کد خبر: 1431930
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

بسط مفهوم «مقاومت» عامل تنوع در آثار جشنواره فیلم مقاومت شده است

گروه هنر: طباطبایی‌نژاد گفت: در دوره‌های قبل جشنواره مقاومت معادل فیلم‌های مربوط به جنگ و انقلاب اسلامی بود، اما در سال‌های اخیر دبیر جشنواره تعریف دقیق‌تری از مقاومت ارائه کرده که پیرو آن مفهوم مقاومت با یک امر متعالی‌تر تفسیر و تعبیر می‌شود.

 محمدمهدی طباطبایی نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در طول این سال‌ها شنیده شده که عده‌ای می‌گویند جشنواره فیلم مقاومت در شان موضوع مقاومت برگزار نشده است! بنده معتقدم اگر این اعتقاد ناشی از یک نگاه کمال گرایانه باشد، صحیح است، زیرا هرچقدر وظایفمان را درست انجام دهیم و کارمان شایسته باشد چون نگاهمان کمال جویانه است بازهم با هدف مطلوب فاصله داریم و به نوعی از زاویه نگاه استعلایی، جشنواره مقاومت با آن چیزی که باید باشد و با هدف ایده‌آل ما فاصله زیادی دارد.

وی افزود: اما اگر از یک نگاه نسبی بخواهیم به این موضوع بنگریم  تا آنجایی‌که بنده اطلاع دارم و با توجه به این‌که یک دوره عضو هیئت داوران بخش بین‌الملل جشنواره بودم جشنواره با ارزش و در سطح استانداردی برگزار شده است، ضمن اینکه محمد خزاعی دبیرلایق و پرتلاشی است که همواره سعی کرده جشنواره‌ای درخور شان و متشخصی را برگزار کند، البته هرچقدر تلاش کنیم تا جشنواره‌ای مطلوب و صاحب شان این جایگاه برگزار کنیم باز هم با هدفمان فاصله داریم، چون نام و هدف این جشنواره در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: در دوره‌های دورتر همواره جشنواره مقاومت معادل فیلم‌های مربوط به جنگ و انقلاب اسلامی بوده، اما در سال‌های اخیر دبیر جشنواره تعریف دقیق‌تر و درست‌تری از مقاومت ارائه دادند و مفهوم مقاومت را با یک امر متعالی‌تر تفسیر و تعبیر می‌کنند که اگر این تعبیر جدید که موضوع مقاومت را مجموعه‌ای از آثار تصویری بدانیم که امر انسانی و اخلاقی را ترویج و در مقابل منکر ایستادگی کرده و یک نهی اخلاقی را در مقابل یک منکری بیان می‌کند، موضوع فیلم مقاومت است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: با توجه به توضیح فوق، تمامی مفاهیم اخلاقی و انسانی می‌تواند در حوزه فیلم مقاومت باشد، هرچند نمی‌خواهیم این دایره را آن قدر بسط دهیم که شامل تمامی موضوعات مقاومت شود. نکته دیگر این‌که معتقدم، همه موضوعاتی که در دایره تقابل خیر و شر قرار می‌گیرد و آن فیلم در بیان این تقابل خیر و شر است و به پیروزی خیر منجر می‌شود فیلم مقاومت است. در این میان باید توجه داشت که امر اخلاقی منظورم نیست بلکه معتقدم باید برای فیلم مقاومت تعریف داشته باشیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فیلمساز، فیلمساز است و ما نباید آنها را با برچسب‌هایی مانند فیلمساز دفاع مقدس، فیلمساز جنگ، فیلمساز اجتماعی و ... از هم جدا کنیم. فیلمساز ما جایی به دلیل احساس مسئولیت فیلمی برای جنگ و دفاع مقدس می‌سازد و یا در مواقعی ممکن است فیلم اجتماعی بسازد، پس باید توجه داشت که تخصیص دادن در همه حوزه‌ها آسیب می‌رساند. وظیفه مدیران سینمایی توجه به همه مفاهیم ارزشی به ویژه مقاومت است و مدیران باید بودجه‌ای که از سازمان سینمایی می‌گیرد را بر حسب اولویت‌ها جدا کند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان بیان کرد: جشنواره فیلم مقاومت با توجه به اهمیتی که دارد داوران آن باید توجه داشته باشند تا فیلم‌های مناسبی را در آن به نمایش بگذارند، زیرا در این جشنواره علاوه بر میهمانان داخلی با توجه به بین‌المللی بودنش میهمانانی از سایر کشورها هم حضور خواهند داشت.

captcha