مجتبی خمسه، نویسنده و کارگردان نمایش کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: ادبیات کودک و نوجوان با ظهور نویسندگانی متعهد و صاحب ذوق در این چند ساله اخیر توجه ویژهای به امر داستان دینی و مذهبی داشته است که حاصل آن انتشار کتابهایی با عناوین گوناگون از سوی ناشران تخصصی کودک و نوجوان در طی این سالها بوده است.
وی گفت: بیان همه این کتابهای داستانی بیانی آزاد است یعنی علاوه بر استنادات تاریخی تا اندازهای نیز نویسنده به اشکال فانتزی و تخیل ناشی از ذهنیت خود پناه برده است تا رویدادهای شرح داده شده از انعطاف لازم برای جلب مخاطب کودک و بعضاً نوجوان برخوردار شوند.
بیان فانتزی نزدیک به ذهنیت کودک و نوجوان باید در روایت نمایشهای دینی به کار برده شود
خمسه ادامه داد: گاه این روایتهای داستانی از زبان اشیاء و حیوانات در مورد زندگی بزرگان دینی بیان داشتهاند و اساساً جذابیت این آثار نیز به دلیل نوع نگاهی است که در اغلب آنها دیده میشود چرا که این نوع روایت به فضای ذهنی و دنیای کودکان نزدیکتر است و ناگفته نماند که آنچه بیان میشود همگی برپایه مستندات است و چیزی خلاف واقع نیست اما از زبان اشیاء بیجان و موجوداتی که قدرت ناطقه ندارند.
نویسنده نمایش کودک «پهلوان کچل» تصریح کرد: تعجب میکنم که چرا با این همه آزادی و مجال خوبی که به نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان داده میشود که از منظری خاص به روایت یک واقعه دینی بپردازند، وقتی که فعالان عرصه نمایش با همان سبک و سیاق درصدد اقتباس نمایشی رویدادهای دینی هستند، شیوه بیانی آنها از سوی مسئولان نوعی تحریف محسوب میشود و اجازه تولید چنین نمایشهایی را نمیدهند؟!
نیاز به شیوههای نو در روایت های نمایشی کودک و نوجوان داریم
وی در ادامه گفت: به عقیده من برای داشتن روندی پویا در نمایشهای کودک و نوجوان که بتوان ارتباط مؤثری را با مخاطب این گروه سنی برقرار کرد نیاز به نوآوری در روایتهای نمایشی داریم و با این فرض دیگر فرقی نمیکند که آنچه که برای مخاطب روی صحنه میآید، ماجرای دینی باشد و یا غیر دینی، به هر حال به دلیل شیوه خاص روایی و اجرایی از جذابیت لازم برخوردار خواهند بود.
خمسه در مورد تولید نمایشهای کودک با محوریت موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: زندگی کوتاه این بانوی بزرگ سرشار از فراز و فرودها و رنجها و ناملایمات بوده است اما نباید از نظر دور داشت که در کنار همه این سختیها و مصائب، بخشی از زندگی ایشان به ویژه در برخورد با فرزندانشان حاوی فضایی عاطفی و توأم با آرامش و غنی از نکات خاص تربیتی بوده است که باید مورد توجه همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه کودک و نوجوان قرار گیرد.
وی در پایان گفت: کودکان ما تا اندازه زیادی طبق آنچه که گفته شد از طریق ادبیات با زندگی معصومین(ع) آشنا هستند و این فراگیری را نیز ما باید در امر نمایش شاهد باشیم و این عرصه تأثیرگذار نیز باید همپای با همه عرصههای فرهنگی و هنری کودک و نوجوان در شناخت و بینش دینی و باورهای اعتقادی پیش رود؛ ماجرای محبت حضرت فاطمه زهرا(س) نسبت به رسول اکرم(ص) که به این واسطه به ایشان لقب امابیها داده شد، ماجرای احترام و دعا در حق همسایه که همواره مورد تأکید آن حضرت بود و به فرزندان خود آن را سفارش میکردند، ماجرای گردنبندی که سبب آزادی اسیری و اطعام سائل و نیازمندی شد و حتی ماجرای فدک که سرآخر یکی از مسائلی که منجر به شهادت آن حضرت شد این مسئله بود، مواردی است که نمونههای عینی آن در نمایش کودک و نوجوان وجود ندارد و آنها حق دارند نسبت به همه آنها آگاهی پیدا کنند.