کد خبر: 1388886
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

گزارش ایکنا از طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن/ بی‌مهری برخی دستگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در حال ثبت نام از حافظان قرآن است که اساتید حفظ قرآن عنوان می‌کنند که این طرح پر از نکات مثبت است، البته همین اساتید از بی‌مهری برخی دستگاه‌ها نسبت به دارندگان مدارک حفظ گله‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که در حال حاضر ثبت نام نهمین دوره آن از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم آغاز شده و تاکنون نیز هشت دوره آن برگزار شده است، سال 84 توسط شورای انقلاب فرهنگی مصوب و برای اجرایی شدن به سازمان دارالقرآن ابلاغ شد تا بر اساس آیین‌نامه این طرح هر ساله آزمون‌هایی از حافظان قرآن کریم گرفته شود و در نهایت مدارک تخصصی حفظ قرآن برای ارائه تسهیلات به حافظان قرآن به حافظان قرآن کریم اعطا شود.
طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم آزمون‌هایی در پنج مرحله برگزار می‌کند که حافظان 10 جزء تا کل قرآن کریم امکان شرکت در این آزمون‌ها را دارند و مدارک تخصصی حفظ که به حافظان شرکت‌کننده در این طرح اعطا می‌شود، شامل مدارک درجه یک حفظ تا درجه پنج حفظ قرآن است و حافظان قرآن با ارائه این مدارک که تنها مدارک رسمی و معتبر حفظ قرآن در کشور است، می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها استفاده کنند.

طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن یک مشوق محسوب می‌شود
امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم با اشاره به طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، می‌گوید: در جمهوری اسلامی ایران برای تشویق امر حفظ قرآن، یک سری مشوق‌ها و انگیزه‌هایی قرار داده‌اند که از جمله این مشوق‌ها که البته بهترین و مهم‌ترین مشوق‌ها نیز به شمار می‌آید، طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم است که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن اجرا می‌شود.
این حافظ کل قرآن ادامه می‌دهد: البته طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر حافظ قرآن که بخواهد از مزیت‌های در نظر گرفته شده برای حافظان قرآن استفاده کند، باید به نحوی حفظ خود را به اثبات برساند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مأموریت را به سازمان دارالقرآن سپرده است تا با برگزاری آزمون‌های متعدد و در نهایت اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، حافظ بودن آنها را اثبات کند.
وی در ادامه عنوان می‌کند: طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم یک کار ارزشمند و اصولی است که طی سال‌های گذشته در رابطه با حفظ قرآن در کشور اتفاق افتاده است و کسانی که در این کار بانی بوده‌اند، یک کار ماندگار را انجام داده‌اند.

برخورداری طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن از پشتوانه قانونی
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم نیز درباره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن می‌گوید: این طرح که توسط سازمان دارالقرآن‌الکریم اجرا می‌شود، از پشتوانه قانونی بالایی برخوردار است و طراحان این طرح از همان ابتدا به دنبال راهکاری برای تسهیل ساماندهی به وضعیت حافظان قرآن کریم در کشور بوده‌اند.
این حافظ کل قرآن ادامه می‌دهد: طراحان و مجریان این طرح به دنبال آن بوده‌اند تا راهکاری اندیشیده شود که بر اساس آن اشخاص بتوانند ادعای حافظ بودن خود را توسط یک نهاد رسمی به تأیید برسانند؛ البته این کار در هشت دوره گذشته به خوبی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن‌الکریم اجرا شده است و اگر هم مشکلی در سال‌های ابتدایی اجرای طرح وجود داشته، با برگزاری چندین دوره از این طرح این مشکلات و آسیب‌ها رفع شده است.

