محمود معظمی، کارگردان تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) جایگاه شعار سال را در میان تولیدات نمایشی سینما و تلویزیون چنین ارزیابی کرد: پرداختن به شعارهای سال در برنامههای تلویزیون جز دستور کار مدیران سیماست که به نوعی به رده پایینتر و فیلمسازان منتقل میشود. این اعمال نظر به این صورت است که در برنامههای نمایشی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شعار سال توجه شود.
وی افزود: البته در سریالهایی که پر مخاطب هستند این نوع تاکیدات شکلی جدیتر به خود میگیرد، زیرا این دسته کارها قادرند به شکلی تاثیرگذارتر پیام را به بیننده منتقل کنند. در وهله بعدی فیلمهای تلویزیونی هستند که متناسب با داستان از فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده میکنند.
کارگردان سریال «تکیه بر باد» ادامه داد: آن گونه که من شنیدم قرار است دو سریال به زودی بر مبنای شعار سال ساخته شود. اقدامی که به نظرم باید توسط فیلمسازانی انجام شود که در این زمینه دغدغهمند هستند، والا اکتفا به نام فیلمسازان به هیچ وجه نتیجه مطلوب به همراه نخواهد داشت. اشتباهی که در مواقعی از سوی تلویزیون رخ می دهد.
معظمی متذکر شد: منظور من این نیست که فیلمسازان نام آشنا به کارشان وارد نیستند، زیرا مسلما آنها به واسطه تجربهشان به خوبی با حرفه خود آشنا هستند، اما در خصوص موضوعات ارزشی و انقلابی باید ساخت به عهده افرادی قرار گیرد که جز تخصص به مفهوم کارشان نیز به صورت قلبی دلبستگی داشته باشند.
کارکرد بهتر پیام رسانی غیر مستقیم در برنامههای نمایشی
وی در پاسخ به این سوال این که پرداختن به شعار سال از طریق داستانی مستقیم بیشتر کارکرد دارد یا اینکه پرداختن غیر مستقیم میتواند نتیجهبخش باشد؟ گفت: معتقدم کاری که به صورت غیر مستقیم مفاهیم ارزشی را منتقل میکند عموما کارهایی موفقتر هستند، چون مخاطب آنها را بهتر میپذیرد، البته این بدان معنا نیست که داستان مستقیم این توانایی را ندارد، اما اینکه فیلم یا سریالی که به صورت غیر مستقیم به موضوع مورد نظر پرداخت امکان موفقیتش بیشتر است.
معظمی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این که ضعف رایج در کارهایی که به نوعی موضوعات ارزشی یا انقلابی را در بر می گیرد، نشئت گرفته از چیست، گفت: من در این زمینه تنها یک بخش را مسئول نمی دانم، بلکه در این زمینه فیلمساز، فیلمنامه نویس و مسئولان هر کدام به نوبه خود نقش دارند.