جواد افشار، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه سینما تنها یک ابزار برای سرگرمی نیست، گفت: هنر هفتم در ابتدای شکلگیری تنها به یک دلیل به وجود آمد، آن نیز خلق سرگرمی بود تا به واسطه آن مردم بتوانند اوقات خوشی را سپری کنند، اما با گذشت زمان بر جذابیتهای این رسانه افزوده شد. برای همین سیاستمداران سعی کردند به وسیله این ابزار قدرتمند اهداف و تفکرات خود را ترویج دهند.
وی افزود: رویکرد هدفمند سینمای غرب را در نیمه قرن اخیر به شکل کاملا جدی مشاهده میکنیم. برای همین هم در این حوزه بزرگترین سرمایهگذاریها انجام میشود، اما مطلب مهم اینجاست که ما تا چه حد توانستهایم از این ابزار برای رسیدن به آرمانهای انقلابی خود بهره ببریم. جواب این است، سینمای واقعی ایران تنها بعد از انقلاب شکل گرفت، زیرا پیش از آن جز معدود کارهایی، باقی آثار کیفیت بسیار پایینی داشتند، اما با این زمان کم، باز هم سینمای ایران نسبتا توانسته برای خود اعتبار شایستهای کسب کند.
کارگردان سریال «مادرانه» گفت: زمانی که از اعتبار سینمای ایران سخن میگویم، منظورم این است که فیلمهای ایرانی توانستهاند تصویری اخلاقی از کشورمان ارائه دهند، اما این پیشرفت را در دیگر حوزهها نمیبینیم، یعنی قادر نیستیم آرمانهای انقلاب اسلامی را آن چنان که شایسته است در فیلمهایی که توانستند در جشنوارههای خارجی موفق باشند مشاهده کنیم.
افشار ادامه داد: پنجشنبه این هفته روز مقاومت اسلامی نام نهاده شده است، اما آیا در سینمای امروز ما به طور عام این مفهوم مورد توجه قرار میگیرد؟ این وضعیت در شرایطی است که این روزها میبینیم در غزه چه اتفاقات وحشتناکی رخ میدهد. این جنایات نیز تنها به این دلیل انجام میشود که ملتی مظلوم برای ابتداییترین خواستهشان کشته میشوند، البته من این کمتوجهی را از سر آگاهی نمیدانم، بلکه معتقدم دلایل مختلف سبب شده چنین وضعیتی در سینما کشورمان به وجود آید.
این فیلمساز در تکمیل توضیح فوق بیان کرد: وقتی سخن از فیلمهایی درباره غزه میشود، معمولا اولین مسئله، کمبود امکانات و سختافزار است که سبب شده این تولیدات به لحاظ کمی رشد نکند، اما این موضوع تنها دلیلی برای کم کاری موجود نیست، بلکه من نبود بازار جهانی برای ارائه این دست تولیدات را دلیل محکمتری میدانم. منظورم نیز از این کلام این است که ما با بنگاههای پخش فیلم ارتباط لازم را نداریم، چون اگر برای این دست تولیدات بتوانیم مخاطب پیدا کنیم، مطمئن باشید سرمایهگذار و امکانات آن نیز فراهم خواهد شد.
وی متذکر شد: توضیح فوق نباید سبب شود که فکر کنیم تولیدات با مضامین مقاومت اسلامی مخاطب ندارد، برعکس فیلمهایی که پیام آزادگی اسلام را در خود جای دادهاند، میتوانند با ذات هر انسان آزادهای ارتباط برقرار کنند. به شرطی که سینماهای مورد نظر با تبلیغات مناسب پذیرای این دست آثار باشند.
افشار در پایان گفت: مقاومت اسلامی معنایی گسترده دارد که تنها به مبارزه فیزیکی ختم نمیشود، بلکه تصویرگری از موفقیتهای نظام هم میتواند نمود بارزی از مقاومت اسلامی باشد. برای این توضیح توجه به انرژی هستهای، سبک زندگی ایرانی اسلامی، شهدای جهاد علمی و... از جمله موضوعات مورد نظر است.