کد خبر: 1380522
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
اکرم جمشیدیان بیان کرد:

ارائه برنامه مدون آموزشی؛ گامی جهت دوری مؤسسات قرآنی از فعالیت سلیقه‌ای

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤلف کتاب گلواژه‌های وحی در رابطه با دلایل سلیقه‌ای عمل کردن مؤسسات قرآنی، گفت: در صورت وجود برنامه مدون مؤسسات نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند.

اکرم جمشیدیان، مدیرمسئول مؤسسه نورالانوار اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیارها و ملاک‌های لازم جهت صدور مجوز یک مؤسسه قرآنی گفت: مجوز یک مرکز قرآنی باید برای متقاضیانی صادر شود که خود شخصیتی قرآنی و دارای سابقه فعالیت در حوزه‌های قرآنی هستند.
وی در ادامه بیان کرد: یک مدیر قرآنی باید توانایی پاسخگویی به‌ سؤالات قرآنی فراگیران را داشته باشند، در غیر اینصورت دچار بن‌بست مسأله شده و فعالیت‌های آموزشی خود را به‌درستی نمی‌تواند انجام دهد زیرا یک مدیر زمانی می‌تواند به‌عنوان مشاور و راهنما فعالیت کند، که خود قبلا آن راه را طی کرده باشد.
توجه به ارتقای جایگاه فعلی مدیران مؤسسات قرآنی
این مؤلف کتب دینی و قرآنی اظهار کرد: ضروری است تا جهت ارتقای توانایی مدیرانی که دارای مؤسسه قرآنی هستند، دوره‌هایی برگزار شود تا مدیران ضعیف با همکاری مدیران موفق جایگاه خود را ارتقاء دهند.
این مؤلف کتب دینی و قرآنی در رابطه با سلیقه‌ای عمل کردن مؤسسات قرآنی، بیان1 کرد: در صورت وجود برنامه مدون مؤسسات نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند، در نتیجه زمانی که برنامه وجود نداشته باشد مؤسسات قرآنی نیز به‌صورت سلیقه‌ای عمل خواهند کرد.
ضرورت ایجاد انگیزه در فراگیران پیش از انتخاب منابع آموزشی
وی با تأکید بر مهم بودن ایجاد انگیزه یادگیری در فراگیران، تصریح کرد: اگر احساس نیاز و اشتیاق در مخاطبان ایجاد نشود، فرد از ادامه آموزش منصرف خواهد شد. این احساس نیز باید توسط مربی در فرد ایجاد شود که مؤسسات قرآنی در این حوزه ضعیف عمل کردند.  
مدیرمسئول مؤسسه نورالانوار اصفهان افزود: عدم وجود جذابیت، نبود تشویق و ایجاد انگیزه، نداشتن توانمندی لازم در ایجاد انگیزه و ... می‌‌تواند از دلایل اصلی گریز فراگیر از ادامه آموزش باشد.
پرهیز مؤسسات از موازی‌کاری در فعالیت قرآنی
وی اظهار کرد: تعدد مؤسسات قرآنی در کشور بسیار خوب است زیرا هر مؤسسه دارای روند آموزشی خاص خود است و می‌توان با این تعدد به اکثر سلائق آموزشی خدمات ارائه کرد، اما باید توجه داشت که در این حوزه از موازی‌کاری پرهیز شود.
وی در ادامه افزود: ارزیابی، ارائه جزوه‌های آموزشی و شناسایی نیروهای مستعد در تولید علمی قرآنی، گام مهمی است که می‌توان در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی جهت افزایش اطلاعات مدیران انجام داد.
جمشیدیان در پایان یادآور شد: نمی‌توان گفت باید تمام روش‌های آموزشی سنتی مانند جلسات قرآن کنار گذاشته شوند، بلکه می‌توان با ارائه امکانات و بررسی نحوه فعالیت این گروه، نواقص روش‌ها را رفع و نحوه آموزش این مراکز را با استفاده از مربیان با تجربه و توانمند رشد داد.

captcha