کوروش زارعی، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: هنرمندان و مسئولان دو وجه بارز خلق آثار فرهنگی و هنری با موضوعات ارزشی و انقلابی هستند که فراگیر شدن این تولیدات و فرهنگسازی مؤثر، به عزم و اراده آنها بستگی دارد.
وی ادامه داد: فعالیت هنرمندان تئاتر در امتداد تصمیمگیری مدیران معنا پیدا میکند و تا زمانیکه این مسئله یعنی پرداختن به انقلاب اسلامی به صورت یک دغدغه در بین مدیران هنری مطرح نشود همواره شاهد انجام کارهایی مقطعی از سوی هنرمندانی هستیم که به شکل فردی و خودجوش به تولید و اجرای اینگونه آثار میپردازند.
تئاتر انقلاب اسلامی طی این سالها در حد حرف باقی مانده و هیچگاه وجهه عملی پیدا نکرده است
زارعی تصریح کرد: در طول سالهای گذشته مبحث پرداختن به موضوعات ارزشی و انقلابی در قالب آثار هنری و از جمله تئاتر در حد حرف باقی مانده و هیچگاه وجهه عملی به خود پیدا نکرده است در حالیکه به دو دلیل عمده باید فکری برای این مسئله بشود؛ یکی آن که رویدادهای انقلاب اسلامی از کنش قوی دراماتیک برخوردارند و میتوانند بستر مناسبی را برای طرح داستانهای پرکشش برای استقبال مخاطبان فراهم آورند و دیگر آن که در شرایط کنونی با نسلی مواجه هستیم که هیچ تصویری از انقلاب اسلامی و حتی هشت سال دفاع مقدس ندارند و اگر خوراک مناسب فرهنگی به آنها داده نشود، تصویری ذهنی و آنچه که مورد دلخواه آنهاست جایگزین خواهد شد که این موجب خدشه وارد شدن به ارزشهای انقلابی میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع انقلاب اسلامی و پرداخت فرهنگی و هنری به آن به حال خود رها شده است گفت: در جشنوارههای فرهنگی و هنری با نام فجر همچون تئاتر، سینما و موسیقی که دلیل برگزاری آنها گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است، هیچ اتفاق مؤثری در زمینه تولید و اجرای آثاری با موضوع انقلاب اسلامی و تبیین ارزشهای آن صورت نمیگیرد و اگر بر فرض مثال چند اثر معدود را نیز بتوان شاهد بود همان طور که گفتم براساس همان دغدغههای فردی، شرکت داده شده و عموماً خنثی هستند.
وجه فرهنگی انقلاب اسلامی از وجه سیاسی آن بارزتر است
کارگردان نمایش «راکب» تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران بیشتر از اینکه انقلابی سیاسی باشد انقلاب فرهنگی بوده است و دارای وجوه ارزشی و انسانی است که طبق فرمایش امام راحل(ره) باید به طرق گوناگونی پیام آن را به همه جای دنیا صادر کرد؛ اینکه چرا حتی در مواجهه با مخاطب داخلی در قالب تولیدات فرهنگی و هنری همچون تئاتر ما دچار ضعف هستیم چه برسد به اینکه خواسته باشیم انقلاب خود را به دنیا صادر کنیم، پرسشی است که مسئولان باید به آن پاسخ بدهند.
مدیر دفتر تئاتر بچههای مسجد حوزه هنری گفت: واهمه از اینکه ممکن است پرداختن به موضوعات انقلاب اسلامی در قالب آثار هنری همچون تولیدات تئاتری به معنای عبور از خطوط قرمز تلقی شود بیمورد است؛ هنرمندان فعال کشور باهوش و اهل بینش هستند و از خود نسبت به آنچه که به مخدوش شدن ارزشهای انقلاب اسلامی منجر شود مراقبت میکنند.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «کانال کمیل» در پایان گفت: فضای جامعه کنونی ایران به لحاظ تفکر و نگرش سیاسی بسیار رشد کرده است و مردم تفاوت میان نقد منصفانه از جریانهای واقع شده در تاریخ انقلاب اسلامی را با آنچه نقد مغرضانه است در سایه مطالعه و پژوهش و تولیدات رسانه ملی که در قالب مناظرههای تلویزیونی مطرح است به روشنی درک میکنند لذا با وجود گذشت سالها از وقوع انقلاب اسلامی و خاتمه جنگ آنچه که به عنوان تولیدات نمایشی با این دیدگاه تولید میشود، واقعیتهایی است که باید مردم نسبت به آن اطلاع پیدا کنند و این حق مسلم آنهاست.