حجتالاسلام عبداللهزاده در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، با تبریک فرارسیدن ماه پر برکت ضیافت الهی، تأثیر ماه رمضان بر سلامت جامعه اسلامی را یادآور شد و با اشاره به سه نوع روزه عام، خاص و خاصالخاص، گفت: در روزه عام نخوردن و نیاشامیدن، در روزه خاص نخوردن و نیاشامیدن و روزه بودن اعضای بدن مورد توجه است اما در روزه خاصالخاص تمامی اعمال روزه دار تنها برای خداست.
وی اهمیت روزه خاصالخاص را در کنترل شهوات و امیال نفسانی دانست و افزود: کوچکترین نتیجه این نوع روزه عدم پیروی از فرمان نفس در خوردن و آشامیدن و مهمترین آن کنترل نفس برای ارتکاب به جرم است.
این کارشناس امور دینی کاهش چشمگیر آمار وقوع جرم در ماه رمضان را نتیجه نهایی تمرین کنترل نفس دانست و اظهار کرد: چنانچه مهارت کنترل نفس در ماه رمضان پرورش داده شود و همچنان در طول سال ادامه یابد جامعه اسلامی به جامعهای آرمانی و بدون جرم تبدیل خواهد شد.
حجتالاسلام عبداللهزاده اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن کریم بویژه در آیه دوم سوره بقره که میفرماید: «ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید» به اهمیت و جایگاه این ماه مبارک اشاره میکند.
وی با اشاره به اهمیت روزهداری در تمام ادیان، افزود: ماه رمضان و روزهداری در این ماه نه تنها به دین اسلام بلکه به تمامی ادیان گذشته نیز تعلق دارد.
حجتالاسلام عبداللهزاده با بیان اینکه در کتابهایی مانند مراقبات و مفاتیحالجنان نیز اهمیت این ماه مبارک بهخوبی بیان شده است، افزود: رمضان ماه پربرکتی است که در آن ثواب خواندن یک رکعت نماز برابر با 70 رکعت و ثواب خواندن یک آیه از قرآن برابر با ختم کامل قرآن است و همه اعمال روزه داران حتی خوابیدن و نفس کشیدن در درگاه الهی دارای پاداش است.
وی به تشریح سیره پیامبر(ص) در ماه رمضان پرداخت و گفت: رسول خدا(ص) با آغاز ماه رمضان اسیران را آزاد کرده و به نیازمندان بسیار کمک میکردند که خود نشان از جایگاه این ماه الهی دارد.
حجتالاسلام عبداللهزاده با بیان اینکه قرائت دعای افتتاح، سحر و دعاهای مخصوص هر روز و شب زندهداری در ماه رمضان بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: به گفته شیخ عباس قمی ماه رمضان شریفترین ماههاست که درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شبهای قدر که ارزشمند تر از هزار شب است در این ماه قرار دارد.
باید دانست زمانی که خداوند شهوت و تمایلات زناشویی را برای بقای نسل در وجود انسان قرار داد و برای کنترل و ارضای آن ازدواج دائم را قرار داد و به آن سفارش بسیار نمود و هنگامی که شرایط برای ازدواج دائم فراهم نبود، برای اینکه ایمان و پاکدامنی انسان لطمه نخورد، ازدواج موقت را مقرر فرمود. البته با رعایت شرایطش که در اسلام بیان شده است.
اما اگر در کل شرایط برای ازدواج فراهم نبود باید چه کار کرد؟! چگونه باید از ایمان و پاکدامنی خود مراقبت نمود؟!
باید دانست اگر کسی حقیقتا و از سر اخلاص بخواهد خود را حفظ کند خداوند نیز او را یاری خواهد کرد. البته برای این کار ما دستورات عملی هم در دین داریم که در اینجا با استفاده از بعضی روایات و دستورات بزرگان دین به برخی از شیوه های کنترل شهوت اشاره می نماییم:
- روزه گرفتن و در صورت عدم امکان آن، کم غذا خوردن بطوری که روزی بیشتر از دو وعده غذایی نخوردن.
- نخوردن غذا های تحریک کننده مانند: پیاز، خرما، تخم مرغ،غذاهای چرب یا پروتیینی با کالری بالا و...
- خوردن موادی که شهوت را کم می کنند، مانند: آبلیمو، کافور، سرکه(که مالیدن آن به بدن هم موثر است) و...
- کنترل چشم و نگاه نکردن به نامحرم و ندیدن صحنه های حرام یا تحریک کننده، مانند: فیلم ، عکس و... این مورد بسیار مهم است زیرا انسان اگر ورودی های خود را یعنی چشم و گوش را کنترل کند و اجازه ندهد بدی ها و گناهان وارد وجودش شوند، آنگاه خروجی هایش یعنی اعمال ، رفتار و... هم خوب و درست می شوند. و از گناهان فرسنگ ها فاصله می گیریم. زدست دیده و دل هر دو فریاد --- که هرچه دیده بیند دل کند یاد.
- از بین نبردن و نتراشیدن موهای زائد بدن چون باعث تضعیف قوای جنسی می شود.
- دوری کردن از خوردن غذاها و لقمه های حرام و استفاده از غذای حلال و پاک.
- در حالت جنب نبودن و داشتن وضو و با وضو بودن که باعث ایمن و دور شدن از وسوسه شیاطین می شود.
- ورزش کردن و تحرک بدنی برای سوزاندن کالری های انباشته شده و اضافه بدن و دوری از تنبلی و تن پروری.
- مشغول کردن فکر و اندیشه خود به کار و فعالیت و دوری از بیکاری و آزاد گذاشتن و رها کردن فکر و اندیشه به سمت افکار و تخیلات نادرست.
- تنها و دمر(به شکم) نخوابیدن.
- زیاد است