کد خبر: 1383847
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
بحرالعلوم:

شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت بیشتری از حافظان قرآن دفاع کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد حفظ قرآن اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را تصویب و برای اجرا به سازمان دارالقرآن ابلاغ کرده، باید با جدیت بیشتری از حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ دفاع کند.

محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اظهار کرد: پیش از تصویب طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در جریان مباحث کارشناسی، مذاکرات، تصمیمات و اجرائیات آن هستم و این طرح، طرح بسیار خوبی است و به دلیل موفقیت‌هایی که داشت در پی آن طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان نیز تصویب و اجرایی شد.

طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن، طرح موفقی است
وی با بیان اینکه طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در مجموع طرح بسیار موفقی بوده است، عنوان کرد: این طرح به این دلیل که در زمینه اعطای تسهیلات به حافظان قرآن و شناسایی حافظان و همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی از حافظان قرآن کار می‌کند، موجب شده است تا بتوانیم یک افق آموزشی برای حفظ قرآن در کشور به دست بیاوریم.
این استاد حفظ قرآن درباره مزایا و امکاناتی که حافظان قرآن پس از دریافت مدارک تخصصی حفظ قرآن از آن بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر وضعیت حمایت از حافظان قرآن و ارائه تسهیلات به دارندگان مدارک تخصصی حفظ بهتر شده است، اما با این حال خیلی راضی نیستیم و هنوز بحث حمایت از حافظان قرآن جا نیفتاده است و برخی از دستگاه‌ها هنوز از اجرای ابلاغیه این طرح که از سوی معاونت نیروی انسانی و راهبردی ریاست جمهوری به دستگاه‌ها ابلاغ شده، طفره می‌روند.

باید از حافظان حمایت شود
وی ادامه داد: البته بنیاد ملی نخبگان هم تا حدی اعتباراتی را برای حافظان قرآن قائل شده است و همچنین تحصیل رایگان حافظان قرآن که مصوبه مجلس شورای اسلامی است نیز تسهیلات خوبی را در اختیار حافظان قرآن قرار می‌دهد، اما هنوز هم جای توجه بیشتری وجود دارد و باید اقدامات بیشتری برای حمایت از حافظان قرآن انجام شود.
بحرالعلوم عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را تصویب و برای اجرا به سازمان دارالقرآن‌الکریم ابلاغ کرده، باید با جدیت بیشتری از حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ دفاع کند و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

موسسات بر اساس ضوابط طرح ارزیابی حافظان قرآن آموزش می‌‌دهند
معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن افزود: پس از اجرایی شدن طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن، در حال حاضر بسیاری از موسسات و مراکز آموزشی حفظ با توجه به ضوابط این طرح اقدام به آموزش و تربیت حافظان قرآن می‌کنند و آموزش‌های خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در نهایت حافظان تربیت شده از سوی آن موسسات موفق به دریافت مدرک حفظ قرآن از سازمان دارالقرآن شوند؛ البته این تغییرات در روند فعالیت موسسات حفظ قرآن به تدریج و در طول سال‌های متمادی که از اجرای این طرح گذشت، اتفاق افتاد.
وی یادآور شد: همچنین سازمان دارالقرآن به عنوان مجری طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن نیز طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی در سراسر کشور و موسسات مرتبط با آموزش حفظ قرآن، این طرح را با تمام توان اجرا کند، البته در اجرا نیز موفق بوده است.

رسیدن به مدارک درجه دو و یک حفظ برای تعداد محدودی امکان‌پذیر است
بحرالعلوم با اشاره به سطح آزمون‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن افزود: دریافت مدارک درجه سه و چهار در این طرح نسبت به مدارک درجه دو و یک سهل‌الوصول‌تر است و به همین دلیل تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان در این طرح موفق به دریافت مدارک درجه سه و چهار می‌شوند، اما به این دلیل که سطح مدارک درجه دو و یک بالا بوده و این مدارک ارزشمند هستند؛ به طور طبیعی رسیدن به این مدارک برای تعداد بسیار محدودتری امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: از میان شرکت‌کنندگان در این طرح، تنها شاید 10 درصد از متقاضیان به مدرک حفظ قرآن می‌رسند، البته این امر به معنای آن نیست که رسیدن به این مدارک امکان‌پذیر نباشد؛ بلکه معنای آن این است که حافظان قرآن برای رسیدن به این مدارک ارزشمند باید تخصص و توانمندی لازم را داشته باشند و رسیدن به مدارک درجه دو و یک برای هر کسی امکان‌پذیر نیست.

حوزه آموزش حفظ درکشور از جامعیت لازم برخوردار نیست
دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن در پایان با عنوان این مطلب که برای تخصصی‌تر شدن حافظان قرآن در کشور باید زمینه پیشرفت در این حوزه زنده شود، گفت: متأسفانه در حوزه آموزش حفظ در کشور از جامعیت بهره‌مند نیستیم و همین امر باعث می‌شود که به موفقیت‌های لازم نرسیم و البته باید آموزش‌های حفظ در کشور یک زاویه مشخصی و جامعیتی داشته باشد که در نهایت حافظان قرآن توانمندی دریافت مدارک درجه یک و دو حفظ قرآن را به دست آورند.

هاشم
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۳ - ۰۸:۳۰
0
0
باسمه تعالی.در تکمیل اظهارات جضرت آقای بحرالعلوم بایستی عرض کنم مسوولین حوزه های قرآنی هم باید با انجام رایزنی های گسترده با متولیان امور بوچه ای و فرهنگی اهمیت مساله را بیش از پیش واضح نمایند.
captcha