به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه امروز، 14 مردادماه در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و تکریم انسانی در مورد ابعاد اجرایی حقوق بشر گفت: اعلامیه حقوق بشر نیم قرن است که تصویب شده و در کنار آن، اعلامیهها و معاهداتی که به حقوق بشر مرتبط است نیز تصویب شدهاند اما در مقام اجرا مشکلات فراوانی وجود دارد.
وی با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر ابزاری سیاسی برای تحمیل خواستههای کشورهای سلطهگر به دیگر کشورهاست، اظهار کرد: وضعیت فلسطین و غزه یک امتحان بزرگ برای کشورهای مدعی حقوق بشر است؛ فاجعهای که امروز در غزه رخ میدهد انسانها را از حقوق خود محروم و آنها را آواره کرده است و امروز در شدیدترین بمبارانها قرار گرفتهاند.
آیتالله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: دولتهای سلطهگر مسئله حقوق بشر را نه برای آن، بلکه برای اهداف و آمال پلید خود میخواهند؛ چرا که امروز کشور جعلی صهیونیستی غزه را تحت وحشتناکترین بمباران قرار دادهاند اما همین افراد مورد حمایت مدعیان حقوق بشر قرار دارند و آمریکا و اروپا که فریاد دفاع از حقوق بشرشان گوش جهانیان را کور کرده و با این ابزار تحریم را به برخی کشورها تحمیل میکنند، نه تنها از جنایات رژیم صهیونیستی دفاع کرده، بلکه جایزه 250 میلیون دلاری را به منظور تداوم جنایات خود به آنها اهدا کرده است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخورد دوگانه غرب با مسئله حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول سی و چند سال گذشته بیش از 30 انتخابات آزاد برگزار کرده در حالی که از سوی عزب مورد اشکال حقوق بشری قرار گرفته است.
وی افزود: این مسئله نشان میدهد که غرب در صحنه عمل یک برخورد کاملا دوگانه و ابزاری با مسئله حقوق بشر دارد؛ در این صورت بسیاری از انسانهای آزاده و فرهیخته را به این فکر فرو میبرد که اعلامیه حقوق بشر تبدیل به یک کاغذپاره شده است.
آیتالله آملی لاریجانی اظهار کرد: در بحرین بسیاری از مردم به خاطر یک رأی میجنگند و کسی نیست که به دادشان برسد، در حالی که حاکمان آنها از سوی غرب حمایت میشوند.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما نباید مسئله حقوق بشر را به دلیل این رفتار دوگانه و سوءاستفاده غرب از آن، کنار گذاشت، بلکه باید کشورهای اسلامی در فکر راهاندازی نهادهای جامع بین خودشان باشند و تلاش کنند مبانی حقوق بشر اسلامی را تبیین کنند و راهکار جدیدی را برای دفاع از حقوق بشر در صحنه عمل و اجرا ارائه کنند.
وی در ادامه سخنان خود به مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر پرداخت و گفت: عدهای پیش از تصویب اعلامیه حقوق بشر بر این باور بودند که نباید وارد مقوله فلسفی حقوق بشر بشویم؛ چرا که در این صورت اختلافاتی به وجود خواهد آمد که تعاریف ارائه شده را از هم میپاشد، این در حالی است که بدون دانستن مبانی محکم و دقیق، این قراردادها تحمیلی شده و مدوام نخواهد بود.
رئیس قوه قضائیه در مورد موضوع حق گفت: عدهای حق را آزادی میدانند و قانون را قراردادی؛ بنابراین حق چیزی است که قانون میگوید؛ این مبنا در برخی موارد اشکالاتی دارد چرا که بعضی از موارد حق جعلی و قراردادی است.
آیتالله آملی لاریجانی با بیان اینکه انسان حق طبیعی دارد، اظهار کرد: در میان بزرگان ما این مسئله کمتر بحث شده اما در مورد حق و حکم فقهای ما مباحثی را مطرح کردهاند که ادعا کردهاند حق جعلی و اعتباری است اما اگر به موضوع حق به صورت مطلق وارد شویم، این اعتباری بودن رنگ میبازد.
وی در مورد مطلق بودن حق گفت: در این راستا این سؤال مطرح میشود که فارغ از اعتقادات و فرهنگها، میتوان برای همه انسانها حقوق ثابتی را در نظر گرفت یا نه؟ کسانی که اعلامیه حقوق بشر را نگاشتهاند، چه به صورت عامدانه، چه از روی غفلت، حقوق بشر ثابتی و دائمی را برای همه انسانها تصویب کردهاند و دولتها را ملزم به رعایت این حقوق کردهاند.
رئیس قوه قضائیه در مورد رابطه جایگاه انسان با نگاه به مسئله حقوق بشر گفت: برخی فیلسوفان بحث حق را به منافع و مصالح انسانها پیوند میزنند،؛ در این صورت باید به این سؤال پاسخ داده شود که نفع انسان کدام است و انسانی که در مورد آن بحث میشود، موجودی است سرگردان در این جهان و یا موجودی است که عالیترین مراتب کمالی را دارد.
آیتالله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه باید به دنبال تبیین حقوق بشر اسلامی بر اساس کتاب و سنت باشیم، اظهار کرد: این ترسیم باید خود را از نظاماتی که انسان را فناشونده میداند جدا کند.
وی با اشاره به کرامت ذاتی انسانها گفت: این مسئله در بیانیه حقوق بشر آمده اما بدون پیشفرضهای فلسفی و این مسئله قابل تبیین نیست لذا هر جا خواستند میتوانند آنچه میخواهند را از آن استخراج کنند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما باید به دنبال تبیین و نگاشتن مجموعهای به نام حقوق بشر اسلامی با نگاه دینی، متافیزیکی و هستیشناسانه باشیم که از لحاظ عقلانی و وحیانی در نظام دینی قابل درک باشد.