به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در جلسه تفسیر قرآن که با همکاری دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی و بسیج دانشجویی در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به اعیاد شعبانیه، گفت: یاوران مهدی همواره سعی در هدایت و نجات بشریت دارند.
وی با اشاره به آیه 75 سوره غافر، افزود: اسلام دین فطرت است و با شادی که خواسته عقلی، فطری و غریزی انسان است مخالفتی ندارد. آنچه مورد انتقاد است، شادیهای نابجاست که در قرآن مواردی از آن بیان شده است.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم ادامه داد: از جمله این موارد عبارتند از شاد بودن از اینکه جبهه نرفتند، شادی بهدلیل کامیابیهای دنیوی و همراه با غفلت از آخرت، شادی بهدلیل کسب ثروت و تکاثر، شادی برای سختیهایی که به مؤمنان میرسد و شادی بهدلیل بالا بودن علم و دانش است، اما اگر شادی بر اساس حق و لطف الهی و خدمت به مردم و رسیدن به کمالات باشد یک ارزش است.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: بر اساس آیه 44 سوره شوری در مورد معنی گمراه کردن الهی، گمراهی ابتدایی نداریم ولی گمراهی کیفری داریم که خداوند به کیفر اسراف، کفر و فسق افرادی آنها را به وادی گمراهی میکشاند. نمونه این موارد در آیه 34 سوره غافر، 26 سوره بقره و 27 سوره ابراهیم بیان شده است.
وی به تفسیر سوره محمد پرداخت و گفت: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم کرده است، توجه و یاد کردنش را در گرو یاد کردن مردم، نصرت و یاریش را در گرو تلاش و یاری مردم، برکت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری مردم و وفای به عهدش را در گرو وفاداری مردم دانسته است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به عوامل مغفرت از دیدگاه قرآن پرداخت و افزود: 10 عامل مغفرت ایمان، تقوا، پیروری از انبیاء، عفو و گذشت از مردم، قرضالحسنه و وام دادن به مردم، جهاد، عبادت، پرهیز از گناهان کبیره، دعا و استغفار و انابه خود انسان و دعای اولیای خدا برای انسان است.
وی با اشاره به آیه 18 سوره یاسین، گفت: فال بد یکی از خرافاتی است که در قدیم بوده و امروز نیز در شرق و غرب عالم وجود دارد و هر منطقه و قومی به چیزی فال بد میزنند. اسلام آن را شرک دانسته، بر آن خط بطلان کشیده و راه جبران آن را توکل بر خداوند دانسته است.
حجتالاسلام لطفیان ادامه داد: فال بد آثار شومی دارد از جمله سوءظن به افراد، رکود در کارها، تلقین شکست و احساس حقارت است. بدترین آن فال بد به مقدسات و اولیای خداست.
وی افزود: قرآن از سرچشمه وحی و علم بینهایت الهی است. گیرنده آن شخص معصوم و محتوایش پرخیر و برکت است و هدف از نزول، تدبر در آن است. علم و آگاهی به نکات و معارف آن مقدمه حرکت معنوی و قرب به خداوند است.
مدیر کانون نویسندگان نماز بیان کرد: کسانی توفیق قرب به خداوند را خواهند داشت که خردمند باشند و از اسناد بالادستی صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه نیز در عمل بهره بگیرند.
وی افزود: بر اساس آیه 63 سوره احزاب با عنوان انگیزههای پرسش، گاهی سؤال برای آزمایش است مانند پرسشهای امتحانی، گاهی پرسشها از روی استهزاء است مانند پرسش قدرتمند متکبر از انسان ضعیف و گاهی پرسش برای ایجاد شک در دیگران است مانند پرسش منحرفان از مردم عوام.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: بر اساس آیه 15 سوره لقمان در قرآن سه نوع اطاعت داریم. اطاعت مطلق نسبت به خداوند، پیامبر و اولیالامر و عدم اطاعت مشروط نسبت به والدین یعنی اگر دستورات مفید یا مباح دادند لازم است تا پیروی کنیم اما اگر تلاش کردن فرزند را به غیر خدا فراخوانند نباید اطاعت کرد.
وی بر اساس آیه 50 سوره قصص برای انسان سه دشمن معنوی برشمرد و گفت: جلوههای دنیوی تمایلات نفسانی و وسوسههای شیطانی در میان دنیا و جلوههای آن همچون کلیدی است که با حرکت به یک سوی در را باز میکند و با حرکت بهسوی دیگر میبندد یعنی هم میتوان از آن بهره خوب گرفت و هم میتوان آن را در راه بد بهکار برد.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم ادامه داد: پرسشهای قیامت از همه کس، از همه چیز، از همه حال و از همه جا است. از جمله نعمتهای منتدار نعمت اسلام، نبوت، هدایت و حاکمیت مؤمنان است؛ با اینکه همه نعمتها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتی رهین منت او هستند. لکن در مورد چند نعمت اسلام، نبوت، هدایت و حاکمیت مؤمنان تعبیر به منت فرموده که طبعاً از اهمیت بالای آنها حکایت دارد.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی با تفسیر آیه 5 سوره قصص و آیه 86 سوره نمل، افزود: در قرآن برخی امور بهعنوان وسیله آرامش معرفی شدهاند از جمله یاد خدا، امداد غیبی، آثار و اشیای مقدس و تشویق اولیای الهی و سرپناه و خانه است.
وی دلایل مستجاب نشدن دعا را براساس آیه 62 سوره نمل تشریح کرد و ادامه داد: هرجا که دعای ما مستجاب نمیشود دلیلی دارد. همچون دعای ما طلب خیر نبوده و ما گمان میکردیم خیر است زیرا دعا یعنی مطلب خیر، نحوه درخواست جدی و همراه با درماندگی نبوده، در دعا اخلاص نداشتهایم یعنی اگر به درگاه خداوند رو کردهایم و یا به دیگران نیز چشم امید داشتهایم.
حجتالاسلام لطفیان در پایان یادآور شد: البته گاهی به جای استجابت آنچه میخواهیم خداوند حکیم مشابه آن را به ما میدهد و گاهی به جای خواسته ما که نزد خداوند به مصلحت ما نیست، خداوند بلایی از ما دور میکند و گاهی به جای برآورن حاجت در دنیا، در قیامت جبران میکند و گاهی به جای لطف به ما به نسل ما لطف میکند که همه این مطالب در روایات ما آمده است.