شوراهای اسلامی، تبلور جمهوریت نظام است
کد خبر: 1401324
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
حجت‌الاسلام نکونام:

شوراهای اسلامی، تبلور جمهوریت نظام است

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: همان طور که ولایت فقیه تبلور اسلامیت نظام است، شوراهای اسلامی نیز از متن مردم می جوشند تا نقش جمهوریت را به خوبی ایفا کنند و به یقین، بودن این دو پایه اساسی در کنار هم باعث شکل گیری نظام جمهوری اسلامی می شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری نهم اردیبهشت ‌در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا ضمن گرامیداشت تشکیل این روز مهم به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، شوراهای اسلامی را تبلور جمهوریت نظام بیان کرد.

وی اظهار کرد: همان طور که ولایت فقیه تبلور اسلامیت نظام است، شوراهای اسلامی نیز از متن مردم می جوشد تا نقش جمهوریت را به‌خوبی ایفا کنند و به یقین بودن این دو پایه اساسی در کنار هم، باعث شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

امام جمعه شهرکرد با بیان این‌که آن‌چه خداوند در ‌زمان‌ انقلاب اسلامی به ملت ما عطا کرده، در تاریخ بشری نادر است، افزود: امروز خداوند متعال نعمت نظام جمهوری اسلامی را به ملت ایران عطا کرده است که چنین فرصتی، در هیچ دورانی، حتی در زمان انبیاء نیز پیش نیامده است و به یقین می‌توان گفت این دوران، دورانی نادر برای ملت ایران است.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به این‌که این نظام هم نامش اسلامی است و هم قوانین و قانون اساسی آن، از اسلام نشئت گرفته است، اظهار کرد: مهم این است که قدر این نعمت الهی را بدانیم و بفهمیم و با همه وجود درک کنیم که خداوند متعال چه نعمت کم‌نظیر و بی‌بدلیلی را در تاریخ بشری به ما عطا کرده است.

نعمت جمهوری اسلامی مختص ایران است

وی افزود: نعمت جمهوری اسلامی مختص ایران است که آثارش همه جهان را فراگرفته و می‌رود که به برکت امام زمان(عج) عملی شود و آن‌چه خداوند وعده داده است را محقق سازد.

نماینده ولی فقیه در استان به تفاوت‌های نظام طاغوت و نظام اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تفاوت‌های بسیاری بین این دو نظام وجود دارد؛ در منظر پروردگار و اولیاء الهی، نظام طاغوت، نظامی مورد پسند و مورد تأیید نیست اما نظام اسلامی، همان نظامی است که امروزه از طرف خداوند متعال به‌دست ما امانت داده شده است و به لطف الهی روز به روز نیز در حال گسترش است.

وی با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی نعمتی از جانب خداوند است که باید قدر آن را بدانیم و لازمه قدرشناسی آن هم، فعالیت در سه عرصه به‌طور هم زمان است، افزود: عرصه دینی، عرصه سیاسی و عرصه خدمتگزاری، از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که باید در هر سه عرصه، به موازات هم پیش رفت و هیچ کدام را قربانی دیگری نکرد که اگر این شد، قدردان نعمت خداوند متعال بوده‌ایم.

موفقیت در عرصه دینی لازمه موفقیت در دو عرصه سیاسی و خدمتگزاری است

حجت‌الاسلام نکونام با تأکید بر این‌که لازمه موفقیت در دو عرصه سیاسی و خدمتگزاری، موفقیت در عرصه دینی است و تا در این عرصه پیروز نباشیم، موفقیت در عرصه‌های دیگر بی‌فایده است، افزود: لازمه موفقیت در عرصه دینی، انجام وظایف فردی و جمعی در سایه عبادت، اخلاق و جهاد نفسانی است.

حجت‌الاسلام نکونام عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال را قسمت عمده دین دانست و گفت: در سایه رابطه‌های فردی و جمعی با خداوند متعال است که انسان به جایگاه‌های بالا می‌رسد و تا این نباشد، انسان رشد پیدا نمی‌کند .

