به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جمع اعضای طرح یاوران نماز در مجتمع فرهنگی ـ آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران قم گفت: سلوک الهی نیاز به مادیات ندارد و گاهی سختیهای زندگی حقالزحمه یک نعمت بزرگتر است. امروز در تعلیم و تربیت دینی نسل نو، قانع شدن به تدریس بر سر کلاسها به تنهایی کارساز نیست.
وی بیان کرد: موفقیت واقعی گذشتن از پل صراط در قیامت و روسفیدی در آن روز است نه شهرت و ستایش مردم در دنیای فانی. «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» شرط دریافت توفیقات الهی در تبلیغ معارف قرآن و نماز، گام نهادن و تلاش جهادی در راه معبود است و اگر قصه ما در تبلیغ معارف نماز جدی باشد براساس آیه «ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهما» خداوند به خاطر حسن نیت به کار ما برکت و تأثیر خواهد داد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور روح پاک را از عوامل دریافت توفیق و امدادهای الهی دانست و گفت: در قرآن از سه نوع قلب یاد شده است. قلب سلیم، قلب منیب و قلب مریض. قلب سلیم آن است که در آن جز حق نباشد. قلب منیب آن است که اگر انحراف و گرایش به باطلی پیدا کرد زود برگردد و قلب مریض آن است که گرفتار عناد، نفاق، سوءظن و کینه و امثال آن باشد.
وی یادآور شد: چنین قلبی مانند ظرف آلودهای است که هرچه در آن بریزند آن را نیز آلوده میکند. برای دریافت الطاف الهی از همین الان تصمیم بگیریم هر کس به ما بدی کرده او را ببخشیم. شرط بخشیده شدن بخشیدن است. قرآن کریم در سوره نور آیه 22 میفرماید «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» در قرآن از قلب پرسوز پیامبر(ص) نسبت به مردم ستایش شده که برای نجات مردم حرص میزدند.
قرائتی افزود: خداوند به موسی(ع) فرمود «چون دلسوز بودی تو را به مقام نبوت رساندم» اگر هدف و نیت ما جلب رضایت خداوند متعال باشد آن وقت اگر موفقیتی به ظاهر به دست نیاوریم خود را بستانکار خداوند نمیپنداریم.
وی بیان کرد: اصل درد تحصیل و تبلیغ چهره به چهره استفاده علمی و اخلاقی است گرچه استاد مشهور و مرکز تحصیل معروف نباشد. قرآن در سوره انبیا آیه 7 میفرماید «فاسئلوا اهل الذکر» و نمیفرماید «فسئلو اهل العلم» یعنی در آموختن دین به سراغ استادی برویم که علاوه بر علم اهل قرآن، نماز، تقوا، توسل و مسجد نیز باشد زیرا قرآن و نماز ذکر است. «اقم اصلاة لذکری» نباید درس، تحقیق و پژوهش ما را از وظیفه عمل و ارتباط با مردم عقب نگه دارد. مثالسزدنی است که از نخ جدا شده و چیزی با آن دوخته نمیشود.
این مقام مسئول افزود: حضرت موسی(ع) برای موفقیت خود از خداوند همکار خوب درخواست کرد و فرمود «اگر مساجد و مراکزی که در اختیار افراد کهنسال، مریض، بینشاط و خسته است با مشارکت و فعالیت دیگران که دارای نشاط، بیان و تحصیلات جدید و به روز هستند گره بخورد، فعالیت آن مرکز و مسجد و موفقیت آن چندین برابر خواهد شد. حضرت موسی(ع) با آنکه پیامبر بود با جمله «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِسَانًا» اقرار کرد که هارون از من فصیحتر است ولی بسیاری از ما که انواع تواناییها را در دیگران میبینیم گاهی به خاطر غفلت و گاهی به خاطر انحصارطلبی و خودمحوری آنان را شریک کار خود نمیگردانیم.
وی ادامه داد: چه اشکالی دارد اگر فرزند، همسر، همکار، زیردست و شاگرد ما کار خوبی انجام داد بیان کنیم و تشکر کنیم که من این مطلب را از فلانی یاد گرفتم. از تکرار خوبیها به بهانه اینکه قدیمی و کهنه شده است نترسید. در مطالعه و تحقیق اگر با خاطرهای، با حکایتی و مطلبی خوب آشنا میشوید تنها به حافظه خود تکیه نکنیم بلکه لازم است یادداشتبرداری کنیم. یادداشتها هم با خط خوب و با سرفصل معینی باشد به گونهای که با گذشت زمان تاریخ مصرف آنها تمام نشود. قرآن میفرماید «فلینفق مما آتاه الله» یعنی اگر یک حدیث یاد گرفتیم در اولین فرصت به افراد خانواده و برای نزدیکترین فردی که در دسترس است بیان کنیم چراکه گاهی یک برگ زرد کشتی چندین مورچه میشود و گاهی یک نکته و تذکر سبب نجات افرادی میشود.
حجتالاسلام قرائتی عنوان کرد: هرگاه مطلب مفیدی را یادداشت کردیم آن را در اختیار دیگران نیز بگذاریم و هرچه بیشتر انفاق علمی کنیم. توفیق و الهام الهی را بیشتر دریافت خواهیم کرد از کارهای تکراری و موازی کاری پرهیز کنیم اگر در شهر به ما نیاز نیست به روستا برویم، اگر در مسجد نیاز نیست به سراغ مدارس و نسل نو برویم، اگر درسها فراوان است به سراغ تدریس درسهای دیگر برویم چرا باید بعضی درسها بسیار باشد ولی تدریس عمومی و تخصصی صحیفه سجادیه، نهجالبلاغه و رساله حقوق امام سجاد(ع) نایاب یا کمیاب باشد.
وی یادآور شد: قرآن عالم ربانی را کسانی میدانند که پیوسته به آموزش و تدریس کتاب آسمانی مشغول باشند. قرآن افراد و مراکزی را که در آن کتاب آسمانی و احادیث اهل بیت(ع) محور نباشد پوچ میداند. ملاصدرا در تفسیر سوره واقعه و فیض کاشانی در رساله انصاف و امام خمینی(ره) در صحیفه نور و جمعی دیگر از بزرگان، از اینکه تمام عمر خود را به تدبر در قرآن نپرداختهاند و قرآن گاهی در حاشیه کارشان بوده، ناراحت بودند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: از آیات اخلاقی قرآن محکمتر و بهتر است اگر بناست به عوامل عزت و سقوط ملتها بنگریم چه چیز استوارتر از تاریخ اقوامی که در قرآن آمده است اگر بناست ملاهایی را برای انتخاب راه خدا یا نصب و عزل مسئولان یا داشتن روابط حسنه یا قطع آن یا ملاکهایی برای انتخاب همسر و شغل و ... را در قرآن، سنت پیامبر(ص) و روایات اهل بیت(ع) جستجو کنیم. در سال جدید تردید و دودلی به یقین، زخم به مرهم، ناامیدی و نفرتهای خانوادگی به عشق و احترام تبدیل شود.