رضا مهدوی، کارشناس موسیقی و آهنگساز در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: با نگاهی اجمالی به این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» میتوان به این نتیجه رسید که عملاً در عرصه برنامهریزی و تدارک بخشهای رقابتی و جنبی این دوره از جشنواره نیز به نسبت دورههای قبل اتفاقی خاصی نیفتاده بود و این جشنواره صرفاً برگزار میشود تا به نوعی خلاً رویدادی بزرگ در عرصه موسیقی در طول یک سال را پوشش دهد.
وی گفت: جشنواره «موسیقی فجر» در دوره بیست و نهم خود هنوز در حد و اندازه یک جشنواره حرفهای موسیقی که داعیه بینالمللی بودن نیز دارد، ظاهر نشد و اینها همگی به نگرش ساختار دبیرخانه جشنواره و شخص دبیر است که همچنان باور ندارند که موسیقی سنتی و دستگاهی ایران موزهای نیست و باید تأثیر خود را در جشنوارهای با ماهیت ایرانی و انقلابی بگذارد و در عمل شاهد هستیم که موسیقی اصیل ایران به نسبت سایر بخشهای این جشنواره در محاق است.
مسئولان همچنان به موسیقی اصیل ایرانی ایمان و اعتقاد ندارند
مهدوی تصریح کرد: اینکه گفته میشود مسئولان دولتی با اختصاص بخشی به نام موسیقی نواحی و مناطق در جشنواره «موسیقی فجر» موافق و یا مخالف هستند درست نیست؛ چرا که مدیر دفتر موسیقی ارشاد به شکلی تشریفاتی رئیس جشنواره است و در سیاستگذاریهای جشنواره نقشی ندارد و تصمیمات همگی بر عهده شورای سیاستگذاری جشنواره به ریاست دبیر آن است که هم در دولت قبل و هم در دولت جدید ایمان و اعتقادی به این نوع موسیقی ندارند.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: جشنواره «موسیقی فجر» جشنوارهای به بهانه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است و باید برنامهریزی آن به گونهای باشد که بخشهای آن در بیان شکوه و جلال و ویژگیهای این انقلاب باشد، در حالیکه در این جشنواره همچنان جای موسیقی و سرود انقلاب اسلامی با وجود همه ظرفیتهای بالای آن و آثاری که در طول بیش از این سه دهه تولید شده است خالی است.
بخشهای جشنواره «موسیقی فجر» باید گستردهتر از چیزی که برگزار میشود باشد
مهدوی تأکید کرد: توقع میرود که جشنواره به شکل گستردهتری برگزار شود و به طور مثال بخشی نیز به عنوان بررسی و داوری موسیقی فیلم در آن گنجانده شود؛ چیزی که در اغلب جشنوارههای بزرگ موسیقی در دنیا رایج است و موسیقی فیلم را از نقطه نظر ژانر و اینکه تا چه اندازه در خدمت موضوع فیلم است مورد بررسی قرار میدهند.
این کارشناس و مدرس موسیقی در ادامه گفت: در بخش بینالملل جشنواره شاهد حضور چهرههای شاخص موسیقی نبودیم حتی از چهرههای شاخص موسیقی داخلی نیز خبری نبود؛ جای اشخاص بزرگی همچون شهرام ناظری در عرصه موسیقی عرفانی و مجید انتظامی در عرصه آهنگسازی انقلابی و ارزشی با سمفونی «ایثار» خالی بود و پرسش اینجا که بالاخره ما چه زمانی باید از هنرنمایی آنها متنعم شویم و آیا عرصه «موسیقی فجر» جایگاه مناسبی برای هنرنمایی آنها نبود و این پرسش بیپاسخ که دلیل عدم حضور آنها چیست آیا اختلاف سلیقه است و یا عدم تمکن مالی جشنواره؟ و البته بخش کودک و نوجوان و موسیقی بانوان که همچنان تکرار مکررات سالهای قبل بود.
از همه ظرفیتهای سختافزاری در جشنواره «موسیقی فجر» استفاده نمیشود
وی گفت: در برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» این توقع میرود که از همه ظرفیتها استفاده شود در حالیکه با وجود دارا بودن سالنهای خوب اجرا در فرهنگسراها که میتوانستند در خدمت جشنواره قرار گیرند، به چند سالن با اجرای محدود با ظرفیت محدود مخاطب بسنده شد در حالیکه مسئولان میتوانستند سالنهای موجود در فرهنگسراها را اختصاص به کارهایی تجربی همچون نسل جوان و استعدادهای درخشان بدهند و سالنهای مطرح را در اختیار گروههایی قرار دهند که اجرای آنها ماندگار و در تصمیم گیریهای آتی در عرصه موسیقی تأثیرگذار است.
در مواجهه با موسیقی پاپ سیاستگذاریها متناقض است
مهدوی در پایان در پاسخ به این پرسش که جایگاه موسیقی پاپ در جشنواره «موسیقی فجر» را چگونه ارزیابی میکند؟ گفت: شخصاً با هیچ ژانری از موسیقی مخالف نیستم، سختگیریهایی در طول سال در زمینه موسیقی پاپ در بعد ممیزی پیش میآید که این موسیقی را منحرف و به سوی موسیقی خانگی و خدای ناکرده موسیقی زیرزمینی سوق میدهد اما میدان دادن به گروههای موسیقی پاپ در جشنواره آن هم به این شکل و بدون لحاظ کوچکترین قانون و ضابطهای با رفتار یکساله مسئولان در محدود کردن این نوع موسیقی تناقض دارد که البته پر واضح است که موسیقی پاپ به این دلیل در جشنواره فجر گنجانده میشود؛ چرا که موجب جذب سرمایه میشود و وقتی ادعا میکنند این جشنواره میلیاردی فروخته است شک نکنید که غالب این جذب سرمایه از طریق فروش بلیط بخش پاپ است که به نظر من باید این سیاست اصلاح شود و موسیقی پاپ را نیز وارد بخش رقابتی جشنواره کنند.
یادآور میشود، بیستونهمین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» 24 بهمن تا اول اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار شد.