محمدرضا زینلی، مدیر سامانه وبلاگ تبیان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضعیف بودن شبکههای اجتماعی بومی، اظهار کرد: یکی از دلایل ضعف شبکههای اجتماعی، عملکرد جزیرهای آنهاست. به همین دلیل آنها موفق نمیشوند. اگر همه حمایتهای مالی و معنوی بر یک شبکه اجتماعی صورت بگیرد، قطعاً در زمینه شبکه اجتماعی بومی موفق خواهیم بود.
حمایتها فقط از یک شبکه اجتماعی بومی صورت بگیرد
وی افزود: شبکه اجتماعی تبیان با زیرساخت فنی مناسب توانسته است کاربران بسیاری را جذب کند؛ بنابر این اگر همه حمایتها در راستای حمایت از این شبکه اجتماعی متمرکز شود، قطعاً میتوانیم یک شبکه اجتماعی بومی موفق در کشور داشته باشیم.
مدیر سامانه وبلاگ تبیان تصریح کرد: عملکرد جزیرهای در ایجاد شبکههای اجتماعی، آفت بزرگی است و باید از این امر دوری کنیم. باید بتوانیم همه حمایتها را در یک شبکه اجتماعی متمرکز کرد تا همه کاربران ایرانی با عضویت در آن از مزایا و خدمات آن بهرهمند شوند.
وی بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی میتواند در راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی نقش مؤثری داشته باشد. همچنین حضور مقامات ارشد کشور در شبکه اجتماعی بومی میتواند در جذب کاربران ایرانی تأثیر بسیاری داشته باشد.
ضرورت عضویت مقامات ارشد کشور در شبکههای اجتماعی بومی
زینلی اظهار کرد: واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری در شبکه اجتماعی تبیان عضو هستند و هفتهای یک تا دوبار مطالب خود را در صفحه اختصاصیشان میگذارند. همچنین برخی از شاعران همچون سعید بیابانی و برخی از عوامل تلویزیونی همچون وحید یامینپور عضو این شبکه اجتماعی هستند.
وی افزود: شبکه اجتماعی تبیان بیش از یک میلیون کاربر دارد. این شبکه اجتماعی تاکنون توانسته است بسیاری از کاربران را جذب کند. همچنین شبکه تلویزیونی آی فیلم، در شبکه اجتماعی تبیان صفحهای به خود اختصاص داده است و به معرفی برنامههایش میپردازد.
عنوان، مهمترین عامل در جذب کاربران به شبکههای اجتماعی بومی است
مدیر سامانه وبلاگ تبیان تصریح کرد: شبکه اجتماعی تبیان هماکنون با این نام شناخته شده فعالیت میکند و قرار نیست که نامش را تغییر دهیم چرا که گوگلپلاس هم با همان عنوان گوگل در میان شبکههای اجتماعی فعالیت میکند. البته قطعا عنوان شبکه اجتماعی میتواند در جذب کاربران تأثیر بگذارد و بهتر است که عنوان مناسبی را برایش انتخاب کنیم.
وی بیان کرد: مباحث فنی شبکه اجتماعی تبیان توسط نیروهای داخلی تبیان طراحی و برنامهریزی شده است. همچنین هر افزونهای که کاربران در این شبکه اجتماعی نیاز داشته باشند، تأمین میکنیم.
زینلی اظهار کرد: ترتیل قرآن یکی از سرفصلهای شبکه اجتماعی تبیان به شمار میرود که این بخش هم توانسته است نیاز علاقمندان به قرآن را تأمین کند.
حفظ حریم خصوصی کاربران در شبکههای اجتماعی بومی
وی افزود: تفاوت شبکه اجتماعی تبیان با شبکههای اجتماعی، موضوع هویت در فضای مجازی است به این معنی که نام کاربری همه اعضای تبیان مشخص شده است. این در حالی است که در فیسبوک و پلاس، هر کاربری میتواند چندین شناسه داشته باشند.
مدیر سامانه وبلاگ تبیان تصریح کرد: یکی از بحرانهای شبکههای اجتماعی میتواند شکستن حریم شخصی کاربران باشد اما در تبیان؛ این شبکه اجتماعی بومی، سعی میکنیم تا حریم شخصیشان حفظ شود و به نوعی امنیت اطلاعات داشته باشند. حتی در چت تبیان، هیچ زمانی پیامهایشان مورد بازبینی قرار نمیگیرد.
وی یادآور شد: اگر در میان محتوایی که کاربران شبکه اجتماعی تبیان به ثبت رساندهاند، با خطوط قرمز مغایرت داشته باشند، آن را حذف یا ویرایش میکنیم و در نهایت به کاربر مشکلساز تذکر میدهیم.