت در بحث مفاهیم که در مسابقات «تلاوت» دنبال میشود، باید رشد پلکانی داشته باشیم تا در کلاسهای قرآن ما نیز اثر بگذارد؛ زیرا هر چه که در مسابقات قرآن کشور از قاریان و حافظان قرآن خواسته شود، آنها هم از معلم و استاد قرآنی خود میخواهند و این امر در کلاسها اثر میگذارد؛ اگر در مسابقات قرآن صوت و لحن بخواهند، شاگرد هم از استاد خود میخواهد که بر روی صوت و لحن او کار کند و اگر در مسابقات مفاهیم بخواهند، شاگرد هم از استاد میخواهد که بر روی مفاهیم کار کند.
وی در ادامه به سطح شرکتکنندگان مرحله کشوری نخستین دوره مسابقات «تلاوت» اشاره کرد و گفت: 70 درصد شرکتکنندگان در این دوره مسابقات خوب بودند و تنها شاید 30 درصد کسانی بودند که هر چند حُسن حفظ خوبی داشتند، اما از جهت مفاهیم مشکل داشتند که این حافظان و قاریان نیز باید بیشتر تلاش کنند تا برای سالهای آینده قویتر شوند.
منگلی افزود: کسانی که میخواهند در کنار حفظ قرآن به معانی و مفاهیم آیات نیز توجه داشته باشند، قطعاً در ابتدای کار برای انجام حفظ خود باید یک قرآن، ترجمهدار داشته باشند، اما بعد از حفظ خوب باید صرف و نحو یاد بگیرند؛ قدم اول خواندن ترجمه و قدم بعدی دانستن علوم قرآنی است.