کد خبر: 1384549
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
حجت‌الاسلام شهیدی‌پور تشریح کرد:

نقش منتقدان خبره و اهل فن در افزایش نقدپذیری جامعه قرآنی

موسسات قرآنی مردم نهاد: عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی نورالثقلین با اشاره به چارجوب‌های نقد در جامعه قرآنی گفت: گاهی احساس می‌شود که جامعه قرآنی نقدپذیر نیستند؛ شاید علتش آن باشد که نقّادان ما خبره و اهل فن نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، مدیر گروه علوم و فنون قرائات جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه پیش از اجرای فضای نقد در جامعه قرآنی، باید اصل نقد مورد بررسی قرار گیرد، گفت: جامعه قرآنی، جامعه‌ هدفی هستند که برنامه‌های قرآنی را طراحی می‌کنند و ارائه می‌دهند؛ سپس همگام با تجربه‌ای که در نهایت حاصل می‌شود، نتیجه برنامه‌‌ را ارائه می‌دهند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة معتقد است که طراحی برنامه‌‌ و ارزیابی فرآیندهای قرآنی توسط جامعه قرآنی انجام می‌شود؛ براین اساس بخشی از جامعه قرآنی کسانی هستند که برنامه‌های کلان را طراحی می‌کنند، بخشی دیگر اجرایی و دیگر افراد به ارزیابی فعالیت‌ها می‌پردازند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد نقد در فضای جامعه قرآنی عنوان کرد: همانگونه که مسائل هنری نقد می‌شوند همچون بحث سینما و موسیقی باید عده‌ای را برای نقد در جامعه قرآنی مشخص کرد؛ در واقع لازم است که جامعه قرآنی همانند دیگر هنرمندان کشور نقد شوند.

نقد در فضای قرآنی توسط نقّادان خبره و اهل فن
مدیر گروه علوم و فنون قرائات جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به ضرورت وجود نقّادان خبره برای نقد در جامعه قرآنی اظهار کرد: گاهی اوقات احساس می‌شود که این جامعه قرآنی نقدپذیر نیستند؛ شاید علتش آن باشد که نقّادان ما خبره و اهل فن نیستند.
حجت‌الاسلام شهیدی‌پور به وظایف نقّادان اشاره و تصریح کرد: فردی که در حیطه‌های متفاوت نقد می‌کند باید در طرح و برنامه‌ریزی تسلّط کافی داشته و نسبت به اموری که نقد آن را در پی دارد، کاردان و کارشناس باشد.
ابلاغ و ارتقاء؛ هدف اصلی نقد در جامعه قرآنی
عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی نورالثقلین قم در پاسخ به این سؤال که آیا نقد در فضای قرآنی منجر به پیشرفت جامعه قرآنی می‌شود، گفت: اگر برنامه‌های قرآنی نقد نشوند، پیشرفت این حوزه امکان‌پذیر نخواهد بود، نقّادان باید اهم فرآیند‌های قرآنی را نقد، ابلاغ و ارتقاء دهند؛ بدین دلیل که این مهم هدف اصلی نقد است و اجرای اصل نقد یک ضرورت در جامعه قرآنی است.

وی اضافه کرد: متکّلم را تا کسی عیب نگیرد، سُخنش صلاح نپذیرد؛ اساساً باید کارهای قرآنی نقد شود اما نکته اینجاست که نقّادین باید چه کسانی باشند؟ به‌طورقطع ما باید افرادی را همانند مدیران، اساتید پیشکسوت قرآن، قاریان و حافظان برای نقد در فضای قرآنی اختصاص دهیم.

انتقاد در جامعه قرآنی/ بیان کمبودها و ارائه الگوهای جدید

حجت‌الاسلام شهیدی‌پور با بیان اینکه نقد یک نوع انتقاد از برنامه‌ دیگری است، اظهار کرد: حین نقد در فضای قرآنی، کمبود‌ها بیان می‌‌شود تا کارها اصلاح شود؛ در واقع الگوهای جدید برای ارائه برنامه‌های جدید در فضای قرآن توسط نقّادان ارائه می‌شود.

نقّادان از تسویه حساب بپرهیزند
مدیر گروه علوم و فنون قرائات جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة افزود: باید سعی شود که در نقد اختلاف سلیقه به وجود نیاید؛ به‌طورکلی باید اشکالات در هر حوزه چه بسا قرآن کریم برطرف شود، این نکته از سوی نقّادان فراموش نشود که نقد را با تسویه حساب همراه نکنند.
وی در پایان با اشاره به نقدپذیر نبودن جامعه قرآنی عنوان کرد: برخی از جامعه قرآنی نقدپذیر نیستند که این مهم باید از سوی رسانه‌ها به‌صورت شفاف و عادلانه انعکاس یابد؛ رسانه نقش ویژه‌ای که توصیه می‌شود توسط اساتید زبده صورت گیرد.

captcha