کد خبر: 1401993
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
بنیادی:

طرف معامله معلم خداست نه خلق خدا/ معلم تربیت دانش آموز را به مدرسه محدود نکند

گروه اجتماعی: یک کار‌شناس قرآنی و پیشکسوت عرصه آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معلم باید طرف معامله خود را خداوند بداند نه مدیر مدرسه و خانواده دانش آموز تصریح کرد: ساعات کاری معلم برای تربیت دانش آموز محدود به زمان حضور در مدرسه نباشد.

محمد بنیادی، کار‌شناس قرآنی و پیشکسوت عرصه آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به شاخصه‌های یک معلم که می‌تواند در تربیت دینی دانش آموزان اثرگذار باشد اشاره و عنوان کرد: معلم باید جامع الاطراف و در مبانی دینی و علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود کارآزموده و مسلط باشد.

وی رأفت، مؤدت و رحمت را از دیگر مؤلفه‌های معلم الگو خواند و گفت: رأفت و محبت از شاخصه‌های رفتاری پیامبر اکرم(ص) بوده است به نحوی که خداوند فرمودند: اگر این رفتار محبت آمیز در وجودت نبود مردم از گرد تو پراکنده می‌شدند. معلم نیز در عین دافعه باید دارای جاذبه باشد و با اخلاق، گفتار و کردار خود دانش آموزان را به خود جذب کند.

محقق بودن بجای مدرس بودن

این پیشکسوت عرصه آموزش و پرورش ادامه داد: خوش لباس بودن، خوش عطر بودن، با نظم بودن، دارای علم روز بودن، محقق بودن بجای مدرس بودن از جمله مواردی است که باید مد نظر معلمان قرار گیرد.

ساعات کاری معلم برای تربیت، محدود به زمان حضور در مدرسه نیست

بنیادی با بیان اینکه معلم باید دارای نگاهی بخششگر باشد و خستگی ناپذیری را در خود تقویت کند اظهار کرد: معلم نباید ساعات کاری خود را محدود به زمان حضور در مدرسه بداند و دائما باید دغدغه تربیت دانش آموزان را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه معلم باید طرف معامله خود را خداوند بداند نه مدیر مدرسه و خانواده دانش آموز تصریح کرد: در عین حال معلم موفق باید مردم دار باشد و خود را تافته جدا بافته‌ای از مردم جامعه نداند.

شناخت تفاوت‌های دانش آموزان

بنیادی با تأکید بر اینکه صمیمی‌ترین دوست یک معلم باید کتاب باشد گفت: معلم موفق نمی‌تواند تبعیضی بین دانش آموزان خود قائل شود بلکه باید با شناخت تفاوت‌های دانش آموزان، نقاظ ضعف آنان را دریافته و درصدد رفع آن براید و در کلاس درس هم افزایی ایجاد کند.

وی در پایان سخنان خود معلمان جامعه ما را دین مدار‌ترین قشر جامعه دانست و گفت: افرادی که صاحبان علم و قلم هستند نا‌خودآگاه افرادی فرهیخته و عالم می‌شوند مگر مواردی که بر حسب خصلت‌های خانوادگی و ذاتی از این راه به دور می‌افتند.

captcha