جمشید سعیدپور، عکاس در حاشیه برگزاری نمایشگاه بیستودوم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره بخشهای هنری نمایشگاه بیستودوم اظهار کرد: سخنانم را درباره جشنواره با بخش عکس نمایشگاه آغاز میکنم. در این قسمت سعی شده که تصاویری انتخاب شود که دارای جذابیت بصری است. این گفته ادعایی است که مسئولان برگزاری این بخش داشتهاند، اما آنچه که من مشاهده کردم، چندان با واقعیتهای پیش روی جامعه همخوان نبود، چون باز هم همان کلیشههای رایج حاکم بر عکسها بود.
وی افزود: برای مثال، به نمایشگاه عکس سفرههای افطاری اشاره میکنم. در این قسمت آنچه که از سفرههای افطاری ترسیم شده همان تصاویر همیشگی است که دیدهایم. سفرهای روی زمین که در آن نان و پنیری به همراه دیگر ملزومات افطار قرار داده شده است، اما متاسفانه شکلی که از این تصویرگری انتخاب شده به هیچ وجه دارای نواندیشی لازم نیست.
سعیدپور گفت: سوال من از هیئت انتخاب نمایشگاه عکس این است که آیا ایرادی دارد که سفره افطاری روی یک میزه چیده شده باشد؟ آیا خانهای که در آن سفره افطاری قرار داده شده، نباید مطابق با بسیاری از سفرههای خانوادههای تهرانی باشد؟ آیا اگر بخواهیم خانهای مرفه را نشان دهیم، از ارزشهای آن سفره کاسته میشود؟
این عکاس با بیان اینکه نباید تنها یک سفره را ملاک تصاویر افطار انتخاب کرد، گفت: منظورم از اینکه میگویم تصاویر نمایشگاه تکراری است، به معنای زیبا نبودنشان نیست، بلکه میگویم که تنها یک شکل از سفره افطار ملاک کارهایمان قرار نگیرد، هرچند متاسفانه این نوع نگاههای کلیشهای تنها در هنر عکاسی نیست، بلکه در دیگر هنرها از جمله سینما هم همین قالب رایج را در سریالهای ماه رمضان میبینیم.
نگاه حرفهای به بخش هنر نمایشگاه قرآن
وی در پاسخ به این سوال که دیگر بخشهای جشنواره را چگونه ارزیابی میکند، گفت: نمیتوان کتمان کرد که در جشنواره این دوره از کمیت کاسته شده، اما بر کیفیت افزوده شده است، به ویژه تالار خلیج فارس که در آن کارهای خوبی به نمایش گذاشته شده است. در این میان معرق و تذهیبهایی که من دیدم برایم بسیار زیباست، در ضمن کارگاهها در آرامش بهتری برگزار میشود.
این عکاس در پایان بیان کرد: در انتهای سخنانم باید اظهار خوشحالی کنم که طولانی کردن زمان برگزاری نمایشگاه اقدام بسیار مثبتی بود، چون تا میتوان باید شرایطی را در جامعه به وجود آورد که امکان کارهای قرآنی بیش از هر اقدامی در جامعه رواج پیدا کند.