محمدرضا عاقلزاده، مدیرکل ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فعالیتها و وظایفی که آموزش و پرورش برای تربیت اسلامی و هدایت صحیح کودکان و دانش آموزان در برابر فضای مجازی دارند، گفت: آموزش و پرورش بر اساس ماهیتی که دارد، جز اولین دستگاههایی است که در حوزه آموزش صحیح و اسلامی در مواجهه دانش آموزان با فضای مجازی فعالیتهای خودش را آغاز کرده است.
وی افزود: در حال حاضر یکی از بهترین پایگاههای اطلاعرسانی در فضای مجازی در حوزههای دانش آموزی مربوط به آموزش و پرورش است که از آن با عنوان شبکه اینترنتی رشد یاد میشود. این شبکه در فضای مجازی و در اختیار دانش آموزان است. دانش آموزان نخبه هم از این شبکه استفاده میکنند و عضوی از اعضای این شبکه هستند همینطور همه مردم هم میتوانند از این شبکه استفاده کنند.
توجه به ارزشهای اعتقادی به صورت جدی در شبکه رشد
مدیرکل ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش سخنان خود را در رابطه با شبکه اینترنتی رشد، ادامه داد و افزود: در این شبکه به موضوعات دینی و تربیت اسلامی و توجه به ارزشهای اعتقادی به صورت جدی پرداخته شده است. در حوزههای نرمافزاری هم امکانات خوبی فراهم شده است که در دفتر تکنولوژی آموزش و پرورش، آماده و در اختیار دانش آموزان قرار دادهاند.
عاقلزاده اشارهای به فعالیتهای آموزش و پروش در فضای مجازی و در جهت تربیت اسلامی داشت و بیان کرد: نرمافزارهای آموزش قرآن، آشنایی با اهل بیت(ع) و موضوع احکام در حال حاضر توسط دفتر تکنولوژی آموزش و پرورش آماده شده است که در اختیار و در دسترس دانش آموزان قرار خواهد گرفت. بخش ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش هم یکی از رویکردهایش آشنایی دانشآموزان با مراجع تقلید از طریق سایتهای مراجع تقلید است.
بهترین شکل ارتباط با مراجع فضای مجازی است
وی ادامه داد: اگر شما در مدارس جستوجو کنید، پوستری را در آنها مشاهده خواهید کرد که مراجع تقلید را به کودکان معرفی کرده است و یکی از بندهای قطعی این پوسترها معرفی سایتهای مراجع تقلید است. این روزها هم ارتباط پیدا کردن با مراجع تقلید به راحتی امکانپذیر نیست پس بهترین شکل ارتباط با آنها هم همین فضای مجازی است که در اینترنت کودکان و دانشآموزان با مراجع آشنا میشوند و با مرجع خودشان سوال و جواب میکنند و اطلاعاتشان را افزایش میدهند و پاسخ سوالهای خودشان را هم دریافت میکنند.
مدیرکل ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در زمینه تربیت اسلامی و آموزش صحیح در مواجهه دانشآموزان با فضای مجازی، آموزش و پرورش فعالیتهای خوبی را انجام داده و در حال انجام است. نگاه آموزش و پرورش به مقوله تربیت اسلامی در فضای مجازی به عنوان متولیان به این امر نگاه آموزشی و مطلوب است.
عاقلزاده فعالیت و تلاشهای آموزش و پرورش را در حوزههای مجازی در جهت تربیت اسلامی مفید دانست و افزود: اعتقاد بنده این است که تمام وقت آموزش و پرورش صرف موضوع آموزش مهارتهای مواجهه با دنیای مجازی و تربیت اسلامی و حرکت به سمت صحیح برای یک زندگی پاک میشود. چراکه آموزش و پرورش هدفش این است که دانشآموز از تمام امکانات خدادادی که در اختیارش قرار داده میشود به نحو مطلوب و صحیح استفاده کند.
وی تصریح کرد: شما در هیچ حوزهای از آموزش و پرورش نمیبینید که توجه کودکان و دانشآموزان را به اینکه از نعماتی مانند پدر و مادر که نزدیکترین نعمتهایی است که آنها در اختیار دارند جلب نکند.
مأموریت آموزش و پرورش آموزش استفاده خوب از ابزار خدادادی است
مدیرکل ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به آموزشهای تربیتی و اسلامی که به دانشآموزان در مواجهه با فضای مجازی میدهند گفت: به آنها آموزش داده میشود، هنگامی که رسانه در اختیارتان است و سینما میروید و یا وارد فضای مجازی و اینترنت میشوید به صورت خوب و صحیح از آن استفاده کنید و کل مأموریت آموزش و پرورش هم این امر است. رویکرد سند تحول بنیادین رسیدن به حیات طیبه است و آموزش و پرورش تمام وقتش را درگیر این مسئله میکند.
وی ادامه داد: بسیاری از این موارد و آموزشها بهصورت مستقیم است که ممکن است به عنوان مثال توسط معلم، مربی و یا مدیر مدرسه و یا یک کارشناس آموزش و پرورش به صورت مستقیم به دانش آموزان آموزش داده شود. در این آموزشها به آنها یاد میدهند که چگونه از این فضا استفاده کنند به گونهای که دچار اشکال و آسیب نشوند و این فضا مانند یک تیغ دولبه است که هم میتواند جراحی کند و هم میتواند جان آدمی را بگیرد.
عاقلزاده افزود: بسیار از موارد آموزشی در رابطه با فضای مجازی به صورت غیر مستقیم است. چراکه وقتی به دانشآموزان و کودکان میگوییم توجه خود را به ارزشهای اجتماعی معطوف کنید و یا توجهتان به موضوعهای اعتقادی باشد تا زمانی که وارد فضای مجازی شدند و مسئلهای را مشاهده کردند که با ارزشها و اعتقادات آنها مغایرت داشت چگونه با آن مقابله کنند و این به صورت غیر مستقیم است.
تاثیرگذاری در فضای مجازی منوط به فعالیتهای خانواده، محیط، رسانه، دوستان و مربیان است
مدیرکل ستاد اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بخواهیم بدانیم که آموزشهای آموزش و پرورش تا چه حد تأثیرگذار است این تاثیرگذاری منوط به عوامل مختلفی از جمله خانواده، محیط، رسانه، دوستان و مربیان است. در خانوادهای که اکثر افراد آن به این مسائل و موارد بیتوجهی میکنند، معلم و مربی به هر صورتی که بخواهند دانش آموز را متوجه کنند قطعا موفق نخواهد بود. چراکه دانشآموز بیشتر وقت خودش را با خانواده میگذراند و بیشترین تأثیرگذاری را هم خانواده بر روی فرزند میگذارد.