کد خبر: 1396365
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
طاهره نکوکردار عنوان کرد:

آمیختن هنر معلمی با معنویات؛ گامی به سوی تحقق تعلیم و تربیت دینی دانش‌آموزان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل مؤسسه تخصصی حفظ قرآن مهاد تهران، هنر معلمی را در این می‌داند که علاوه بر تدریس، معنویات را در دانش‌آموزان بپروراند و با پاسخ به پرسش‌های آنها در زمینه معارف دین اسلام، گامی به سوی تحقق نظام تعلیم و تربیت دینی دانش‌آموزان بردارد.

طاهره نکوکردار، مدرس و حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های خود در زمینه آموزش علوم قرآنی، گفت: فعالیت تخصصی خود را در زمینه آموزش حفظ قرآن از سال 1386 با راه‌اندازی مؤسسه قرآنی مهاد آغاز کردم و از این سال به بعد، هر سال تقریباً 20 حافظ کل قرآن با شرکت‌ در کلاس‌های حضوری و غیر حضوری این مؤسسه به فراگیری حفظ قرآن می‌پردازند.

وی درباره جایگاه و مقام معلم، به‌ویژه معلم قرآن، اظهار کرد: معلمی، شغل انبیاء است، البته اگر معلمان، آن‌طور که باید و شاید این مسئولیت را لمس کنند، اما معلم قرآن بودن، چون کتابش، کتاب آسمانی است، هم از نظر کیفی با ارزش‌تر است و هم مسئولیت سنگین‌تری بر عهده معلم قرار دارد و افرادی که در این موقعیت هستند، باید تلاش بیشتری کنند.

مدیریت جهادی؛ مصداق معلمان قرآن

مدیرعامل مؤسسه تخصصی حفظ قرآن مهاد تهران عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کردند که این مدیریت جهادی، مصداق معلمان قرآن است و امید است، معلمان در مسیری که در پیش دارند، با آگاهی حرکت کنند.

وی درمورد دغدغه معلمان قرآن، بیان کرد: اگر اوج موقعیتی که یک معلم قرآن دارد، مد نظر قرار دهیم، دغدغه‌ای نباید برای این افراد وجود داشته باشد، اما در کل مسائلی مانند مسائل اقتصادی، از جمله دغدغه این افراد است، البته آموختن دانش مخصوصاً علوم قرآنی به دیگران، آثار معنوی ماندگاری برای معلم در پی خواهد داشت که با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

توجه به مقام معلم توسط بزرگان دینی اسلام

نکوکردار افزود: معلمی، ارزش بسیار والایی در نزد بزرگان ما دارد، آنان به هر شیوه ممکن، از معلمان و مقام پرارج آنان یاد کرده‌اند تا بدین وسیله، انسان‌ها را از مقام ارزشمند آنها آگاه کنند، اما در دنیای امروز، آن طور که باید به مقام معلم بها داده نمی‌شود.

وی با بیان این که اسلام، معلمی را بسیار مقدس برمی‌شمارد، اظهار کرد: همان‌طور که انبیاء هدفشان رساندن پیام خدا به مردم است، معلم هم همین کار را انجام می‌دهد و هنر معلم این است که علاوه بر تدریس، معنویات را در دانش‌آموزان بپروراند.

ساماندهی فعالیت‌های قرآنی با کیفی کردن برنامه‌های آموزشی

این مدرس قرآن در رابطه با این که نامگذاری روزی با عنوان معلم قرآن چه تأثیری در روند ساماندهی فعالیت قرآنی در سطح کشور دارد، عنوان کرد: قطعاً این موضوع می‌تواند در روند فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار باشد، البته در صورتی که هدف، کیفی کردن برنامه‌های آموزشی باشد، البته در این زمینه باید فرهنگسازی صورت پذیرد.

وی در پایان درباره راه‌اندازی بانک اطلاعاتی معلمان قرآن تصریح کرد: با راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی، دسترسی به سوابق مدیران و مربیان قرآن امکان‌پذیر خواهد بود، اما این امر باید به‌صورت نظارت‌شده صورت پذیرد تا از به‌وجود آمدن حواشی جلوگیری شود.

captcha