کد خبر: 1401844
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
مدیر تبیان قم:

رعایت اخلاق در انتشار عقاید گامی مهم در فضای مجازی است

گروه فضای مجازی: مدیر تبیان قم گفت: رعایت اخلاق در انتشار عقاید گامی مهم در فضای مجازی است اگر این اتفاق رخ ندهد، فضا آلوده خواهد شد.

حمید کریم‌خانی، مدیر تبیان قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به گام‌های مهم کاربران در تولید محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی، رعایت اخلاق در ارتباطات است؛ در فرهنگ ما بحث اخلاق دارای پیشینه و تأثیربالایی دارد و حتی بر اساس اخلاق بنا شده است.

وی افزود: رعایت اخلاق در فضای مجازی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات مطرح است و کاربران باید در اینچنین فضاهایی بحث اخلاق را رعایت کنند تا خدای ناکرده دچار مشکلات نشوند.

مدیر تبیان قم تصریح کرد: انتشار نظرات و اظهارنظرهای مختلف از دیگر مباحثی است که کاربران باید درنظر داشته باشند. با توجه به رشد ارتباطات مختلف در فضای مجازی امکان انتشارعقاید و نظرات بسیار است و باید کاربران تلاش کنند تا هر عقیده‌ و نظری را در این فضا انعکاس ندهند.

وی ادامه داد: برای مثال در روزنامه‌ها نظارت وجود دارد اما در فضای مجازی، نظارت و توانایی اعمال قانون کمتر است؛ بنابراین اگر کاربران ملزم به رعایت اخلاق در نشر افکاروعقایدشان نباشند، می‌توانند این فضا را آلوده کنند.

رعایت کپی رایت؛ موضوعی مهم در فضای مجازی است

کریم‌خانی با اشاره به موضوع کپی رایت در فضای مجازی گفت: متأسفانه حق ناشر، نویسنده و تولیدکننده در این فضا رعایت نمی‌شود و بعضا شاهد این موضوع هستیم که اثر تولیدشده به نام کاربر دیگری ثبت می‌شود. بنابراین رعایت حقوق دیگران در حوزه نشر از دیگر موضوعاتی است که کاربران باید رعایت کنند.

وی به کلی‌گویی محتوای فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات‌مان در محتوای فرهنگی، کلی‌گویی است. متولیان فرهنگی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، باید سعی کنند تا بسیاری از این محتواها که نشئت گرفته از دین است، بر حسب مخاطب تولید و انتشار دهند.

داده‌های دینی را بر حسب نیاز مخاطب انتشار دهیم

مدیر تبیان قم تصریح کرد: هر کاربری بر حسب اقتضائات سنی، شغلی و دیگر مسائل نیاز به محتوای خاص دارند و اگر بتوانیم داده‌های دینی و فرهنگی‌مان را بر حسب مخاطبان خاص یا مخاطبان متعدد انتقال دهیم، قطعا می‌توانیم تأثیرخود را بر آنها داشته باشیم.

وی بیان کرد: حجم اطلاعات و داده‌ها در فضای مجازی بسیار است، به همین دلیل کاربر میان انبوه اطلاعات، سردرگم است و اگر بتوانیم این انبوه اطلاعات را بر حسب مخاطب تولید و انتشار دهیم، مناسب‌ترخواهد بود.

ابزارهای هنری، راهی برای نشر داده‌های دینی در فضای مجازی
کریم‌خانی اظهار کرد: باید مخاطب و نیازهایش را شناخت تا بتوان آثار مناسبی را تولید کرد. می‌توان بر حسب گروه‌های سنی مخاطبان، از ابزارهای هنری همچون انیمیشن بهره‌مند شد تا داده‌های دینی و مذهبی را در بهترین وجه ممکن انتقال داد؛ چرا که قطعا انتقال داده‌های دینی از طریق انیمیشن برای گروه سنی پایین‌تر بهتر از تولید مقاله تخصصی در چندین صفحه است.

وی بیان کرد: باید متون راحتی به زبان ساده‌تر ارائه کرد و در برخی جاها نوع ارائه را تغییر دهیم. می‌توان این داده‌های مذهبی را از طریق تصویر، نماهنگ و پویانمایی تولید و حتی اگر نیاز باشد به صورت یک نقد طنز ارائه کرد.

captcha