به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، اولین نشست دینی و کارگاه آموزشی ــ تبلیغی طرح «منهاج» ویژه مسئولان اصناف قم با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت با عنوان «نماز و اقتصاد» در قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد کاظمی، از اساتید مرکز تخصصی نماز، در این نشست طی سخنانی گفت: توجه به همیاری و تعاون نشانگر جامعیت اسلام است؛ به این معنا که اسلام در کنار برنامههای معنوی، برنامههای عبادی و در کنار بهبود روابط انسان با خدا به روابط انسان با انسان نیز اهمیت داده است.
وی افزود: افراد با حضور در مساجد و نماز جماعت، یکدیگر را ملاقات میکنند و از اوضاع یکدیگر مطلع میشوند؛ با اوضاع اجتماعی، اقتصادی و زندگی هم آشنا میشوند و بر اساس روح ایمانی که در خود احساس میکنند، برای رفع مشکل اشخاص و اجتماع خویش بهصورت دسته جمعی همکاری دارند.
حجتالاسلام کاظمی با اشاره به آیات 19 تا 25 سوره مبارکه معارج، ادامه داد: قبولی نماز با کمک به همنوعان تهیدست و انفاق، وقف، صدقه و احسان پیوند ناگسستنی دارد.
وی درباره بهبود روابط کارگر و کارفرما، گفت: نمازگزار کاسب سعی میکند با الویت دادن به رضایت خداوند بر منافع مادی خود از هر دو جهت توافق ارزشی ایجاد شود. کاسبی که به دین خود پایبند باشد و ایمان خود را به مال دنیایی نفروشد، زمینه نزول برکات الهی را در زندگی خود فراهم کرده است.
حجتالاسلام کاظمی با اشاره به نماز استسقای آیتالله خوانساری، افزود: طبق برداشت مرحوم علامه طباطبایی، اجتماعهای آئینی بهترین وسیله برای رفع اختلافات طبقاتی است. از نظر ایشان مؤثرترین راه برای ریشهکن شدن اختلافات طبقاتی و از بین بردن بداندیشی و بدبینی گردهمایی افراد جامعه است.
این استاد دانشگاه اقامه نماز اول وقت به جماعت را بهترین وسیله برای رفع کدورت و اختلافات بیان کرد و گفت: مغازهدار و کاسب با ایمان معتقد است که افراد براساس مکنت و دارایی مالی مورد احترام قرار نمیگیرند بلکه بر اساس درجات ایمان و منزلت معنویشان دارای جایگاه میشوند.
حجتالاسلام کاظمی ادامه داد: یکی از ظرفیتهای اسلامی و قرآنی برای تحکیم برابری و بیتوجهی به اختلافات طبقاتی، نماز جماعت است؛ بیدارسازی فطرت الهی و اعطای حیات ابدی به نمازگزار نیز از دیگر آثار مستقیم نماز است. مطالعه آثار، عواقب ترک و برکات تقید به نماز، انسان را به خواندنش راغب و از ترک آن هراسان میکند.
وی با اشاره به آیه 55 سوره توبه، یادآور شد: توسعهیافتگی رزق نشانه مهر یا قهر الهی نیست و همانطور که در آیه 10 سوره جمعه آمده است باید با عزم ملی و مدیریت جهادی به سراغ فضل الهی رفته و برای کسب رزق حلال تلاش کنیم. رزق همیشه مادی نیست؛ چراکه در دعا میخوانیم «اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ؛ خداوندا توفیق اطاعت و بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من بگردان».
این استاد دانشگاه با اشاره به کلیدهای توسعه رزق الهی در قرآن حکیم، بیان کرد: این کلیدها عبارتند از شکرگزاری و صبر، استغفار و تلاش و تقوا و رعایت اخلاق که از جمله آن حقالناس و حقالله است. براساس آیه 96 سوره اعراف به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد زیرا اگر این نعمتها برای مؤمنان باشد مایه برکت است و اگر برای کفار باشد ناپایدار و وسیله قهر الهی است.
وی عنوان کرد: خمس برای یک کاسب از اهمیت ویژهای برخوردار است. هر کس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمیشود و نمیتواند در آن تصرف کند؛ بنابراین سهم خدا برای حاکمیت قانون خدا و ولایت رسول، تبلیغات و رساندن ندای اسلام، قرآن و نهجالبلاغه به گوش جهانیان است.
حجتالاسلام کاظمی با اشاره به فرازهای برجسته زندگی ابوذر غفاری، گفت: امر به معروف و نهی از منکر ابوذر نسبت به حکام در زمینه ریخت و پاشهای اقتصادی آنها بوده است. دنیا بازار است و تمام مردم عمر، توان و استعداد خودشان را در آن عرضه میکنند. افرادی که برای رضای خداوند گام برمیدارند عمر فانی را باقی کرده و دنیا را با بهشت الهی معامله میکنند. این دسته برندگان واقعی هستند زیرا اولاً خریدار آنها خداوندی است که تمام هستی از اوست، ثانیأ اجناس ناچیز را هم میخرد و ثالثأ گران میخرد و بهای او بهشت است و اگر کسی سعی کرد ولی عملی صورت نگرفت کامیاب میشود و پاداش را چند برابر میدهد.
این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: در فرهنگ قرآن، مغازهدار و کاسب زیرک کسی است که از نفس خود حساب بکشد و آن را رها نکند، برای زندگی ابدی کار کند و هر روزش بهتر از دیروزش باشد؛ از مرگ غافل نباشد و به جای هرزگی، حرص و ستم به سراغ تقوا و قناعت برود.