کد خبر: 1433280
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
عبدالحمید قدیریان:

واکنش منفعلانه هنرمندان نقاش به فجایع در فلسطین ناشی از ضعف مدیریتی است

گروه هنر: واکنش‌های هنری به وقایعی همچون جنایات در فلسطین به ویژه در هنر نقاشی منفعلانه است که این نشان از ضعف در تربیت درست هنرمندان فعال در این عرصه‌ها دارد که معمولاً اگر شاهد تحرکی هم هستیم خودجوش است.

عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با وجود فعالیت‌های هنری مثبت و چشمگیری که هنرمندان در عرصه‌های مختلف در قبال حوادث و اتفاقات مهم منطقه و جهان همچون جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهند اما باید گفت که این حجم از فعالیت‌ها در مقایسه با تعدد و تنوع حوادث در کشورهای گوناگون به ویژه کشورهای اسلامی ناچیز است.
وی گفت: در زمینه هنر نقاشی و سینما که در آن سابقه فعالیت حرفه‌ای دارم باید بگویم که این ضعف و کم کاری بیشتر به چشم می‌خورد و ما به ویژه در زمینه سینما دارای زبان پویایی همانند آنچه دشمنان از این ابزار برای وارد کردن خدشه به باورهای دینی و اعتقادی ما استفاده می‌کنند، نیستیم و البته در هنر نقاشی نیز عکس‌العمل‌ها به موقع نیست و با هوشمندی و سرعت عمل بالا اتفاق نمی‌افتد.

هنرمند نقاش برای پرداختن به یک مفهوم ارزشی نیاز به  پشتکار و ممارست دارد
قدیریان تصریح کرد: رشته نقاشی به دلیل فضای مفهومی که دارد و آن را از سایر گونه‌های مختلف هنرهای تجسمی همچون گرافیک متمایز می‌سازد، نیاز به ممارست، پشتکار و پویایی روزافزون هنرمندان فعال در خود دارد تا به نسبت اتفاقات مهم در دنیای اسلام همچون جنایاتی که اکنون در غزه شاهد آن هستیم، بتواند مفید و مؤثر و در عین حال با رعایت کلیه اصول حرفه‌ای این هنر وارد میدان شده و تأثیر خود را بر جریان ضدصهیونیستی بگذارد.
طراح هنری مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس» ادامه داد: ضعف و سستی هنرهایی همچون نقاشی در تبیین مواردی خاص همچون مظلومیت مردم فلسطین بیشتر از اینکه به حوزه مدیریت فرهنگی و هنری مربوط شود، متوجه طیف و جمعیت هنرمندان این حوزه است که آن چنان که باید و شاید در مسیر تربیت درست برای خلق آثار هنری متناسب با حوادث پیرامون خود قرار نگرفته‌اند.

هنرمندان واکنش هنری به موضوع فلسطین را خارج از ساحت هنر می‌دانند
وی گفت: این عدم رغبت به تربیت هنری صحیح به ویژه در نسل جوان هنرمند بیشتر مشهود است که من آن را ناشی از تهاجم فرهنگی این چند ساله می‌دانم که موجب شده نگرش هنرمندان تغییر کند و به طور مثال اگر قرار باشد در مورد وقایعی همچون فلسطین واکنش هنری انجام دهند، چون این چنین تلقی می‌کنند که این عمل نوعی واکنش سیاسی است لذا از انجام آن به این دلیل که از ساحت هنر خارج است، سرباز می‌زنند.
این هنرمند نقاش تأکید کرد: البته اگر در جهت ریشه‌یابی این معضل برآییم مجدد به مدیریت نادرست فرهنگی و هنری و نگرش غافلانه مسئولان برمی‌خوریم که ساز و کاری درست و کارآمد برای تربیت مؤثر هنرمندان ایجاد نکرده و هر نوع تحرک هنری در این زمینه به دلیل فقدان برنامه‌ریزی مؤثر، خودجوش و براساس خواست هنرمندانی است که دغدغه آن را دارند.

هنر پیش از انقلاب بیشتر از شرایط کنونی، خود را در خدمت پیشبرد اهداف انقلاب قرار می‌داد
طراح هنری فیلم سینمایی «ملک سلیمان» گفت: باید به فکر علاج این معضل باشیم؛ به هر حال در مقایسه با هنرمندان پیش از انقلاب صرفنظر از اینکه چه گرایشی دارند، واکنش‌های هنری در قبال موضوعاتی همچون حوادث این روز فلسطین منفعلانه است و هنر پیش از انقلاب بیشتر خود را متعهد به  پرداختن به باورهای و عقاید توده مردم می‌دانستند و اساساً یکی از مظاهر بروز انقلاب تحرکات محسوس و مؤثر هنری در کنار قیام و خواست مردم بود.
قدیریان در پایان گفت: به هر حال چه یک هنرمند باشیم و چه غیر آن، در برابر اتفاقات امروز منطقه و به ویژه جنایات رخ داده در فلسطین نمی‌توان ساکت نشست و فعالیت‌های هنری حتی در قالب برپایی کارگاه‌های تجسمی یک روزه که معمولاً در جریان راهپیمایی روز جهانی قدس شاهد آن هستیم و به خلق آثاری مؤثر هنری منجر می‌شود می‌تواند تأثیری حتی بیشتر از سر دادن شعار در محکومیت فجایع غزه داشت.

captcha