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که اخلاق، خوش رفتاری و جهاد نفسانی قسمت عمده دیگر دین محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: جهاد نفسانی یعنی بر خلاف نفس حرکت کردن و پا بر روی خواسته های نفس گذاشتن؛ نفس، انسان را به سمت تعصب گرایی، حق کشی، دنیامداری، ثروت اندوزی و به پست و مقام دعوت می کند، اگر توانستیم در مقابل این نفس جهاد کنیم، می توانیم انتظار موفقیت و خوش عاقبتی داشته باشیم و در غیر این صورت، بد عاقبت خواهیم شد.

سیاست جزء اصلی کار شوراهاست

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سیاست را جزء اصلی کار شوراها بیان کرد و گفت: بدانید و آگاه باشید که رمز موفقیت شما در سیاست‌مدار بودنتان است و تا سیاست‌مدار نباشید، موفق نمی‌شوید؛ سیاست‌مداری یعنی انسان بداند نظامی که خداوند به او عطا کرده، پایه‌هایی دارد و باید این پایه‌ها را حفظ کند و این با بازی‌های سیاسی، باندبازی، گروه‌گرایی و حزب‌گرایی محقق نمی‌شود.

وی حراست از پایه‌های سیاسی نظام را مهم ترین رسالت یک سیاست‌مدار واقعی بیان کرد و افزود: ولایت فقیه، مردمی ماندن نظام، استقلال، حفظ عزت و کرامت اسلامی و استکبار‌ستیزی و به بیگانه راه نفوذ ندان، پایه‌های نظامی اسلامی است که باید حفظ شوند.

حجت‎الاسلام نکونام با بیان این‌که حفظ کرامت و عزت اسلامی، پایه اصلی ملت ما است، اظهار کرد: نباید بگذاریم مستکبران ما را تحقیر کند و کوچک بشمارد چراکه اسلام برتر است و بالاتر از آن چیزی وجود ندارد.

نظام اسلامی نمی‌تواند با استکبار کنار بیایید

وی با تأکید بر این که نظام اسلامی نمی تواند با استکبار کنار بیاید، گفت: اسلام از ما می خواهد که در مقابل مستکبران بایستیم و راه نفوذ بر آن ها را ببندیم و مواظب باشیم که لبخندمان دشمن را جری نکند؛ نمی‌شود مؤمن بود و در دل، نسبت به مستکبر، رحمت و رأفت داشت چرا‌که مستکبران، دشمنان دین خدا و عزت اسلامی هستند و باید در مقابل آن ها ایستاد.

حجت‌الاسلام نکونام در ادامه با اشاره به تأکیدات قرآن کریم و روایات متعدد در مورد خدمتگزاری به مردم، تصریح کرد: یکی از نشانه‌های مؤمن، خادم بودن او است.

نگاه به مسئولیت‌ها اصلاح شود

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر این که فرد مسئول، رئیس نیست بلکه خادم مردم است، افزود: این نگاه باید اصلاح شود که فردی که مسئولیت قبول می کند، رییس است؛ در اسلام ریاست مطرح نیست بلکه این فرد خادم مردم است و باید به خادم بودن خود افتخار کند.

وی با تأکید بر این که همه باید خود را در نظام اسلامی خادم مردم بدانیم و خدمت عادلانه ارائه دهیم، افزود: خدمتی که بر اساس تعصب، منت نهادن و یارگیری باشد، خدمت عادلانه نیست؛ خدمت عادلانه باید بر اساس اولویت‌ها و در سایه اخلاص صورت گیرد.

حجت‎الاسلام نکونام در پایان خطاب به مدیران اظهارکرد: هم به استاندار قبلی و هم به استاندار و مسئولان جدید استان گفته‌ام که تنها به فکر پرکردن چاله‌های استان نباشید؛ برای پیش برد امور استان باید سند راهبردی تدوین شود و در سایه برنامه ریزی، خدمت بدون منت صورت گیرد که البته استاندار فعلی گروهی را برای انجام این مهم مأمور کرده است و جای تشکر دارد.

captcha