ارائه تسهیلات به حافظان قرآن
یکی از مواردی که در مصوبه طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در جهت ارائه تسهیلات به حافظان قرآن کریم است، معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی است که بر این اساس، مدرک درجه یک حفظ قرآن در این طرح معادل مدرک دکتری، مدرک درجه دو حفظ قرآن معادل مدرک کارشناسی ارشد، مدرک درجه سه حفظ قرآن معادل مدرک کارشناسی، مدرک درجه چهار حفظ قرآن معادل مدرک کاردانی و مدرک درجه پنج حفظ قرآن در این طرح معادل مدرک دیپلم است و بر این اساس، حافظانی که هر یک از این مدارک را دریافت کرده و در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نیز اشتغال داشته باشند، می‌توانند این مدارک خود را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کنند تا بتوانند همانند دارندگان مدارک دانشگاهی از حقوق و مزایای آنها استفاده کنند و به عبارت دیگر مدارک تخصصی حفظ قرآن با مدارک دانشگاهی، معادل‌سازی می‌شود.
حجت‌الاسلام علی‌رضا شاه‌فضل، دارنده مدرک درجه دو حفظ قرآن با اشاره به ویژگی‌های مثبتی که این طرح در جهت ساماندهی حافظان قرآن دارد، به معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی اشاره می‌کند و می‌گوید: معادل‌سازی مدارک طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با مدارک دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خیلی جالب نیست و این بحث باید مورد بازبینی و توجه یبشتری قرار گیرد و در صورت لزوم تغییراتی نیز داشته باشد.
شاه‌فضل ادامه می‌دهد: به طور مثال زمانی می‌گویند که مدرک درجه یک این طرح در حد دکتری است، اما اگر این مدرک را جایی ارائه شود، می‌گویند که دکتری پایان‌نامه دارد و اطلاعاتی که یک حافظ قرآن دارد در حدی دکتری نیست که البته باید روی این بحث بیشتر کار شود و مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
دارنده مدرک درجه دو حفظ قرآن در ادامه با اشاره به تسهیلات و امکاناتی که از طریق دریافت مدارک تخصصی حفظ به حافظان قرآن تعلق می‌گیرد، می‌گوید: هر چند که در نهایت هدف این طرح حمایت از حافظان قرآن در کشور و ارائه تسهیلات شغلی و... است، اما بنده با این بحث که حافظان قرآن باید به جهت حافظ بودن در دستگا‌ه‌ها و سازمان‌های مختلف به‌کار گرفته شوند، موافق نیستم و یک حافظ قرآن نباید صرف حافظ بودن در یک شغلی به‌کار گرفته شود؛ بلکه به کارگیری افراد در دستگاه‌های مختلف باید بر اساس تخصص و مهارت هر شخص باشد.
این در حالی است که امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم درباره بحث معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی می‌گوید: مدارک این طرح از جهتی به این دلیل که گواهینامه رسمی حفظ را به حافظان اعطا می‌کند و حافظان می‌توانند از مزیت‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند، بسیار مهم است؛ اما همین مدارک حفظ که به حافظان داده می‌شود یک مزیت‌های دیگری نیز دارد که اگر کسی بخواهد استفاده کند، می‌تواند از مزیت‌ها و مزایایی که در دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده بهره‌مند شود و البته ویژگی خوب این طرح معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی است.

معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی کارِ به جایی است
آقایی درباره بحث معادل‌سازی مدارک حفظ قرآن با مدارک دانشگاهی می‌گوید: بحث معادل‌سازی مدارک به نظر می‌رسد کارِ به جایی است، زیرا گرفتن مدارک درجه یک و درجه دو حفظ قرآن که معادل مدارک دکتری و فوق لیسانس است نیز کار آسانی نیست و کسی که بخواهد این کار را انجام دهد، باید از لحاظ معلومات قرآنی و تفسیری، بسیار کار کرده باشد تا بتواند یک کار خوب ارائه کند.
این حافظ کل قرآن در ادامه عنوان می‌کند: همچنین حافظانی که در این طرح شرکت کرده و برای گرفتن مدارک درجه یک یا دو تلاش می‌کنند، علاوه بر اینکه باید معلومات تفسیری و قرآنی داشته باشند؛ باید از نظر صحت حفظ و مسائل تجویدی نیز خوب کار کرده باشند و کسی که در این حوزه‌ها ضعف داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند این مدارک تخصصی را دریافت کند.
وی ادامه می‌دهد: بحث معادل‌سازی مدارک تخصصی حفظ با مدارک دانشگاهی هیچ ظلمی به کسانی که در رشته‌های دانشگاهی موفق به کسب مدارک دکتری یا فوق‌لیسانس شده‌اند، نیست و هیچ اجحافی در حق آنها نمی‌شود.
مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن نیز درباره بحث معادل‌سازی مدارک تخصصی حفظ با مدارک دانشگاهی می‌گوید: افرادی که عضو دستگاه‌های اجرایی هستند، اگر مدرک تخصصی حفظ قرآن را در طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن دریافت کرده باشند، می‌توانند از امتیازات این طرح استفاده کنند و به طور مثال اگر کسی مدرک دیپلم داشته باشد، اما مدرک درجه سه حفظ قرآن را دریافت کرده باشد، می‌تواند از تسهیلات مدرک دانشگاهی لیسانس برخوردار شود و به همین ترتیب اگر مدرک درجه دو حفظ داشته باشد از تسهیلات مدرک فوق لیسانس و اگر مدرک درجه یک حفظ داشته باشد از تسهیلات مدرک دکتری استفاده می‌کند.

