به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان، امامجمعه نیکشهر در گفتمان دینی «شیطان و آراستن باطل با اندیشه بد و خطر ناامیدی از دیدگاه صحیفه سجادیه» که در نیکشهر برگزار شد، گفت: در تربیت دینی بسیاری از ترسها ریشه در کودکی دارد.
وی با اشاره به فراز 26 صحیفه سجادیه با عنوان «ستایشی به اندازه برتری خدا»، افزود: اگر انسان چشم دلش باز شود و حقایق را بیشتر ببیند، درک میکند که در برابر خداوند چقدر ضعیف است. از منظر صحیفه سجادیه تواضع دستوری برای سالکان است که دارای درجاتی است از جمله اینکه انسان قدر و منزلت و جایگاه خویش را بشناسد.
به گفته این استاد دانشگاه، تواضع در برابر دیگران باید فقط برای خشنودی خدا و طبق موازین آسمانی باشد؛ این تواضع پسندیده و ارزشمند است؛ «مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ» ای انسان تو بین خود و خدای خود را اصلاح کن تا خدا بین تو و خود را اصلاح فرماید.
وی در ادامه افزود: پیامبران و ائمه(ع) باغبانان معنوی و از جمله بهترین و کاملترین نعمت خدا به جامعه بشری محسوب میشوند، پس شایسته است تابع رهبران دینی و گوش به فرمان آنها باشیم و از هماکنون امور زندگی فردی و اجتماعی را به خداوند حکیم تسلیم کنیم و فرمانهای الهی را اجرا کنیم تا لذت سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت را احساس کنیم.
امامجمعه نیکشهر عنوان کرد: انسان جانشین و خلیفه خدا در روی زمین است و خداوند عزوجل زمین را جایگاه خلیفه الهی میداند، چراکه خداوند در حقیقت باغبان جوامع بشری است.
وی با اشاره به تعبیر زیبای قرآن در آیه 17 سوره نوح، گفت: اصل خلافت در جامعه انسانی مانند درختی پرثمر است و هر لحظه ثمر میدهد، اما ناگزیر علفهای هرزی نیز چون طاغوتیان، منافقان، کفار و سرکشان متکبر، مغرور و ظالم هم وجود دارند که باید با آنها مبارزه قاطع و محکم داشت. در واقع آیه 45 سوره انعام و آیه 124 سوره بقره مصداق این کلام است.
حجتالاسلام لطفیان گفت: بر اساس آیه 28 سوره زخرف، نقطه مقابل حکومتهای ثروت و زور سلسلهای است که در جهان آفرینش بهعنوان اصلی ثابت، باقی خواهد ماند و آن نیکان و مؤمنان هستند. رسول اکرم(ص) بسیار به امتش علاقهمند بود و تلاش میکردند تا آنان را به کمال برسانند، چون برجستهترین کمالها در پرتو درک معارف قرآن به دست میآید، ایشان سعی میکردند تا مردم با قرآن بیشتر مأنوس باشند و ضمن درک صحیح و باور درست بهخوبی به آن عمل کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طبق آیه 30 سوره فرقان افراد بیتفاوت نسبت به قرآن از گزند شکایت او مصون نیستند، یادآور شد: خداوند متعال بهشت را نصیب انسانهایی میکند که قرآن را پیشوای خود قرار دهند. بیتوجهی به تفسیر قرآن سبب اندوه وجود نازنین حضرت رسول خدا(ص) میشود.
امامجمعه نیکشهر با بیان اینکه جوان مسلمان اگر میخواهد در دنیا نامآور شود باید به قرآن عمل کند، افزود: پیامبر(ص) در راه تبلیغ قرآن و نماز با دشواریها، آزارها و تهدیدهای فراوانی روبهرو بود و هرگز شکوهای نکرد، ولی وقتی به قرآن عمل نمیشود و از امت کملطفی میبیند زبان به گلایه می گشایند و این نهایت محبت پیامبر(ص) به امتش است زیرا بر اساس آیه ششم سوره کهف و 90 سوره شوری و 47 سوره سبا مصلحت، منفعت و مودت نسبت به اهل بیت و نزدیکان پیامبر(ص) نیز برای خود مردم است، چراکه آنها نیز تمام هستی خود را برای دین خدا که متضمن سعادت و مصلحت جامعه بشری بود فدا کردند، بدون آنکه چشمداشت مادی از مردم داشته باشند.
حجتالاسلام لطفیان گفت: قرآن و نماز توشه راه و نردبان عروج و تکامل انسان و صورت کتبی و عملی حقیقت محمدی است. بر این اساس طبق آیه 21 سوره احزاب اسوه حسنه انسان هر قدر بیشتر به قرآن تقرب داشته باشد به انسان کامل نزدیکتر است، البته ملاک، پیروی از شریعت است نه از هواهای نفسانی، زیرا در آیه 18 و 19 سوره جاثیه «فاتبعها» یعنی خود رسول خدا(ص) نیز با امت در پیروی و تبعیت از احکام شریعت است.
امامجمعه نیکشهر افزود: «شریعة من الامر» شریعت راهی است که آدم را به لب آب میرساند، و به راهی اطلاق میشود که انسان را به مقصد برساند، و آن دین اسلام است. الامر به معنای دین است، یعنی پیامبر اعظم (ص) نیز مانند سایر افراد مکلف به عمل به دستورات دین بوده است.
وی به تفسیر آیه 35 سوره نساء با عنوان دادگاه خانواده پرداخت و گفت: این آیه برای رفع اختلاف میان زن و شوهر و پیشگیری از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگی را با امتیازات خاص مطرح می فرماید که عبارتند از 1) داوران از هر دو فامیل باشند تا سوز و تعهد و خیرخواهی بیشتری داشته باشند، 2) این دادگاه نیاز به بودجه و بخشنامه ندارد، 3) رسیدگی به اختلاف در این دادگاه سریع و بدون تراکم پرونده و مشکلات اداری است، 4) اسرار دادگاه به غریبهها نمیرسد و مسائل اختلافی در میان خودشان میماند چون داوران از خود فامیل و مورد اعتماد طرفین هستند، 5) «خفتم شقاق» طلاق و جدایی سزاوار ترس و نگرانی است، زن و شوهر یک روح در دو پیکرند، زیرا کلمه شقاق در جایی به کار میرود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
استاد دانشگاه پیام نور نیک شهر بیان کرد: 6) جامعه و بستگان در برابر اختلافات خانوادهها مسئولیت دارند، 7) مشکلات مردم را با کمک خود مردم حل کنیم، یک داور برای هر یک کافی است، 8) قرآن به مسائل شورایی و کدخدا منشی توجه خاص دارد، 9) همه مسائل را به قاضی و دادگاه نکشانید، خودتان درون گروهی حل کنید، 10) لازمه انتخاب داور اطاعت از حکم اوست، پس باید زن و شوهر داوری کسانی که خود انتخاب کردهاند بپذیرند، 11) «یوفق الله» هر جا حسن نیت و بنای اصلاح با داوری آگاه، رازدار و اصلاحطلب باشد توفیق الهی هم سرازیر میشود، 12) به عقل و تدبیر خود مغرور نشوید، توفیق را از خدا بدانید و 13) «علیما خبیرا» طرح قرآن برای اصلاح خانوادهها برخواسته از علم و حکمت الهی است. باید حسن نیت داشت، چراکه خداوند به انگیزه همه آگاه است.