حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استانهای سازمان دارالقرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با فرهنگ اطلاعرسانی در مؤسسات قرآنی، گفت: آن چه که در خبرگزاریها در رابطه با فعالیت مؤسسات قرآنی منعکس میشود و یا به طرق دیگر در جامعه اطلاعرسانی میشود، در واقع کمتر از 10 درصد است و بیشتر اتفاقات در مؤسسات قرآنی ـ مردمی منعکس نمیشود.
وی با بیان این که بخش قابل توجهی از عدم اطلاعرسانی در مؤسسات قرآنی به دلیل فرهنگسازی ضعیف در این عرصه است، اظهار کرد: متأسفانه فرهنگ تبلیغات در کشور آن گونه که باید نهادینه نشده است و مردم شناخت مثبتی از این موضوع ندارند، همیشه این طور تصور شده که تبلیغات، مساوی با خودنمایی کردن و بزرگنمایی فعالیتها است، لذا این فرهنگ باید اصلاح شود.
تبیین فرهنگ اطلاعرسانی بین مؤسسات قرآنی
بهبودی افزود: این فرهنگ نه تنها بین مؤسسات قرآنی، بلکه حتی در دنیای صنعت و تجارت نیز به خوبی تبیین نشده است و بحث اطلاعرسانی را معادل غلو در عرضه خدمات میدانند که به نظر میرسد، یک مشکل فرهنگی است و طبیعتاً مسئولان مربوطه باید در سالهای آینده نسبت به موضوع روابط عمومی و اطلاعرسانی توجه بیشتری داشته باشند.
وی بیان کرد: مهمترین اشکالی که در حال حاضر به حوزه تبلیغات وارد است، این است که ما تبلیغات را لزوماً به معنای کسب درآمد تعبیر میکنیم، لذا برخی افراد ممکن است اعتقادشان بر این باشد که چون نیاز به درآمد بیشتر ندارند، لذا احتیاجی به تبلیغات هم ندارند و معتقدند تبلیغات تنها منحصر به شرکتهای بزرگ است که نیاز به توسعه خدمات و بازاریابی بیشتر دارند.
مدیر امور مؤسسات و استانهای سازمان دارالقرآن با بیان این که متأسفانه برخی مجموعههای دینی کاملاًً خود را بینیاز از اطلاعرسانی می دانند، عنوان کرد: این مجموعهها بحث اطلاعرسانی را به معنای یک کار ناپسند میپندارند که صرفاً برای جذب مشتری کاربرد دارد و به همین دلیل اطلاعرسانی را امری صحیح نمیدانند و فراخوانهای خود را به صورت محدود، شفاهی و با استفاده از ابزار قدیمی انجام میدهند.
ثمرات اطلاعرسانی برای مؤسسات و جامعه
وی در ادامه افزود: باید این موضوع تبیین شود که ثمرات اطلاعرسانی فقط برای مؤسسه نیست، مزایای بسیاری برای جامعه دارد و اطلاعرسانی فارغ از این که موجب جذب افراد میشود، زمینه رصد فعالیتهای مؤسسات را توسط مسئولان فراهم میکند و همچنین تمام اقشار جامعه از فعالیتهای قرآنی که در مؤسسات مختلف انجام میشود، آگاه میشوند.
بهبودی با بیان این که ابزار و امکانات مورد نیاز برای اطلاعرسانی در مؤسسات قرآنی محدود است، تصریح کرد: اطلاعرسانی، زمانی منطقی را میطلبد و نیاز به افراد متخصص دارد که بتوانند اخبار را احصاء و به خبرگزاریها منعکس کنند.
آشنایی کادر اجرایی مؤسسات قرآنی با مهارتهای تولید خبر
وی با اشاره به ضرورت تبیین اهمیت اطلاعرسانی برای مدیران قرآنی، عنوان کرد: اگر تا حدی مسئولان و کادر اجرایی مؤسسات با مهارتهای خبرسازی و تولید خبر آشنا شوند و این امکان وجود داشته باشد تا بتوانند نیروهای متخصص در این زمینه را جذب کنند، میتوانیم امید داشته باشیم که آمار واقعیتری از فعالیت مؤسسات قرآنی را در دست داشته باشیم.
مدیر امور مؤسسات و استانهای سازمان دارالقرآن در رابطه با تولید نشریات و مجلات قرآنی در مراکز قرآنی، اظهار کرد: نشریه و فصلنامه، ابزارهای اطلاعرسانی هستند که هم تخصص و هم توانمندیهای اقتصادی لازم را میطلبد، همچنین نظر و اعتقاد مدیران مجموعههای قرآنی در این زمینه بسیار اثرگذار است.
وی افزود: انتشار نشریه، فعالیتی تخصصی است و اگر بخواهیم نشریه مناسب را معیار قرار دهیم، طبیعتاً ممکن است برای غالب مؤسسات، تولید نشریه کار مشکلی باشد، اما فضای مجازی، آسانترین و در دسترسترین ابزار اطلاعرسانی است.
ایجاد فضای مناسب در مؤسسات برای انعکاس اخبار قرآنی
بهبودی بیان کرد: مجموعههایی مثل خبرگزاری ایکنا تلاش کردهاند که فضاهای مناسبی را ایجاد کنند تا ارتباطی بین مؤسسات قرآنی برقرار شود و اخبار مؤسسات را با معیارهای واقعی منعکس میکنند، اینها ابزارهایی است که موجب فرهنگسازی میشود تا بتوانیم مدیران را به این سو سوق دهیم که صفحهای اختصاصی در فضای مجازی داشته باشند و اخبار خود را منعکس کنند.
وی اظهار کرد: در اتحادیه مؤسسات قرآنی، حرکتی برای تهیه پرتال مؤسسات قرآنی ـ مردمی به منظور اطلاعرسانی در رابطه با فعالیت این مراکز آغاز شده است و مقرر شده طی دو ماه آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
آشنایی مدیران مؤسسات قرآنی با فرهنگ اطلاعرسانی
مدیر امور مؤسسات و استانهای سازمان دارالقرآن گفت: اگر این فضا ایجاد شود، در این پروژه امکان فعالیت برای تقریباً صد مؤسسه در فضای مجازی فراهم میشود، در واقع شرایط اولیه برای فعالیت مؤسسات مهیا شده است و مؤسسات میتوانند بدون تخصصهای حرفهای، اخبار خود را به پایگاههای اطلاعرسانی منتقل کنند و اینها مقدماتی است تا مؤسسات با فرهنگ اطلاعرسانی آشنا شوند.
وی در رابطه با تأثیر اطلاعرسانی بر نظارت به فعالیت مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: با توسعه روزافزون در حوزه تشکلهای قرآنی و مردمی، امکان نظارت به این معنا که یک تیم بازرسی وجود داشته باشد که فعالیت هر مؤسسه را به طور جداگانه ارزیابی کنند، امکانپذیر نیست.
بهبودی تصریح کرد: بهترین نوع ارزیابی مؤسسات قرآنی، استفاده از اخبار و اطلاعاتی است که از آنها قابل دریافت است، در این راستا اخباری که مؤسسات قرآنی ارائه میدهند و اخباری که دیگران و به خصوص مخاطبان مخابره میکنند، بهترین راه ارزیابی مؤسسات قرآنی خواهد بود.