سید مرتضی نیکزاد، مدیر اتحادیه تشکلهای قرآنی منطقه جنوب غربی کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با مقام معلم قرآن گفت: مقام و جایگاه معلم بهویژه معلم قرآن در حوزه آموزش قرآن و تعالیم دینی دارای ارزش و جایگاه والایی است و این جمله که معلمی شغل انبیاست و سرلوحه گفتار بزرگان است، خود مصداق این موضوع است.
وی در ادامه بیان کرد: ضروری است تا وجود معلم نظام جمهوری اسلامی، آکنده از گنجینههای مهر و وفای الهی باشد تا بتواند مفاهیم والای آیات الهی را به فراگیران منتقل کرده و با زدودن گرد و غبار خطا از وجود فراگیران آنها را در مسیر الهی هدایت کند.
فرهنگ اصلاح سرلوحه کار معلمان قرار گیرد
مدیرمسئول مؤسسه روشندلان اصفهان اظهار کرد: امید است در سال جاری که به نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است، فرهنگ حیات بخش اصلاح، سرلوحه کار معلمان قرار گیرد.
مناسب بودن نامگذاری روزی از هفته معلم به نام معلم قرآن
وی در ادامه در رابطه با پیشنهاد ایکنا در رابطه با نامگذاری روزی از هفته معلم به نام روز معلم قرآن، افزود: اینکه یک روز از هفته معلم بهعنوان معلم قرآن اختصاص یابد کار خوبی است، اما اگر این امر در زمانی خارج از این هفته باشد، چندان خوشایند نیست.
نیکزاد تصریح کرد: چندان مناسب نیست که معلمان قرآن با نامگذاری روزی بهنام این گروه جدا از هفته معلم، از سایر معلمان جدا شوند، زیرا سایر معلمان نیز معلمان این نظام هستند و اگر بخواهیم این گروه را از یکدیگر تفکیک کنیم، شاید صورت زیبایی نداشته باشد و ممکن است با انجام این کار، کار بهجایی برسد که معلمان قرآن از سایر معلمان و جامعه جدا تلقی شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: تمامی معلمان با هم یکی هستند و فرق معلم قرآن از سایر معلمان این است که این گروه با آموزش کلمات قرآن به فراگیران با مشعل بینش و بصیرت خویش در مسیر پر پیچ و خم زندگی این گروه قرار گرفته و آنها را به سوی عملی کردن این مفاهیم در زندگی خود هدایت میکنند.
بهرهمندی تمامی معلمان از امکانات، دغدغه معلمان قرآن
مدیر اتحادیه تشکلهای قرآنی منطقه جنوب غربی کشور در رابطه با دغدغه معلمان قرآن گفت: یکی از دغدغههای معلمان قرآن با توجه به سطح علمی خوبی که دارند و در مؤسسات و مراکز قرآنی مشغول فعالیت هستند، این است که میخواهند از حداقل امکانات و مزایایی که سایر معلمان استفاده میکنند؛ اعم از استخدام رسمی، بیمه و ... بهرهمند شوند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه نامگذاری و برگزاری مراسم و ... در هفته معلم، ابتدا در آموزش و پرورش و مدارس انجام میشود و معلمان قرآن و دینی این مرکز یکی هستند، اگر قرار باشد روزی از این هفته به نام روز معلم قرآن نامگذاری شود، این روز، روز معلم قرآن و بینش اسلامی نام خواهد گرفت.
بررسی دغدغههای معلمان در هفته معلم
نیکزاد در ادامه گفت: در روز معلم است که معلمان میتوانند دغدغهها و خواستههای بحق خود را بیان کنند و مسئولان نیز مطالب بیان شده را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی تصریح کرد: توجه بهخواستههای معلمان یک نیاز است، زیرا عزم ملی که لازمه کار مباحث فرهنگ قرآنی است، در وجود این معلمان باید پرورش یابد تا این گروه بتوانند در این مسیر گامهای مستحکمتری بردارند.
ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع معلمان قرآن در کشور
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک اطلاعاتی جامعی در رابطه با معلمان قرآن در کشور وجود ندارد، گفت: متأسفانه جز کارهای پراکندهای که در حوزه شناسایی معلمان قرآن از سوی مؤسسات و برخی از مراکز انجام شده، بانک اطلاعاتی کامل و جامعی در رابطه با تمامی معلمان قرآن کشور در چادرها، کپرها و ... فعالیت میکنند، وجود ندارد.
وی با تأکید بر ضروری بودن ایجاد این بانک در کشور، افزود: تا زمانی که آمار جامعی از معلمان قرآن، میزان تحصیلات و ... آنها در دست نباشد، نمیتوان برنامهریزی دقیقی برای این گروه انجام داد.
نیکزاد در پایان تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعات معلمان قرآنی در راستای ترسیم سند و چشمانداز فعالیت این گروه یک ضرورت است، زیرا تا زمانی که ندانیم چه تعداد معلم قرآن در کشور وجود دارد و نیاز جامعه چه تعداد است، نمیتوان چشمانداز مناسبی برای این گروه ترسیم کرد.