حجتالاسلام والمسلمین احمد محمدیان، محقق و استاد طب اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به راهکارهای خودکنترلی در سلامت روحی و روانی اشاره کرد و گفت: غذا در الگوی سلامت اسلامی مجموعه بهرهمندیهای مادی و معنوی انسان از محیط و طبیعت خلق شده توسط خداوند وغذای معنوی مجموعه رفتارهای عبادی انسان با خداوند است.
تأثیر غذاهای معنوی بر وجود انسان
وی به تأثیر غذاهای معنوی بر وجود انسان پرداخت و گفت: به عنوان مثال افراد پس از خروج از مجلس عزاداری اهل بیت(ع) نوعی احساس شعف باطنی دارند. این گرمی حاصل از مجلس عزاداری سبب ایجاد نشاط میشود.
حجتالاسلام محمدیان بیان کرد: غذای معنوی نیاز به زندگی معنوی دارد و این سبک زندگی نیز نیاز به برنامهریزی و برنامه نیز نیاز به مدیر معنوی و مدیر نیز نیاز به اطلاعات معنوی دارد.
مزاج انسان در ساعات شبانه روز
وی با اشاره به اینکه در طب سنتی بیان شده است که همه چیز از جمله زمان، روز، مکان دارای مزاج هستند، گفت: به طور مثال روز دارای مزاج گرم و تر، ظهر دارای مزاج گرم و خشک، غروب، سرد و خشک و شب سرد و تر است و تأثیرات خاصی بر بدن دارد که انسان میتواند با فراگیری بر این آگاهیها با خودکنترلی به سلامت خود کمک کند.
مجموعه افسردگیها از سردی هستند
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه رفتارها و اعمال عبادی نیز دارای مزاج هستند و افراد میتوانند با بهرهمندی از این آگاهیها در راستای سلامتی گام بردارند گفت: مجموعه افسردگیها و ۸۰ درصد بیماریهای جسمی از سردی هستند. در صورتی که مزاج گرم اعمال عبادی میتواند به انسان در شادابی روح کمک کند.
وی ادامه داد: رفتاری که از روی عصبانیت است دارای طبع گرم و خشک و نتیجه آن سودا است. رفتارهایی که از روی ترس انجام میشوند طبعی سرد دارند. همچنین رفتارهای محبت آمیز دارای گرما هستند. شجاعت دارای طبع گرم ولی شجاعت بدون منطق و عقل سودا به همراه دارد. استرس و فکربافی منفی سودا به بار میآورد. همچنین مزاج دروغ، تهمت و غیبت سرد است و روح را بیمار میکند.
مجموعه رفتارهای پر نشاط از گرمیها هستند
وی در ادامه افزود: مجموعه رفتارهای پر نشاط، مبتکرانه، پرتحرک، تیزهوشیها و نوآوریها در گرمیها و مجموعه ترسها، دلشورهها، اضطرابها، بدبینی، بداندیشی و غم و غصه از سردیها نشئت میگیرد که نتیجه آن رخوت و سستی است.
نماز غذای روزانه روح انسان
وی به برخی رفتارهای مهم معنوی که در سلامت روح انسان نقش دارند اشاره و تصریح کرد: نماز که به ستون دین تشبیه شده است یک ضرورت برای زندگی معنوی است. از اینکه نماز روزانه است و هرگز ترک نمیشود باید دریافت که این غذای معنوی و روزانه انسان است. روزه نیز علاوه بر تأثیر جسمی بر روح انسان نیز به سبب خودکنترلی و تقویت نفس اثرات بسزایی دارد.
این استاد طب اسلامی احترام به والدین را نیز سبب ایجاد گرمی در بدن دانست و گفت: با دعا قضای حتمی انسان تغییر میکند. همچنین دعای فرد مؤمن برای دوست مؤمن خود بیشتر بر سلامتی فرد دعاکننده اثر دارد و این روال در یک تحقیق علمیــعملی به نتیجه رسیده است. صدقه نیز به سبب گرمی که دارد باعث درمان بسیاری از دردها به ویژه بیماریهای روحی میشود.
وی با بیان اینکه برخی اعمال سبب گام نهادن در راه عبادت خداوند و رسیدن به سلامتی میشود اشاره و عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: هر کس خوراکش اندک باشد تنش سلامت و دلش صفا مییابد. در حدیث دیگری آمده است نزدیکترین حالت بنده به خداوند زمانی است که شکم وی سبک باشد.
شکم پر دشمن رفتارهای عبادی/ بیماریهای روحی نتیجه دوری از معنویت
حجتالاسلام محمدیان ادامه داد: کم خوری از رفتارهای مهمی است که سلامت جسم و روح را در پی دارد. عبادت با شکم پر میسر نمیشود چرا که حال معنوی برای وی ایجاد نمیکند. کسی که شکمباره باشد ترسو و سیری ناپذیر میشود. در مجموع شکم پری انسان را از حالات معنوی به دور و دوری از زندگی معنوی نیز بر سلامت روح انسان تأثیر نامطلوب دارد.
همراه کردن مراحل پخت و پز با امور معنوی
وی همراه کردن مراحل پخت و پز با امور معنوی را اصل مهم دیگری برشمرد و تصریح کرد: کلماتی که در حین پخت و پز غذا قرائت میشود بر ماهیت غذا موثر هستند، همچنین موقع کشیدن غذا خواندن سوره توحید و بسم الله گفتن هنگام غذا خوردن نیز بر سلامت انسان تاثیر دارد.