به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) مراسم روز جهانی حلال شامگاه گذشته با حضور احمدمسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حجتالاسلام والمسلمین طارمی، مدیر دانشنامه جهان اسلام و عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه جهانی حلال در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
احمد مسجدجامعی در این مراسم طی سخنانی، شناخته شده ترین نشانه اسلامی را برند حلال دانست و گفت: غذا و نوشیدنیها به دلیل اینکه نخستین نیاز انسانها است بنابراین ادیان مختلف نسبت به مصرف آن قواعد و قوانین خاص خود را دارند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه برند حلال ممکن است مورد سواستفاده قرار بگیرد، ادامه داد: افرادی ممکن است هر نوع محصولی را عرضه و از این برند استفاده کنند بنابراین باید نظارتهای مثمرثمری در این زمینه صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نگرانی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که این ظرفیت به دست غربیها بیفتد و تحت عنوان برند حلال محصولاتی عرضه شود که اعتبارات این حوزه را خدشه دار کند.
ورود مقوله حلال به حوزههای همچون مسکن و معماری
مسجدجامعی خواستار ورود مقوله حلال به حوزههای همچون مسکن شد و افزود: ما امروزه در حوزههای همچون معماری، شهرسازی و فرهنگ نیاز به این مقوله داریم. شهر تهران در حوزههای همچون معماری و شهرسازی هر روز به سمت خفه شدن به پیش میرود که برای رهایی از آن نیاز به راهکار داریم که توجه به مقوله حلال راهگشای بسیاری از معضلات این حوزه خواهد بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: بازگشت به برند حلال در سطح جهانی و اقتصادی نه تنها باعث افت شاخصهای آن نمیشود بلکه به شدت میتواند ارزش کالا را بالا ببرد.
براساس گزارش ایکنا، عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه جهانی حلال نیز در این مراسم به چرایی نام گذاری چنین روزی در عرصه بینالمللی اشاره کرد و گفت: موضوع حلال هم از جهت اهمیت دینی، فرهنگی و اقتصادی و هم به دلیل درگیر بودن با جمعیت دو میلیادری مسلمانان سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید روزی تحت این عنوان اختصاص پیدا میکرد. بنابراین با تصمیم گیری شورای حلال جهانی روز 17 رمضان به عنوان روز جهانی حلال انتخاب شد.
وی به تبیین اهداف اقتصاد حلال پرداخت و بیان کرد: اگر هر مسلمانی در روز حداقل سه دلار صرف هزینه تغذیه خود کند سالیانه این رقم به هزار دلار میرسد که اگر این رقم را ضربدر جمعیت دو میلیاردی مسلمانان کنیم به رقمی دو هزار میلیاردی میرسیم. اعداد و ارقامی که کشور مالزی از 30 سال قبل به آن توجه داشته و به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
دبیرکل موسسه جهانی حلال ادامه داد: همان طور که ما به غذای حلال حساس هستیم مسلما به داروی حلال نیز توجه ویژهای داریم. دارو هم به هر حال یکی از موارد مصرفی خانوادهها است که اگر تنها حجم مصرفی داروی مسلمانان را که باید فاقد الکل، ژلاتین و... باشد را به اعداد و ارقام یاد شده برای غذای حلال اضافه کنیم مسلما به نکاتی خواهیم رسید که توجه هر چه بیشتر به اقتصاد حلال را متذکر میشود.
ضرورت ایجاد پایگاههای تحقیقاتی حلال
فخاری بر ضرورت ایجاد پایگاههای تحقیقاتی و توجه به خدمات حلال اشاره کرد و گفت: حلال تنها در حوزه غذا نیست و باید به مباحثی از قبیل خدمات رسانهای، ورزشی، بانکداری، بیمه، حمل و نقل و... نیز ورود پیدا کند و حلال را به بخشهای ببریم که ورود پیدا نکرده است.
حلال دارای زبان اقتصادی بسیار صریحی است
وی حلال را زبان اقتصادی بسیار صریحی دانست و افزود: بحث بیمه حلال هنوز وارد کشور ما نشده است تا تحقیقاتی در این زمینه بخواهد انجام شود ولی با همکاری بیمه مرکزی در حال انجام مباحث مرتبط با این مقوله هستیم. امروزه اهل تسنن به دلیل اختلالات فقهی با بیمه ما مشکل دارند و بیمه تکفل مورد قبول آنها است. خوب اگر ما در این زمینه به فعالیت بپردازیم و بیمه تکفل را نیز در کنار سایر بخشهای بیمهای خود همچون بیمه عمر و... راهاندازی کنیم درآمدهای زیادی را برای کشور کسب خواهد کرد.
دبیرکل موسسه جهانی حلال در پایان تدوین استاندارهای غذای حلال براساس مشترکات مذاهب اسلامی، برگزاری نمایشگاه حلال در ایران، چاپ نخستین مجله حلال، انتشار اولین کتاب غذای حلال، ایجاد دفاتر نمایندگی حلال در دیگر کشورها، رایزنی با دانشگاهها در زمینه دانش حلال و... را بخش از فعالیت صورت گرفته تحت این مجموعه در زمینه مسائل مرتبط با مقوله حلال معرفی کرد.
گفتنی است: در پایان این مراسم از مجموعه «اپ حلال» رونمایی و از صنایع برتر و فعال در این حوزه نیز تقدیر به عمل آمد.