علیرضا بهدانی، هنرمند خوشنویس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در زمینه هنر قرآنی و آنچه من و برخی از دوستان به آن میپردازیم باید بگویم که شیوه کاری ما به گونهای است که منجر به کتابت قرآنهایی میشود که منحصر به فرد هستند و بیشتر کاربری موزهای دارند و به شکلی نیستند که بتوان از روی آن نسخی با شمارگان قابل توجه برای عرضه عمومی منتشر کرد.
وی گفت: در همه جای دنیا شیوههای مشابهی همچون آنچه که به طور مثال من در مورد قرآن مطلا و یا نهجالبلاغه مطلا ابداع کردم در مورد کتب آسمانی دیگر ادیان وجود دارد که منجر به خلق آثاری میشود که تنها بر جنبههای زیباییشناسی آن تأکید شده است، آن هم بیشتر برای مخاطبانی است که با محتوای قرآن به عنوان بزرگترین معجزه الهی آشنا نیستند و شاید از این طریق و جاذبهای که در نگاه آنها پدید آمده، نسبت به آن و دانستن محتوایش رغبت نشان دهند.
مدیریت هنری بخشی از چرخه تولید قرآن است که اثری نیز بر کیفیت و قیمت گران آن ندارد
بهدانی تصریح کرد: آنچه که در زمینه تولید قرآنهایی گرانبها و یا نفیس اتفاق میافتد خارج از مرحله مدیریت هنری آن است و بیشتر به بعد از این مرحله مربوط میشود؛ در این مرحله هنرمندان تنها با توجه به دغدغههای شخصی و یا سفارش کار به صفحهآرایی و تذهیب قرآن میپردازند اما اینکه برای به ثمر رسیدن کار، ناشر از چه مواد و ابزاری و با چه قیمت تمام شدهای استفاده میکند باید این موضوع را پیگیری کرد.
مبدع قرآن مطلا ادامه داد: در مورد فعالیت خود و همکارانم در زمینه هنر قرآنی میتوانم بگویم که اغلب ما با ذوق و اشتیاق زیادی از هنر خود در زمینه اعتلای قرآن استفاده میکنیم و این اشتیاق گاه موجب میشود که از نهایت خلاقیت خود در اجرای هنری کتابت یک قرآن استفاده کنیم؛ بیهیچ چشمداشتی و یا با حداقل دستمزد، با این وجود شاید ناشران برای آن که حق مطلب را در مورد کار هنری که در مورد صفحهآرایی اوراق قرآن و کتابت آن ادا کرده باشند، سعی میکنند نتیجه کار در طی این مراحل مختلف را در قالب مجلدی گردآوری و عرضه کنند که به لحاظ جنس مواد و اجزایی که در آن به کار رفته است از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.
امنیت حرفهای هنرمندان قرآنی منوط به پویایی چرخه تولید قرآنهای نفیس است
وی گفت: به همین دلیل است که قیمت تمام شده یک قرآن برای عرضه به بازار در مواردی خارج از حد تصور است و شاید این پرسش مطرح شود که اساساً چرا باید این قرآنها تولید شود که باید بگویم به هر حال در بخشی از چرخه تولید این قرآنها بحث اشتغال هنرمندان قرآنی مطرح است که با صرفنظر کردن ناشران از این مسئله ممکن است امنیت حرفهای هنرمندان قرآنی خدشهدار شود.
بهدانی تأکید کرد: مسئله تولید قرآنهای نفیس و گرانبها بیشتر به هزینهبر بودن کاغذ و دستگاههای چاپ و دستمزد کارگردان باز میگردد؛ باید فکری از سوی مسئولان ارشاد نسبت به حمایت از ناشران قرآنی شود، یارانه کاغذ به موقع و متناسب با تورم حوزه نشر پرداخت شود که این ابتداییترین راهکار در زمینه تولید مصحف قرآنی است.
وی گفت: من هم اکنون در بیمارستانی مشغول به کار هستم، بارها در جریان همایشها و رویدادهای علمی که برگزار میشود به دوستان مسئول پیشنهاد کردهام تا به جای پرداخت جایزه نقدی مثلاً به برخی از برگزیدگان همایشهای علمی و پژوهشی، از بودجه اختصاص یافته به این امر، قرآنهای نفیس خریداری و اهدا شود.
بهدانی در پایان گفت: به نظر من این باید تبدیل به یک سنت شود که در سایر رویدادهای فرهنگی و هنری که نهادها و سازمانهای گوناگون آن را برگزار میکنند، قرآنهای نفیس تولیدی از سوی ناشران خریداری و به عنوان یادبود در اختیار شرکت کنندگان در این برنامهها قرار گیرد که این هم به ترویج فرهنگ قرآنی کمک میکند و هم موجب رونق چرخه تولید شده و حمایت از هنرمندانی است که هنر خود را در خدمت قرآن قرار دادهاند.