کد خبر: 1421513
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
در نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع)؛

کتاب «منشور تربیت علوی» رونمایی شد

گروه ادب: کتاب «منشور تربیت علوی» همزمان با برگزاری بیست و دومین نشست علمی در مرکز تحقیقات امام علی(ع) رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع) با عنوان «نظریه‌پردازی تربیتی براساس متون موثق با تکیه بر نهج‌البلاغه» ظهر امروز، دوم خردادماه، با حضور محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان، منصور پهلوان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمدمهدی شریعتمدار و علیرضا رحیمی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات نهج‌البلاغه برگزار و کتاب «منشور تربیت علوی» رونمایی شد.

شریعتمدار: مطالب نامه 31 نهج‌البلاغه صرفاً تربیتی نیست

محمدمهدی شریعتمدار، قائم مقام مؤسسه بین‌المللی مطالعات نهج‌البلاغه در این نشست با اشاره به فعالیت‌های این مؤسسه گفت: با توجه به اهمیت موضوع تعلیم و تربیت، در این مؤسسه کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده و به‌زودی کتاب‌هایی با این موضوع منتشر خواهد شد، که عنوان یکی از این کتاب‌ها «نگاهی بر آموزه‌های تربیتی امام علی(ع)» است و مربوط به رساله علمی یک لبنانی است که از عربی به فارسی ترجمه شده است.

وی افزود: همچنین کتاب‌های دیگری در زمینه «دین، رسانه و کودک» تدوین شده و به زودی منتشر خواهد شد. البته سند راهبردی در این راستا با هدف ضرورت ارتقای عملکرد رسانه‌های اسلامی در تربیت نسلی آگاه و رشد هویت اسلامی تدوین شده است.

شریعتمدار در ادامه با اشاره به موضوع کتاب «منشور تربیت علوی» که بازخوانی نامه 31 نهج‌البلاغه است، بیان کرد: محتوای این نامه که خطاب به حضرت امام حسن(ع) است، صرفاً تربیتی نبوده و موضوعات متعددی اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... در آن مطرح شده است و اگر در آن، زنان نقد شده‌اند، این نقد به افراد دیگری نیز وارد شده است.

پهلوان: نهج‌البلاغه دارای زبانی تمثیلی است

منصور پهلوان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این نشست تربیت را شغل انبیاء دانست و گفت: انبیاء(ع) مبعوث شدند تا بشریت را تربیت کنند تا انسان قدمی در راستای کمال بردارد. در قرآن کریم بیش از مسئله تربیت، تأدیب و تزکیه مطرح شده است که نشان از اهمیت این مسئله دارد. البته نتیجه این مسائل نیز منجر به تربیت اسلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه نگارش یک کتاب فقط این نیست که چیزی نوشته شود، گفت: کتاب  است باید سبب بصیرت‌افزایی و افزایش سطح آگاهی جامعه شود و مؤلف کتاب «منشور تربیت علوی»، این اثر را با همین نگاه نوشته است.

پهلوان با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه که در این اثر به آن پرداخته شده است، بیان کرد: در بخشی از نامه که درباره زنان است، شاید مورد اختلاف و نقد باشد که چرا امام علی(ع) این سخن را بیان فرموده است که «از رأى زدن با زنان بپرهیز، زیرا ایشان را رأیى سست و عزمى ناتوان است». در این بار باید گفت مطابق قرآن و سایر متون، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و آنها نه تنها مساوی هستند، بلکه زن زمانی که به زیور مادری آراسته می‌شود، نسبت به جایگاه پدر و همسر برتری دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این موضوع نمی‌تواند به اعتبار نهج‌البلاغه خدشه وارد کند و از این نظر کتاب نهج‌البلاغه معتبر است و اگر آن را کتابی مؤثق ندانیم، به این کتاب ظلم و جفا کرده‌ایم؛ چرا که سخن نهج‌البلاغه دارای زبانی تمثیلی است و نمی‌توان با یک یا چند جمله که معلوم نیست لحن و زبان سخن چگونه بوده است، آن را زیر سؤال برد.

رحیمی: توجه به متون اسلامی برای نظریه‌پردازی در حوزه تربیت اسلامی

علیرضا رحیمی، نویسنده کتاب «منشور تربیت علوی»، در ادامه با اشاره به محتوای کتاب و روش نگارش آن گفت: تربیت از مقولات ثانی فلسفی است و تعلیم و تربیت تجربی باید به موقعیت‌های تربیتی بپردازد. فهم از تربیت می‌تواند خالق یک متن(مثل اندیشه فیلسوفان) یا مبتنی بر یک متن(مثل قرآن یا نهج‌البلاغه) باشد.

وی افزود: فهم از متون مؤثق ضرورتاً فهمی مؤثق نخواهد بود و این امر نه تنها برای مطالعات تربیتی مورد نیاز، بلکه ضروری است و فیلسوف تربیتی کسی است که براساس آرای دانشمندان و فلاسفه با آرای خود به تدوین یک نظریه منسجم و یکپارچه در زمینه تربیت بپردازد.

رحیمی در پایان با بیان اینکه برای نظریه‌پردازی در حوزه تربیت اسلامی باید متون اسلامی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: آنچه این کتاب را از سایر آثار در این موضوع متمایز می‌کند، آوردن متن نامه 31 نهج‌البلاغه براساس نظم و ترتیب این کتاب بوده و تقسیم‌بندی آن براساس نظام گزاره‌ای انجام شده است.

گفتنی است، در پایان نشست نقد و بررسی کتاب «منشور تربیت علوی»، این اثر رونمایی شد.

captcha