به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در کارگاه آموزشی «روابط سالم اجتماعی در پرتو رساله حقوق امام سجاد(ع)» با اشاره به اهمیت شکوفایی فرهنگ، هنر و تمدن قرآنی و خودباوری و نهضت علمی با معرفی کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: در حقیقت آلات و ابزار کمال و انحراف ابزار مشترکی است در صورت استفاده صحیح میتواند انسان را در صعود و ترقی و وصول به مراتب عالی انسانی یاری کند و بالعکس.
وی بیان کرد: میتواند انسان را از عالیترین کمالی که تحصیل کرده به نازلترین مرتبه یعنی کفر، شرک و عبودیت شیطان ساقط کند. پس این ابزار در مکتب اخلاقی دین به صورت بایدها و نبایدهای اخلاقی، ارشادی و هدایتی آمده است و به تعبیری در قالب احکام فقهی به شکل واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح ذکر شده است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: چشم عضو مهم و حساس بدن است که اگر دو چشم کسی را در آورند یا کور کنند دیه یک انسان کامل است. هارونالرشید به حضرت موسی بن جعفر(ع) درخواست موعظه کرد، حضرت درد پاسخ کوتاه نوشتند «آنچه دو چشم تو میبیند در او موعظه است» البته برای انسانی که درس بگیرد و خود را اصلاح کند.
وی افزود: یعنی انسان کاخ را میبیند موعظه است که دیگران با قدرت ظاهری بودند و رفتند و اگر میز و صندلی را میبیند موعظه است که دیگران چند روزی رئیس بودند و رفتند اگر پیرمردها یا پیرزنها را میبیند موعظه است که دیگران چند روزی جوان بوده و الان با تکیه بر عصا از جا حرکت میکنند. اگر خانههای آباء و اجداد را میبیند موعظه است که آنها گذاشتند و رفتند؛ ز دست دیده و دل هر دو فریاد.
حجتالاسلام لطفیان ادامه داد: دو عامل مهم دردسرساز برای بعضی مسئولان سرمایه، تکاثر زیادهخواهی و سیاستزدگی بوده است. هیچ انسانی دو بار به دنیا نمیآید و باید همه قلههای کمال را در همین دوران ناچیز عمر بشری فتح کند و علاوهبر عقل، تدبیر، دانش و علم استفاده از تجربیات دیگران یکی از راههای دسترسی به مراحل کمال، آسان کردن راه دشوار زندگی است و اگر کسی با داشتن این همه فرصت باز هم دچار آزمون و خطا شد، از ادای حق سرمایهها و توانمندیهای خود عاجز است.
وی عنوان کرد: شاسته است انسان مؤمن به صحنههای زیانبار و فاسدکننده مثل ماهوارهها نگاه نکند و از نعمت بینایی در راه رشد و کمال انسانی خود و جامعه قدم بردارد. از پیامبر اسلام(ص) نقل شده که فرمودند «نگاه حرام تیری زهرآگین از تیرهای شیطان است پس کسی که آن را از ترس خدا ترک کند خداوند به او ایمانی ارزانی میدارد که شیرینیاش را در قلبش احساس میکند».
لطفیان در ادامه با اشاره به حق دو پا از دیدگاه رساله حقوق امام سجاد(ع) و آداب راه رفتن، جهاد و مهاجرت از دیدگاه قرآن و عترت و تعریف جهاد اکبر و اصغر، گفت: جهاد ابتدایی آزادیبخش و دفاعی است. جنگهایی مانند احزاب، احد، موته، تبوک و ... جزء این بخش از جهاد است و جنبه دفاعی داشته است. طبق آیه 190 سوره بقره به ما میآموزد که هدف اصلی جنگهای اسلام جنگ برای انتقامجویی، جاهطلبی و ریاست و کشورگشایی و تصرف سرزمینهای دیگران و کسب غنائم نیست.
این استاد دانشگاه یادآور شد: بلکه حماسه اقتصادی و قرآنی در راه خدا و گسترش قوانین الهی و ریشهکن ساختن ظلم، فساد و انحراف است. جهاد اکبر و اصغر مثل ریشه درختی است که درخت برای به دست آوردن غذا و نیرو و به طور دائم در حال فعالیت و حرکت است و در هنگامی که در حرکت خود دراعماق زمین با مانعی برخورد کند اگر نتوانست راه خود را کج کرده و با دور زدن از آن مانع میگذرد.
هجرت یکی از قوانین جاودانه حیات و زندگی است
وی با اشاره به اینکه حماسه و جهاد فقط جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششی را که برای پیشبرد اهداف مقدس الهی و قرآنی انجام گیرد را شامل میشود، گفت: پس مبارزات علمی، منطقی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) هم از مصادیق جهاد فی سبیلالله است که با پای انسان صورت میگیرد.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: کلمه هجرت بار معنایی قویتر و کاملتری نسبت به مسافرت دارد؛ علاقههای افراطی به محیط تولد و دیگر علایق مختلف از نظر اسلام نمیتواند مانع از هجرت مسلمانان باشد. هجرت یکی از قوانین جاودانه حیات و زندگی است. جالب این است که هجرت پیامبر اسلام آن هم نه برای حفظ خود بلکه برای حفظ آئین اسلام مبدأ تاریخ مسلمانان شد و زیربنای همه حوادث سیاسی، تبلیغی و اجتماعی ما را تشکیل داد.
وی یادآور شد: هجرت درخشندهترین و پربرکتترین و کمهزینهترین برنامهای بود که در اسلام پیاده شد و سرآغاز فصل نوینی از تاریخ اسلام و قرآن گشت. مسلمانان تا در مکه بودند و دوران آموزشی خود را سپری میکردند با هجرت توانستند دولت اسلامی تشکیل دهند و اگر هجرت نبود ممکن بود اسلام در مکه به فراموشی سپرده شود. قرآن کریم طبق آیات 100 سوره نساء و 41 سوره نحل، هجرت را مایه پیدایش آزادی و آسایش میداند.
لطفیان نکته سوم را آداب راه رفتن بیان کرد و گفت: از نشانههای عبادالرحمن و بندگان خاص خدا تواضع است. تواضعی که بر روح بندگان خدا حکومت میکند تواضعی که آنها را بر تسلیم در برابر حق وا میدارد. پاها در زندگی ما نقش بسیار مهمی دارند، ما به وسیله این دو عضو به سوی صحنههای کار و تلاش و فراگیری علم و همه کارهای مثبت قدم بر میداریم. حال وقتی این اعضا میتوانند در راه سعادت واقعی ما به کار برده شوند چرا ما با غفلت از حق تن به باطل و خواستههای حیوانی و شهوانی و لذتگرایی صرف داده آنها را ابزار سقوط و هلاکت خود سازیم.
خطیب جمعه نیکشهر در پایان درخصوص تقلید و مرجعشناسی، یادآور شد: تقلید ادله شرعی دارد و عقل نیز حکم میکند که شخص ناآگاه به احکام دین، باید به مجتهد جامعالشرایط مراجعه کند و اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بینجامد آن فرد گناهکار است که در آموختن احکام دین مورد نیاز خود کوتاهی کرده است.