نادر حسینی، مدیر مرکز قرآن و عترت حوزههای علمیه استان گیلان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره فعالیتهای خود در زمینه علوم دینی و قرآنی، میگوید: فعالیتهای آموزش قرآن را از سال 1373 در مراکز قرآنی سطح شهر رشت از جمله مهد قرآن، جامعةالقرآن و برخی از مراکز دولتی آغاز کردم و در حال حاضر در سطوح مختلف سنی به امر آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید ، صوت و لحن، مفاهیم و تفسیر قرآن میپردازم و پس از بررسی و تحقیقات گسترده موفق به ابداع روش تربیت مربی آموزش جامع قرآن کریم شدهام.
وی در رابطه با جایگاه و مقام معلم قرآن، عنوان کرد: اولین معلم بشریت به نوعی رسول خدا(ص) بوده و نقش معلمی و پیامبرگونه را برای راهنمایی و هدایت امت داشته است و همه ما با تأسی از پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) در واقع در ترویج آموزههای دینی و قرآنی تلاش میکنیم.
ترویج سبک زندگی قرآنی بین مربیان قرآن
کارشناس قرآن اداره کل کمیته امداد استان گیلان اظهار کرد: همان گونه که پیامبر(ص) مطابق آیات قرآن اسوه و نمونه بودهاند، معلمان و مروجان دینی و قرآنی باید در رفتار اعمال و برنامههایشان اسوه، نمونه و الگو باشند و اگر همین اصل را رعایت کنند جامعه به این نمونهها و الگوها تأسی میجوید و به نوعی یک سبک زندگی قرآنی و دینی در مربیان و قرآنآموزان ایجاد میشود.
وی اظهار کرد: بزرگترین کار معلمان، بحث بشارت و انذار است و این نشأت گرفته از آیات قرآن و پیام خداوند به انسان است که در جامعه اسلامی باید به عنوان یک اصل مورد توجه همه معلمان و مربیان قرآن و اساتید قرار بگیرد، همان گونه که استاد شهید مطهری و علمای دین همه تلاش و زحمتشان در راستای پیاده کردن این اصل مهم الهی در جامعه بوده است.
نامگذاری یک روز از هفته معلم با عنوان معلم و هدایتهای قرآنی
این قاری قرآن در رابطه با نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن، بیان کرد: قطعاً پیگیری امور قرآنی و هدایتهای دینی و قرآنی در جامعه بر عهده مربیان، معلمان دینی و قرآنی است و اگر روزی در تقویم جمهوری اسلامی به این قشر و به این نام اختصاص پیدا کند، نمادی خواهد بود برای تجلیل و تقدیر از زحمتکشان امور قرآنی که جای آن در نظام جمهوری اسلامی خالی است و پیشنهاد میشود یک روز از هفته معلم به نام قرآن، معلم و هدایتهای قرآنی نام بگیرد.
وی درمورد دغدغه معلمان قرآن، اظهار کرد: اولین نکته ضرورت یکسانسازی روشها و منابع آموزشی است و از دیگر مشکلات جامعه قرآنی میتوان به فقدان مدیریت مرکزی جهت صدور گواهیهای پایان دوره آموزشهای قرآنی اشاره کرد.
مؤسسات قرآنی نیازمند حمایتهای مادی و معنوی
مدیر مسئول مؤسسه رهپویان قرآن و عترت رشت با اشاره به این که باید گواهینامههای آموزشی بین همه نهادها و مراکز قرآنی دولتی و غیر دولتی معتبر باشد، عنوان کرد: مؤسسات و مراکز قرآنی نیازمند حمایتهای مادی و معنوی نظام جمهوری اسلامی جهت توسعه آموزههای قرآنی در سطح محلات شهری و روستایی هستند.
وی در رابطه با راهاندازی بانک اطلاعات مربیان قرآن، تصریح کرد: به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع جهت تمرکز آمار در زمینه معرفی اساتید قرآن، اطلاعات صحیحی در رابطه با جامعه قرآنی در دست نیست و لازم است این بانک اطلاعاتی راهاندازی و فعالیتهای قرآنی ساماندهی شود.