سردار یدالله جوانی، مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره راهکارهای تحقق عزم ملی گفت: نکته مهم در بحث عزم ملی توجه به این مفهوم در شعار سال است؛ یعنی اینکه عزم ملی در شعار سال دارای چه معنا و مفهومی است و دوم اینکه از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است.
افزایش اقتدار ملی، هدف نهایی شعار سال
وی افزود: در یک نگاه اولیه به شعار سال به ویژه با توجه به تبیین دقیقی که خود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین ماه داشتند مشخص میشود هدف از این شعار قدرتمندتر شدن ملت ایران و افزایش اقتدار ملی است وبرای اینکه در مقطع کنونی بتوانیم اقتدار ملی خودمان را افزایش دهیم تا قدرت ایستادن در برابر زیادهخواهان و سلطهگران خارجی پیدا کنیم و مشکلات داخلی را حل کنیم باید در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ تحولات اساسی و بنیادین پدید بیاوریم.
جوانی اظهار کرد: در واقع امروزه شرایط کشور ما به گونهای است که بدون تغییر و تحول اساسی در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد نمیتوانیم خودمان را قدرتمند کنیم به گونهای که از مقطع کنونی عبور کنیم و با موفقیت از موانعی که از سوی دشمنان بر سر راهمان نهاده شده است بگذریم.
خلق حماسه اقتصادی در گرو عزم ملی
وی ادامه داد: براین اساس شعار سال به ما میگوید تحقق تحول اساسی در اقتصاد و فرهنگ از طریق عزم ملی و مدیریت جهادی امکانپذیر است و در واقع این دو مؤلفه راهکار عملیاتی تحول در اقتصاد و فرهنگ است.
مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: اما خود عزم ملی به لحاظ مفهومی با بیانی ساده عبارت از اراده پایدار، قوی و نافذ ملت در تمامی سطوح برای انجام یک کار است. امروزه اگر به عنوان مثال بخواهیم اقتصاد خود را از وضعیت فعلی که وضعیتی غیر قابل است خارج کنیم و به اقتصاد مقاومتی تبدیل کنیم نیازمند عزم ملی هستنیم.
وی اضافه کرد: یعنی ملت ایران از رهبر معظم انقلاب تا کارگزاران نظام در همه سطوح تا مردم و اقشار گوناگون جامعه از شهری و روستایی همه باید با یک عزم و اراده قوی در این عرصه حضور پیدا کنند و هر یک به نوبه خود نقشهایی را که بر عهده دارند ایفا کنند.
گفتمانسازی حول شعار سال، وظیفه اصلی رسانهها
سردار جوانی تأکید کرد: در اینجا برای اینکه بتوانیم این عزم ملی را پدید بیاوریم نیازمند به تبیین دقیق شعار سال هستیم. اینجاست که رسانههای گروهی، صاحبان قلم، صاحبان تریبونها ازهر فرصتی باید برای گفتمانسازی حول شعار سال استفاده کنند که در گفتمانسازی نیز تبیین، مسئله اصلی است.
وی تصریح کرد: به عبارتی همه مسئولان و مردم باید این مسئله را به خوبی دریافت کنند که به چه دلیل رهبر معظم انقلاب این شعار را مدنظر قرار دادند و چرا عزم ملی به عنوان راهکار تحقق تحول در اقتصاد و فرهنگ مطرح شده است.
جوانی در ادامه افزود: وقتی ما بتوانیم این تبیین را به خوبی انجام دهیم خود به خود مقدمات گفتمانسازی فراهم میشود و یک مطالبه عمومی در جامعه به وجود میآید که پس از آن باید پیشگامانی باشند که به ویژه از مسئولان، سازمانها و نهادها مطالبهگری کنند و از آن طرف هم خود مردم را در این زمینه تشویق کنند تا بتوانیم در حوزههای مورد نظر شاهد تجلی عزم ملی برای انجام یک کاری باشیم.
مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه یادآور شد: من اگر بخواهم مثالی بزنم که ما باید در تبیین مسئله عزم ملی این موارد را به شکل ملموس و دقیق مورد توجه قرار دهیم میتوانم به محورهای اقتصادی در بیانات وشعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری مانند جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی اشاره کنم که امسال در واقع رهبر معظم انقلاب راهکار خلق حماسه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی را عزم ملی بیان کردند.
عزم ملی در اقتصاد، نقشآفرینی همه مردم است
وی افزود: لذا اینجا باید نخبگان به صورت شفاف به مردم توضیح دهند که عزم ملی به چه صورت اقتصاد مقاومتی را محقق می سازد.
در یک اقتصاد مقاومتی که در واقع اقتصادی پویا و مقاوم است مردم نقش اساسی و محوری دارند و وظیفه دولت نیز سیاستگذاری، هدایت، نظارت و کنترل است.
جوانی ابراز کرد: در اینجا هدف، مقاومسازی اقتصاد با نقشآفرینی همه مردم است. یکی از نکاتی که میتوان به آن در بحث اقتصاد توجه کرد این است که اقتصادی میتواند مقاوم باشد که درونزا و متکی بر تولید داخل بوده و وابستگیهایش به خارج از کشور به حداقل برسد.
وی عنوان کرد: از طرفی اقتصادی درونزاست که تولید در آن رونق داشته باشد و رونق تولید داخل نیز در صورتی است که مردم به تولیدات داخلی نگاه خاصی داشته باشند و آن را ارجح بر تولیدات خارجی بدانند.
تغییر ملاکهای مصرف از طریق تحول فرهنگی فراگیر
جوانی افزود: امروزه میبینیم اقشاری از مردم که وضعیت مالی خوبی دارند متاسفانه مصرف کالاهای لوکس و غیر لوکس خارجی را بر مصرف کالاهای ساخت داخل به هر دلیلی ترجیح می دهند. حال شعار سال به ما می گوید که باید با یک تغییر و تحول فرهنگی یک عزم ملی را پدید بیاوریم که نگاهها از کالاهای خارجی متوجه کالاهای داخلی شود و در اینجاست که اگر آن تحول فرهنگی پدید بیاید در واقع شاخصها، معیارها و ملاکهای اقتصادی و مصرف را تغییر میدهد.
وی تأکید کرد: ما باید نوعی تحول در فرهنگ اقتصادی و فرهنگ مصرف خودمان ایجاد کنیم و فراگیر شدن این تحول در حقیقت بروز همان عزم ملی است.
مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه یادآور شد: به عبارتی اگر ما بتوانیم در بخش فرهنگ مصرف ملاکهای عموم مردم را از نفع شخصی به نفع ملی و عمومی در جهت افزایش اقتدار و عزت ملی تغییر بدهیم آنگاه هر فرد ایرانی چه مسئول چه غیرمسئول، چه توانا چه ضعیف موقعی که می خواهد کالایی را برای مصرف خریداری کند دیگر صرفا منافع شخصی خودش را در نظر نمیگیرد بلکه منافع یک جمع و کشور را درالویت خود قرار میدهد و براساس آن تصمیم میگیرد.
جوانی اظهار کرد: این تغییر نگاهها با تبیین عزم ملی در وهله اول و گفتمانسازی آن در گام بعدی امکانپذیر می شود که این نیازمند توجه مستمر و توضیح شعار سال در حوزههای مختلف از سوی نخبگان و رسانههای عمومی است.