کد خبر: 1394879
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
اصفهانی:

طب ایرانی و اسلامی طبی اخلاقی و آمیخته با معنویت است

گروه سلامت: رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب، مقوله طب ایرانی و اسلامی را طبی اخلاقی و آمیخته با معنویت دانست و گفت: شجره طیبه طب ایرانی و اسلامی میوه‌های خود را در زمان‌‌های مختلف می‌دهد، ریشه در اعماق دارد و ماندگار است.

محمدمهدی اصفهانی، رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم که می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ»، عنوان کرد: شجره طیبه طب ایرانی و اسلامی میوه‌های خود را در زمان‌‌های مختلف می‌دهد، ریشه در اعماق دارد و ماندگار است و میراث چند هزار ساله بشریت است که در دوره تمدن اسلامی به نقطه کمال خود رسیده است.
طب ایرانی و اسلامی طبی مبتنی بر شواهد است
اصفهانی طب ایرانی و اسلامی را طبی مبتنی بر شواهد دانست و گفت: اگر بعضا عملکردهای دیگری در جامعه دیده می‌شود ارتباطی به طب ابن سینا، رازی و علی بن عباس ندارد، مدعیان همواره بوده‌اند ولی موضوعی که ارزشمند باشد شکل تقلبی آن نیز شاخته می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی ادامه داد: با توجه به میراث گرانقدری که در اختیار داریم، بنده سوگند جلاله یاد می‌کنم که اگر این میراث را دیگران در اختیار داشتند مطمئنا گوش فلک را کر می‌کردند، ما حدود 17 هزار عنوان کتاب داریم که برخی از آن‌ها تکراری است ولی 13 هزار عنوان قطعی وجود دارد، 10 هزار عنوان نیز قابل ردیابی است که بیش از دو هزار عنوان آن احیا شده و در دانشکده‌ها وجود دارد و 300 کتاب نیز اخیرا تصحیح و اضافه شده است.
طب ایرانی و اسلامی میراثی عظیم و الهی است
وی طب ایرانی و اسلامی را میراثی عظیم و الهی برشمرد و افزود: در حال حاضر به منابع روز که می‌نگریم نامی از خداوند وجود ندارد و کتاب‌های مرجع موجود را افرادی نوشته‌اند که بسیاری از آن‌ها معتقد به خداوند هستند، یکشنبه‌ها هم کلیسا می‌روند ولی در کتابشان نام خدا وجود ندارد، اما کتاب‌های طب سنتی از آغاز تا انجام آن حضور و قدرت خدا، مسئولیت در برابر خدا و... است.
رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب افزود: در طب سنتی تعدادی کتاب وجود دارد که مختص آموزش طب سنتی هستند نه خدمات درمانی که یکی از آن‌ها کتاب خلاصه الحکمه است، در ابتدای این کتاب که تالیف آن برای 200 سال قبل است عنوان شده کسی که می‌خواهد طب بخواند باید این علوم را بخواند و بداند، نخست می‌گوید، فقه؛ دوم اخلاق، سوم حکمت، چهارم منطق و پنجم می‌رود سراغ طبیعیات. حال چرا فقه، به دلیل اینکه بداند اگر چیزی را نمی‌داند حق ورود در این عرصه را ندارد.
انسان مورد تعریف در طب ایرانی و اسلامی بسیار متفاوت از تعاریف فرهنگ‌های سکولار است
اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود انسان مورد تعریف در طب ایرانی و اسلامی را بسیار متفاوت از تعاریف فرهنگ‌های سکولار دانست و گفت: در فرهنگ‌های سکولار انسان هویت بیوسایکوسوشیال دارد، یک هویت زیست شناختی روانشناختی اجتماعی که خرس‌های قطبی نیز این هویت را در اختیار دارند.
مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی افزود: اگر از سال 1998 به بعد نیز سازمان بهداشت جهانی بعد معنوی سلامت را هم مطرح می‌کند منظور نه آن معنویتی که روح است بلکه معنویتی است که تعریف آن هم رعایت کدهای اخلاقی، هدف داشتن در زندگی، تجربه تعالی و... است که این بسیار متفاوت است با موجودی که به این دنیا می‌آید و حیاتش با باز ایستادن قلب و نفس تمام نمی‌شود و ادامه دارد.
وی تصریح کرد: خدا را سپاس که بعد از قرن‌ها خودباختگی و مشکلات مختلف به برکت انقلاب اسلامی میراث گرانقدری به عرصه خدمت آمد که این میراث در حد خودش فعالیت خواهد کرد، حکیم تربیت می‌کند و در مواردی که کاستی‌های دانش روز محسوس است و قادر به پاسخگویی نیست قادر به پاسخگویی است. دانش روز عمیقا نیازمند است که خود را با این آموزه‌ها آشنا کند تا بتواند خود را ارتقا دهد.
اصفهانی ادامه داد: هم اکنون تعدادی پزشک با درجه فوق تخصص در گوارش و متخصص بیماری‌های داخلی و... به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند و به عنوان دانشجوی سال یک طب سنتی مشغول به تحصیل هستند، چندی پیش بورد تخصصی طب سنتی پیشنهادی کرد مبنی بر اینکه متخصصان پزشکی که بخواهند به این عرصه ورود پیدا کنند بتوانند بدون کنکور وارد شوند ولی متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت که از وزیر بهداشت می‌خواهیم این مهم را به عنوان درخواستی در نظر بگیرند.
طب ایرانی و اسلامی طبی اخلاقی و آمیخته با معنویت است
وی طب ایرانی و اسلامی را طبی اخلاقی و آمیخته با معنویت دانست و گفت: باید در این حوزه از غرور پرهیز کنیم، در عین حال که به پیشرفت‌های روز توجه می‌کنیم گذشتگان را نیز محترم بشماریم چه بسیار مسائلی که گذشتگان ما در خشت خام دیدند و گاهی ما در آیینه آن‌ها را نتوانستیم ببینیم‌.

captcha