تعداد افرادی که مدرک درجه یک حفظ گرفته‌اند، بسیار کم است
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه عنوان می‌کند: افرادی که طی هشت سال گذشته مدرک درجه یک حفظ قرآن معادل دکتری را دریافت کرده‌اند، تعدادشان بسیار کم است و حتی به عدد 10 هم نمی‌رسد که همین امر نشان‌دهنده آن است که آزمون‌های این طرح بسیار سخت و مشکل است و گرفتن مدرک درجه یک حفظ قرآن از گرفتن مدرک دکتری در دانشگاه‌‌ها نیز سخت‌تر است؛ کسانی که مدرک دکتری می‌گیرند شاید یک صدم، اطلاعات حافظان درجه یک را هم نداشته باشند.
طبق قانون و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای حافظان قرآن استفاده کنند که دریافت حقوق و مزایایی معادل مدارک دانشگاهی، تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی و... از جمله این تسهیلات و امکانات در نظر گرفته شده برای حافظان قرآن است که حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم درباره بحث ارائه تسهیلات و خدمات‌رسانی به حافظان قرآن می‌گوید: گرفتن مدرک تخصصی حفظ، بهترین جایزه و هدیه برای حافظان قرآن است، با این حال هدف اصلی این طرح، تسهیل‌ خدمات‌رسانی به حافظان قرآن بوده است که در اوایل اجرای طرح سازمان‌ها و نهادهای زیربط به دلیل تازه‌ تأسیس بودن طرح، زیر بار نمی‌رفتند و نسبت به اعمال مزایای قانونی آن برای حافظان قرآن، تمکین می‌کردند.

برطرف شدن موانع موجود در اعطای تسهیلات به حافظان قرآن
حاج‌ابوالقاسم ادامه می‌دهد: به مرور زمان و با پیگیرهایی که از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم انجام شده است تا حد زیادی موانع موجود در اعطای تسهیلات به حافظان قرآن از سوی دستگاه‌ها برطرف شده و مدارک تخصصی حفظ قرآن جای خود را باز کرده است تا جایی که در حال حاضر اگر کسی مدرک درجه یک حفظ داشته باشد و استخدام رسمی نیز باشد، حقوقی معادل دکتری دریافت می‌کند و این بحث به ترتیب برای تمامی مدارک تخصصی حفظ نیز دنبال می‌شود.
محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن و دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن درباره خدمات‌رسانی به حافظان قرآن می‌گوید: در سال‌های اخیر وضعیت حمایت از حافظان قرآن و ارائه تسهیلات به دارندگان مدارک تخصصی حفظ بهتر شده است، اما با این حال خیلی راضی نیستیم و هنوز بحث حمایت از حافظان قرآن جا نیفتاده است و برخی از دستگاه‌ها هنوز از اجرای ابلاغیه این طرح که از سوی معاونت نیروی انسانی و راهبردی ریاست جمهوری به دستگاه‌ها ابلاغ شده طفره می‌روند.
دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن ادامه می‌دهد: البته بنیاد ملی نخبگان هم تا حدی، اعتباراتی را برای حافظان قرآن قائل شده است و همچنین تحصیل رایگان حافظان قرآن که مصوبه مجلس شورای اسلامی است نیز تسهیلات خوبی را در اختیار حافظان قرآن قرار می‌دهد؛ اما هنوز هم جای توجه بیشتری وجود دارد و باید اقدامات بیشتری برای حمایت از حافظان قرآن انجام شود.
بحرالعلوم عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را تصویب و برای اجرا به سازمان دارالقرآن‌الکریم ابلاغ کرده، باید با جدیت بیشتری از حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ دفاع کند و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.
معتز آقایی، حافظ کل قرآن کریم نیز درباره بحث خدمات‌رسانی به دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌گوید: وعده‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 نسبت به اعطای امتیازات و تسهیلات به حافظان قرآن داده شد، به حافظان قرآن دلگرمی داد و امید تازه‌ای در میان جامعه حافظان قرآن ایجاد شد، اما این وعده آن گونه که باید محقق نشد و این اتفاق نیفتاد؛ هر چند که این وعده در سازمان دارالقرآن‌الکریم، سازمان تبلیغات اسلامی و مراکز تابعه آنها انجام می‌شود، اما لازم است که این مصوبه در تمامی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور پیگیری و اجرایی شود.

