کد خبر: 1396963
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
رضا نباتی:

برپایی مسابقات قرآن شکوفه‌ها در آموزش و پرورش؛ باعث رشد این وزارتخانه می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس آموزش قرآن عنوان کرد: همکاری سازمان اوقاف با وزارت آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها، زمینه رشد معاونت پرورشی این وزارتخانه را به دنبال دارد.

رضا نباتی، کارشناس آموزش قرآن و داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص راه‌های ارتقای سطح کیفی مسابقات قرآن دانش‌آموزان و شکوفه‌ها اظهار کرد: آموزش و پرورش به جای اینکه بودجه و اعتبارات محدود خود را صرف برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و رشته‌های تخصصی مسابقات قرآن کند، بهتر است با همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه مسابقات قرآن را برگزار کند.
وی عنوان کرد: مسابقات قرآن شکوفه‌ها که سازمان اوقاف و امور خیریه آن را برگزار می‌کند، می‌تواند بستر مناسبی باشد که در بدنه آموزش و پرورش کشور برگزار شود و این وزارتخانه از جهت اجرایی و شناسایی استعدادها می‌تواند در این امر موثر باشد.
نباتی گفت: چند ماه است که اهداف آموزش عمومی قرآن از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی به آموزش و پرورش ابلاغ شده است و آموزش و پرورش می‌تواند بر سیاست‌های مورد توجه مقام معظم رهبری در عرصه آموزش قرآن کریم و سند تحول بنیادین در زمینه روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم قرآن متمرکز شود.
تمرکز اعتبارات آموزش و پرورش بر اهداف ابلاغی
وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بودجه‌های خود را در زمینه معاونت پرورشی که مورد اهتمام مسئولان است، در راستای آن چه که در قالب کتاب‌های درسی آموزش و اجرا می‌شود، پیگیری کند؛ همچنین در راستای اهدافی که در سند تحول آمده است و در منویات قرآنی مقام معظم رهبری به عنوان سند فرادستی همه این اسناد دیده می‌شود، برنامه‌های خود را جهت‌دهی کند.
این داور مسابقات قرآن تصریح کرد: مسابقات قرآن دانش‌آموزان کمک بزرگی است که آموزش و پرورش می‌تواند از گرفتاری کمبود اعتبارات که سالیان سال است، به آن دچاراست، بیرون آید. این وزارتخانه مسئول آموزش عمومی قرآن کریم است و این همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه در برپایی مسابقات قرآن شکوفه‌ها، زمینه تحول در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش را فراهم می‌کند.
وی درباره راه‌های ایجاد جذابیت در مسابقات قرآن برای مخاطبان غیرحرفه‌ای توضیح داد: در دنیای امروز دیگر نمی‌توان بین مخاطب عام و مخاطب خاص تفکیک قائل شد؛ ما باید برای مخاطب ارزش قائل شویم و برای آن هزینه کنیم. آموزش و پرورش بستر نشان دادن توان دانش‌آموزان در بحث قرآنی است، در حالی که اطلاع‌رسانی مناسبی برای مسابقات قرآن شکوفه‌ها و هماهنگی لازم به درستی انجام نمی‌شود.
نباتی اظهار کرد: آموزش و پرورش 12 میلیون دانش‌آموز دارد و اگر فقط 10 درصد آنها مخاطب این مسابقات قرار گیرند، بیش از یک میلیون نفر مخاطب خاص برای مسابقات قرآن پدید می‌آید؛ از جهت دیگر تعداد برنامه‌های قرآنی در زمینه مسابقات و نوع آنها کسل‌کننده شده و جذابیت را از دست داده است.
لزوم ایجاد جذابیت در برنامه‌های قرآنی
وی افزود: اگر شبکه‌ها به طور دائم تلاوت قرآنی پخش کنند، باید در دفعات بعدی، این تلاوت همراه با نکات آموزشی یا تصاویر جذاب باشد. ما باید همراه با ذائقه مخاطبان خود پیش برویم. بنده از سوی دفتر مقام معظم رهبری در برخی از این مسابقات به عنوان ناظر حضور داشته‌ام و در برخی از این مسابقات در مرحله کشوری داور بوده‌ام و از نزدیک دید‌ه‌ام که از جذابیت مسابقات برای مخاطب کاسته شده است.
این کارشناس آموزش قرآن تصریح کرد: در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزان، رقابت‌ها به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود و آن جذابیت‌های قرآنی برای عموم مردم را ندارد و افرادی در مراسم حضور دارند، عمدتاً از شرکت‌کنندگان هستند؛ بنابر این مسابقات زمینه انس عمومی افراد با قرآن را فراهم نمی‌کند. 
وی در پایان بیان کرد: اشتباه است که اگر فکر کنیم که تنها با برگزاری مسابقات قرآن می‌توانیم مردم را به قرآن علاقه‌مند کنیم. این در حالی است که هزینه‌های هنگفتی برای مسابقات قرآن در کشور صرف می‌شود؛ زیرا رقابت و مسابقات حرفه‌ای برای عموم مردم غیر قرآنی جذاب نیست. بین سطح مسابقات و کف آموزش‌های لازم عموم مردم جامعه شکاف زیادی است و از این جهت فقط قشر خاصی به مسابقات توجه می‌کنند.

captcha