کد خبر: 1407648
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
نیکدستی بیان کرد:

توجه ویژه به مخاطبان طلایی نمایشگاه قرآن/ کاربردی‌تر کردن محتوا

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه نوجوانان، نسل طلایی هستند که باید در نمایشگاه قرآن بیشتر مورد توجه قرار گیرند گفت: چالشی که اکثر نمایشگاه‌های فرهنگی با آن مواجه هستند بحث استفاده از محتوای تخصصی و عمومی آن است که باید کاربردی‌تر شوند.

مسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نمایشگاه قرآن در بهترین زمان ممکن برگزار می‌شود گفت: در ماه مبارک رمضان عمدتاً شرایط برای دریافت‌ها و ادراکات از قرآن کریم به اوج خود می‌رسد، بنابر این برگزاری نمایشگاه قرآن در این ماه یک ابتکار مناسب بوده است.
وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم موج فرهنگی خوبی را در سطح کشور ایجاد می‌کند و آمادگی خوبی را برای دریافت مردم از فیوضات ماه مبارک رمضان مهیا خواهد کرد و علاوه بر آن باعث می‌شود تا مردم در بطن رویدادها و دستاوردهای قرآنی در طول یکسال گذشته قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه باید در نمایشگاه قرآن مخاطب‌سنجی صورت بگیرد و قشر نوجوان به عنوان یک نسل طلایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای این نسل طلایی در نمایشگاه قرآن برنامه‌های مناسبی در نظر گرفته شود و محتوایی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود باید متفاوت از سایر اقشار و بازدیدکنندگان نمایشگاه باشد. اثرپذیری این گروه بالا است و ماندگاری یادگیری‌ها نیز در این قشر بالاتر از بزرگسالان است.

تلاش بیشتر رسانه‌ها برای حضور مردم در نمایشگاه قرآن
این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه برای گرایش و جذب هر چه بیشتر مردم به نمایشگاه قرآن، رسانه‌ها می‌توانند اثرگذاری بسیار زیادی داشته باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها این توان را دارند که با پوشش رویدادی همچون نمایشگاه قرآن آن را به صدر نیازهای روزمره مردم بیاورند و مردم را نسبت به آن حساس کنند و همچنین می توانند با نپرداختن به آن باعث دیده نشدن و خاموش نگه داشتن آن شوند.
نیکدستی اظهار کرد: اگر برنامه تبلیغاتی مناسبی بر روی نمایشگاه قرآن صورت بگیرد و رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر به آن بپردازند، مطمئناً شاهد ارتقای نمایشگاه و همچنین حضور حداکثری مردم در آن خواهیم بود.

انتقاد از نشست‌های بدون مشتری
این قاری اصفهانی با اشاره به اینکه با وجود دور بودن از نمایشگاه قرآن اما بازدیدهایی از آن در مقاطع و ادوار مختلف داشته است گفت: در برخی از این بازدیدها و یا در مواردی که به نمایشگاه دعوت شده‌ام با نشست‌هایی مواجه شده‌ام که تقریباً مخاطب چندانی ندارد، یعنی بازدید‌‌کننده‌های نمایشگاه برای استفاده از آن نشست مراجعه نکرده‌اند که این امر دلایل گوناگونی دارد و باید مورد آسیب‌شناسی جدی قرار بگیرد.
این قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: البته در نمایشگاه‌های مختلف نشست‌های تخصصی زیادی برگزار می‌شود که در برخی مواقع مخاطب را جذب می‌کند و در مواقع دیگر توان جذب مخاطب را ندارد، به نظر من هیاهوی نمایشگاه می‌تواند یکی از دلایل جذب نشدن بازدیدکنندگان به نشست‌های تخصصی باشد؛ چرا که حضور در این نشست‌ها مستلزم یک فضای آرام است در حالی که فضای نمایشگاه قرآن به گونه دیگری است.
نیکدستی با یادآوری اینکه یکی از مواردی که در نمایشگاه قرآن می‌توان از آن بسیار بیشتر بهره برد همین نشست‌های تخصصی هست، گفت: یکی از لازمه‌های برگزاری نشست‌های تخصصی برگزار کردن آن در محیطی آرام است، اگر این هیاهوها در نمایشگاه وجود داشته باشد، مطمئناً برگزاری نشست‌ها بی‌اثر خواهد بود.

حضور پرشور مردم در نمایشگاه نقطه قوت آن در سالیان گذشته
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا در مورد نقاط ضعف  و قوت نمایشگاه قرآن در ادوار گذشته، افزود: اگر بخواهیم برای نمایشگاه قرآن یک نقطه قوت در نظر بگیریم، چیزی جز استقبال مردم از آن نخواهد بود، با توجه به اینکه در ظاهر نمایشگاه قرآن یک مسئله دینی و مذهبی است اما رسوخ این نمایشگاه در مردم بسیار پررنگ و حضور اقشار مختلف مردم در آن برجسته بوده است. حتی افرادی که در ظاهر نسبتی با نمایشگاه ندارند به بازدید از آن می‌پردازند.
این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن یک حرکت فرهنگی اثرگذار است، تصریح کرد: چالشی که در اکثر رویدادهای فرهنگی که اکثراً نیز بازدیدکننده‌های فراوانی را به خود جذب می‌کنند، بحث استفاده از محتوای تخصصی و حتی عمومی آن نمایشگاه است، به عنوان مثال بازدید از نمایشگاه کتاب فوق‌العاده است اما از سوی دیگر سرانه مطالعه در کشور بسیار پائین است، این امر نشان می‌دهد بحث فرهنگ‌سازی در این مسئله باید عمیق‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد.

توجه به مطالعات مربوط به امر به معروف در نمایشگاه قرآن
نیکدستی در ادامه عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن باید گرایش‌ها و مطالعات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر با روش‌های مناسبی که در زندگی مردم ورود پیدا کند ایجاد شود، بهتر است که به جای کمیت مقداری نیز کیفیت را مد نظر قرار دهیم.
این قاری بین‌المللی در ادامه در مورد کوتاه شدن زمان برگزاری نمایشگاه قرآن اظهار کرد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته مدت زمان برگزاری نمایشگاه یک ماه بوده است، دست مردم برای بازدید از نمایشگاه بازتر بود و طبیعتاً در یک بازه زمانی بیشتر تعداد بازدیدکننده‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابر این کم شدن زمان نمایشگاه یک نقطه منفی خواهد بود. 
نیکدستی تصریح کرد: به نظر من کم شدن زمان نمایشگاه تأثیر چندانی بر روی کیفیت نمایشگاه نخواهد داشت و حتی ممکن است در هزینه‌ها نیز تا حدود زیادی صرفه‌جویی شود.

captcha