ضمانت اجرایی برای حمایت از حافظان قرآن
این حافظ کل قرآن کریم با یادآوری اینکه در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، ضمانت اجرایی برای حمایت از حافظان قرآن دیده نشده است، ادامه می‌دهد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی سازمان دارالقرآن باید نسبت به بحث اجرایی این طرح پیگیری‌های لازم را انجام داده و کمک کنند که این طرح با یک ضمانت اجرایی قوی دنبال شود.
وی عنوان می‌کند: برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی به این بهانه که مدرک تخصصی حفظ قرآن فقط برای استخدام است و برای حقوق و مزایا نیست، از ارائه حقوق و مزایا به حافظان قرآن امتناع می‌کنند و این کار را به درستی انجام نمی‌دهند که در این میان لازم است مسئولان مربوطه پیگیری‌های لازم را انجام دهند
در حالی که برخی از حافظان قرآن کریم عنوان می‌کنند که برخلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حمایت از حافظان قرآن، خدمات‌رسانی به دارندگان مدارک تخصصی حفظ از سوی برخی از دستگاه‌ها و نهادها انجام نمی‌شود، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در این زمینه می‌گوید: به هر حال آن چه که قانون مشخص کرده باید از سوی سازمان‌های مختلف در اختیار حافظان قرآن قرار گیرد و ممکن است در این میان یک دستگاهی هم آن گونه که باید تکلیف خود را در این زمینه انجام ندهد و عملکرد ضعیفی داشته باشد که در صورت وجود مشکل ما از طریق سازمان دارالقرآن پیگیری خواهیم کرد که چرا یک دستگاه خاص به قانون عمل نکرده است.
قره‌شیخ‌لو ادامه می‌دهد: 70 تا 80 درصد دستگاه‌های اجرایی آن چه که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت ارائه تسهیلات به حافظان قرآن کریم است را اجرا می‌کنند و تنها ممکن است که 20 درصد از دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل نکرده و تفسیر شخصی برای خود داشته باشند که در صورت اعلام از سوی حافظان قرآن کریم، ما این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم، اما در این میان باید یادمان باشد که نباید بیش از انتظار و بیش از آن چه که در قانون آمده از دستگاه‌های فرهنگی انتظار داشته باشیم.

