مجید امرایی، کارشناس تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق گفت: اگر در حوزه آثار نمایشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی این سالها شاهد موفقیت نسبی بودیم و شاید بتوانیم تعداد انگشتشماری نام نمایش با این مضمون و موضوع را نام ببریم دلیلش تنها این است که تعدادی مشخص هنرمند دغدغهمند و دلسوز به شکل شخصی درصدد تولید آثاری از این دست هستند وگرنه جریانات رسمی تئاتر در کشور به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نگاهی گذرا و مقطعی داشته و دارند.
وی گفت: مصداق این ادعا برگزاری چهارده دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت(انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) است که با بررسی اجمالی به وضوح میتوان دریافت که هیچکدام از ادوار برگزاری این جشنواره نتوانسته است آنگونه که شایسته بوده در معرفی چهرههای هنری که استعدادی در زمینه پرداختن به تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتهاند، موفق باشد.
هیچگاه هدایت و حمایت از استعدادهای تئاتر مقاومت، مستمر و هدفدار نبوده است
این کارشناس و پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: در مواردی جزئی و انگشتشمار که ممکن است جشنواره «تئاتر مقاومت» توانسته به این مهم دست پیدا کند باز آنچه که مهم است اینکه هدایت و استمرار حمایت از این چهرههای هنری براساس یک برنامهریزی منظم و هدفدار صورت نگرفته و این نیروها چون به لحاظ حرفهای و شغلی از طریق پرداختن به تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس راضی نمیشدند لذا روی به گونههای دیگر تئاتری آورده و موضوعاتی نوعاً اجتماعی را برای تولید آثار نمایشی خود انتخاب کردهاند.
امرایی در ادامه گفت: مسئله مهم در عرصه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این است که نهادهای متولی این امر که ذاتاً مسئول رسیدگی به تولیدات نمایشی، سر و سامان دادن به وضعیت حرفهای هنرمندان فعال در عرصه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مواردی از این دست هستند بیشتر از اینکه با پرداختن به این مسئولیتها حمایت همهجانبهای از قشر هنرمند تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند، هم و غم خود را روی تدارک به منظور برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» متمرکز کردهاند؛ جریانی که اگر به ادوار برگزار شده آن نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که خروجی مؤثر و مثبتی نداشته و حتی نمیتوان به تنها تعدادی نمایشنامه و اثر نمایشی قابل اعتنا که برای شرکت در آن تولید شده است اشاره کرد.
مدیر سابق کانون تئاتر خیابانی با اشاره به اینکه در اصل کشور ما صاحب فرهنگ مقاومت است گفت: در کشورهای زیادی پدیده جنگ رخ داده اما هیچکدام از آنها شبیه جنگ هشتساله ما نیستند چرا که در دوران دفاع مقدس همان گونه که از نامش پیداست ما متجاوز نبودیم بلکه دفاع جانانه از کیان اسلامی خود داشتهایم در نتیجه باید برنامه اصولی به منظور تأمین نظر مخاطب از طریق تولید آثار نمایشی مؤثر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشیم تا بتوانیم پس از این توفیق به صدور این فرهنگ در خارج از مرزهای کشور بیندیشیم.
هنرمند تئاتر باید در قالبی قانونمند بداند در مورد انقلاب و دفاع مقدس چه باید تولید کند
وی تأکید کرد: نائل شدن به این مهم برنامهریزی اصولی و مدون در زمینه فعالیت هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، برنامهای که براساس آن حداقل برای چند سال آینده تکلیف هنرمندان در زمینه پرداختن به این موضوع ارزشی مشخص باشد که باید بر چه اساسی و در چه چارچوب قانونی به نگارش نمایشنامه پرداخته و اثر نمایشی تولید کنند.
امرایی در پایان گفت: شاید گفته شود جریانی تعمداً در حال مانع تراشی بر سر راه توفیق و خلاقیت هنرمندان در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، من با رد این فرضیه معتقدم که اگر قرار بر جریانی مانع تراش بر سر راه توفیق هنرمندان باشد، این مسئله خود نیز باید دارای برنامه باشد و این در شرایطی است که در ساحت تئاتر ارزشی و انقلابی ما از هر نظر فاقد برنامه هستیم و در خلأ فعالیت میکنیم و آنچه که به زعم گروهی ممانعت تعمدی از تولید آثار مرثر انقلابی قلمداد می شود تنها ناشی از نگاه سلیقهای و مقطعی مدیران است که در سایه بیبرنامگی به وقوع میپیوندد.