توجه بیشتر به جاذبه‌های شیراز، توسعه گردشگری مذهبی را به دنبال دارد
کد خبر: 1399441
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۹

توجه بیشتر به جاذبه‌های شیراز، توسعه گردشگری مذهبی را به دنبال دارد

گروه اجتماعی: اگر توجه بیشتری نسبت به جاذبه‌ها و مقابر شیراز شود، هم به توسعه گردشگری مذهبی می‌رسیم و هم در مقوله فرهنگی به گردشگری میراث ادبی همان چیزی که در مفهوم گردشگری خلاق بر اساس تقاضاهای جدید جهانگردان دیده می‌شود، دست خواهیم یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، همزمان با هفته شیراز و به‌منظور گرامیداشت مشاهیر این شهر با همکاری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز و معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، هشتاد فعال گردشگری، اساتید و دانشجویان و خبرنگاران و عکاسان خبری در قالب تور گردشگری آشنایی با مشاهیر از مقبره‌ها و آرامگاه‌های شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی و ادبی مشهور شیراز بازدید کردند.
امیرحسین حکمت‌نیا، مشاور امور گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایکنا گفت: شیراز شهر هزار مزار لقب دارد و هزاران مزار شخصیت‌های بزرگ مذهبی، امامزادگان واجب‌‌التعظیم و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی در طول دوران‌های مختلف تاریخی در شهر شیراز وجود دارد که متأسفانه این مقابر به صورت جاذبه‌های بالقوه مانده و در بسته‌های گردشگری دیده نشده است.

رشد توسعه گردشگری مذهبی
وی افزود: اگر توجه بیشتری نسبت به این جاذبه‌ها و مقابر شود، هم به توسعه گردشگری مذهبی می‌رسیم و هم در مقوله فرهنگی به گردشگری میراث ادبی همان چیزی که در مفهوم گردشگری خلاق بر اساس تقاضاهای جدید جهانگردان دیده می‌شود، دست خواهیم یافت.
حکمت‌نیا ابراز کرد: معرفی آداب و رسوم مردم و مشاهیر شیراز و مکان‌هایی که بسیاری از شیرازیان و بازاریان قدیمی به آن اعتقاد داشتند و این پیوست‌های اعتقادی، باعث می‌شده که در مسیر اجتماعی، فرهنگی و زندگی آنان تأثیر بسزایی را داشته باشد، آیین‌هایی را که مردم در مساجد و بازارها داشته‌اند و اعتقاداتی که به امامزادگان داشتند را با حضور اندیشمندان دنبال می‌کنیم و در صدد این هستیم که تمام این اعتقادات و جاذبه‌های خاموش را روشن کنیم و آثار و برکاتشان را در گردشگری مشاهده کنیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: امروزه توسعه گردشگری مذهبی و ادبی بر اساس سلایق مردم به عنوان اصلی‌ترین سفرهای مردمی را با رشد قابل توجهی در سرتاسر جهان شاهد هستیم.
وی بیان کرد: وجود مقبره یک شخصیت تاریخی در شیراز نه به لحاظ تاریخی بلکه از نظر تفکراتی که آن فرد دارد، تکمیل آن مقبره در مسیر گردشگری، روایت‌گونه مطرح کردن گردشگری، همه به ما کمک می‌کند، رویکرد نوینی را در رشد گردشگری شهر شیراز داشته باشیم.
مشاور امور گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز تأکید کرد: در حوزه معاونت فرهنگی به دنبال این هستیم که از تمام توانمندی‌های مذهبی و فرهنگی شهرمان بهره‌مند شویم.

ایجاد اولین ایستگاه گردشگری بازار بزرگ شیراز
وی از ایجاد اولین ایستگاه گردشگری بازار بزرگ شیراز خبر داد و گفت: این ایستگاه در کنار امامزاده عبدالله به‌همت شهرداری و شورای شهر راه‌اندازی خواهد شد و در مسیر طراحی این ایستگاه هستیم.
حکمت‌نیا افزود: وجود بازارهای قدیم شیراز نشان‌دهنده این است که به عنوان یک رکن اجتماعی و اقتصادی همواره مورد توجه مردم بوده است.
وی بیان کرد: امروز مردم بازار را به دید خرید ببینند، برای ما یک نگاه است و اینکه مردم، بازار، خرده فرهنگ‌ها، فرهنگ‌ها، معماری بازار و جاذبه‌های آن را به عنوان یک محصول گردشگری ببینند نگاه دیگری است.

فعالیت راهنمایان گردشگری در کنار متولیان امامزادگان
حکمت‌نیا اضافه کرد: فعالیت راهنمایان گردشگری در کنار متولیان بازار و امامزاده‌های واجب‌التعظیم، وجود فرهنگ و اعتقادات مردم، معماری اصلی بازار و مشاغل سنتی و سایر جاذبه‌هایی که به گردشگر رغبت بیشتری به حضور در بازار می‌دهد، را تقویت خواهیم کرد و باید گفت بیش از آنکه نگاه اقتصادی به بازار داشته باشیم به دنبال تقویت گردشگری آن هستیم.
مشاور امور گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز از محور منصوریه، محور آستانه، محور بازار و مشاهیر به عنوان مقصد تورهای آشنایی با مشاهیر نام برد و گفت: همه جاذبه‌های شهر شیراز شناسایی شده‌اند اما بافت تاریخی شیراز عظیم است.

خبرنگاران در معرفی ظرفیت‌های گردشگری یاری رسانند 
وی همچنین با اشاره حضور فعالان گردشگری و خبرنگاران در تور آشنایی با مشاهیر اشاره کرد و گفت: خبرنگاران آیینه دغدغه‌های شهری ما هستند که صدای ما را به مسئولان و مردم می‌رسانند لذا اطلاع آنان از جاذبه‌های خاموش شهر  و همکاری آنان می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری ما را کمک کند.
حکمت‌نیا افزود: این تور باعث می‌شود فعالان گردشگری با برنامه‌ریزی، در ایجاد جاذبه‌های تکمیلی در کنار جاذبه‌های اصلی مانند وکیل و غیره اقدام کنند.
یادآور می‌شود، در این برنامه مقبره شاهزاده منصور، مقبره شیخ کبیر ابن خفیف، آرامگاه سیدحسن کیا، آرامگاه امامزاده عبدالله(ع) و گورستان شهدای الله و شاه داعی‌ الی‌‌الله و امامزاده ابراهیم(ع) مورد بازدید قرار گرفتند.

captcha