پیگیری برخوردهای سلیقه‌ای دستگاه‌ها در حوزه خدمات‌رسانی به حافظان قرآن
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در ادامه یادآور می‌شود: اگر دستگاه‌ و سازمان خاصی در اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن سلیقه‌ای برخورد کند، این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اگر لازم باشد با مسئولان این سازمان‌ها و نهادها مکاتباتی نیز انجام خواهیم داد و در این میان نه انتظار تسهیلات بیش از مصوبه طرح داریم و نه کمتر و سازمان‌ها موظف هستند بر اساس قانون عمل کنند.
یکی از دغدغه‌هایی که از سوی برخی حافظان قرآن در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن وجود دارد، بحث سطح آزمون‌های این طرح است که حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم درباره سطح آزمون‌های این طرح که در چند مرحله تعیین شده است، می‌گوید: مرحله اول آزمون‌ها، آشنایی با مفاهیم آیات است که این بخش بسیار ساده است و اگر کسی این مرحله را سخت بداند، معلوم است که اطلاعات قرآنی‌اش بسیار پایین است و علاوه بر این در این مرحله منبع خاصی هم مشخص نمی‌شود و اگر حافظان قرآن فقط مفهوم کلی آیات را بدانند، می‌توانند به سوالات این بخش پاسخ دهند و امتیاز مربوط به آن سوال را به دست آورند.
این حافظ قرآن کریم ادامه می‌دهد: بخش دوم آزمون‌ها که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، باز هم بسیار ساده است و کسی که در این مرحله از آزمون‌ها شرکت می‌کند، باید یک حد نصابی را به اندازه‌ای که عنوان حافظ قرآن به او اطلاق شود، توانمندی داشته باشد تا بتواند در این آزمون شفاهی موفق شود.
وی اظهار کرد: مرحله سوم این آزمون‌ها که ترجمه و مفاهیم و برای متقاضیان دریافت مدرک درجه دو است کمی تخصصی‌تر از آزمون‌های مرحله اول و دوم می‌شود، اما مرحله چهارم آزمون‌ها یک آزمون کاملاً تخصصی و به تمام معنا است که گرفتن این مدرک مستلزم داشتن اطلاعات تخصصی است و کسی که قصد دریافت مدرک درجه یک حفظ را داشته باشد، باید از هر نظر تخصص لازم را داشته و به تمامی مباحث تسلط کامل داشته باشد.
حاج‌ابوالقاسم در ادامه یادآور می‌شود: در حال حاضر پس از گذشت هشت دوره از اجرای این طرح از جزئیات برگزاری آزمون‌های طرح اطلاع دقیقی ندارم، اما می‌دانم کسانی که در راس برگزاری این آزمون‌ها هستند؛ بسیار خوش‌فکر، اهل کار و تلاش هستند و با روی باز نسبت به انتقادات و پیشنهادات شرکت‌کنندگان عمل می‌کنند
همچنین، محمدمهدی بحرالعلوم، دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن درباره سطح آزمون‌های این طرح می‌گوید: دریافت مدارک درجه سه و چهار در این طرح نسبت به مدارک درجه دو و یک سهل‌الوصول‌تر است و به همین دلیل تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان در این طرح موفق به دریافت مدارک درجه سه و چهار می‌شوند، اما به این دلیل که سطح مدارک درجه دو و یک بالا بوده و این مدارک ارزشمند هستند؛ به طور طبیعی رسیدن به این مدارک برای تعداد بسیار محدودتری امکان‌پذیر است.
این استاد حفظ قرآن ادامه می‌دهد: از میان شرکت‌کنندگان در این طرح، تنها شاید 10 درصد از متقاضیان به مدرک حفظ قرآن می‌رسند که البته این امر به معنای آن نیست که رسیدن به این مدارک امکان‌پذیر نباشد، بلکه معنای آن این است که حافظان قرآن برای رسیدن به این مدارک ارزشمند باید تخصص و توانمندی لازم را داشته باشند و رسیدن به مدارک درجه دو و یک برای هر کسی امکان‌پذیر نیست.
امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم نیز درباره آزمون‌های این طرح می‌گوید: هر چند که طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن دارای ویژگی‌های مثبت و خوبی است، اما در بحث اجرائیات این طرح باید برخی نکات مانند زمان برگزاری آزمو‌ن‌ها یا نوع سوالات مورد ارزیابی قرار گیرد و در این مباحث تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا کار حافظان قرآن برای شرکت در آزمون‌های این طرح آسان‌تر شود.
وی با بیان اینکه به طور کلی طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تا 90 درصد دارای نکات مثبت است، ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته در بحث سوالات و آزمون‌های این طرح مطالبی مطرح شده است، اما با توجه به اینکه سوالات این طرح را در سال‌های مختلف مطالعه کرده‌ام به نظر می‌رسد سوالات برای کسی که توانایی لازم را داشته باشد، سخت نیست و اگر کسی یک مقداری در رابطه با مفاهیم قرآن و تفسیر مطالعه داشته باشد و همچنین حفظ قابل قبولی نیز داشته باشد، به راحتی می‌تواند مدارک تخصصی حفظ را دریافت کند؛ به هر حال سوالات این آزمون‌ها استاندارد است و اگر از نظر برخی‌ها سخت است، آنها باید بیشتر تلاش کنند و خود را به این استانداردها برسانند.

داوطلبان دریافت مدرک حفظ باید اطلاعات بالایی داشته باشند
در این میان، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم درباره آزمون‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم می‌گوید: بحث آزمون‌های این طرح و آسان یا مشکل بودن آن دست ما نیست و قانون‌گذار این طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی است که البته در زمان تصویب این طرح و تدوین آئین‌نامه آن نیز بحث‌های کارشناسی فراوانی درباره سطح آزمون‌ها انجام شد که در نهایت عنوان کردند که کار حفظ، کار سنگینی است و حُسن طرح در این است که هرکسی بخواهد مدرک درجه یک یا درجه دو حفظ قرآن را دریافت کند، باید اطلاعات قوی داشته باشد و حافظ آشنا با تفسیر و مفاهیم قرآن باشد و کسانی که مدرک درجه یک را دریافت می‌کنند، به اندازه چند مدرک دکتری زحمت می‌کشند.
قره‌شیخ‌لو ادامه می‌دهد: مدرک درجه یک یا درجه دو حفظ قرآن به افرادی اعطا می‌شود که از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار باشند و همین مسئله یک حُسن است و نمی‌توانیم استانداردهای آزمون‌های این طرح را برای اینکه افراد بیشتری بتوانند این مدرک را دریافت کنند، پایین‌تر بیاوریم و البته آزمون‌های این طرح استانداردهای خوبی دارد که اگر حافظان قرآن کریم مطالعه خوبی داشته باشد، به نظر می‌رسد که بتوانند مدرک درجه دو یا یک حفظ قرآن را دریافت کنند.
با وجود نظرات متعددی که پیرامون بحث معادل‌سازی مدارک طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، خدمات‌رسانی به دارندگان مدارک تخصصی حفظ و سطح آزمون‌های این طرح از سوی حافظان قرآن و مسئولان مربوطه مطرح می‌شود؛ معتز آقایی، حافظ کل قرآن کریم می‌گوید: به نظر می‌رسد طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن پُر از نکات مثبت است و به واسطه مدارک تخصصی حفظ که در این طرح به حافظان واجدالشرایط اعطا می‌شود، خیل عظیمی از افرادی که می‌خواهند از این مدارک و مزایای آن استفاده کنند به این سمت و سو می‌آیند و البته گام نهادن در مسیر قرآن موجب رشد فعالیت‌های قرآنی در جامعه خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: هر ساله شاهد آن هستیم که بسیاری از مخاطبان طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، بانوان و مادران حافظ قرآن هستند که همین بحث تاثیرات زیادی حتی در خانواده‌ها دارد و مادران و بانوانی که این مدارک تخصصی حفظ را دریافت کنند، می‌توانند تاثیرات زیادی بر روی فرزندان یا اعضای خانواده خود داشته باشند و فضای قرآنی خوبی در خانواده ایجاد کنند.
همچنین، محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن با عنوان این مطلب که برای تخصصی‌تر شدن حافظان قرآن در کشور باید زمینه پیشرفت در این حوزه زنده شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه ما در حوزه آموزش حفظ در کشور از جامعیت بهره‌مند نیستیم و همین امر باعث می‌شود که به موفقیت‌های لازم نرسیم و البته باید آموزش‌های حفظ در کشور یک زاویه مشخصی و جامعیتی داشته باشد که در نهایت حافظان قرآن توانمندی دریافت مدارک درجه یک و دو حفظ قرآن را به دست آورند.

captcha