محمد زوار بیریا، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در شرایط و اوضاع نسبتاً وخیم اقتصادی، شاهد فعالیت پیگیر و حضور فراگیر هنرمندان در عرصههای تولید به ویژه تولید آثار نمایشی نیستیم و در چنین وضعی باید از تمام توان و تلاش خود در بهرهبرداری اصولی از امکانات و توان تخصصی موجود در هنر نهایت استفاده را ببریم.
وی گفت: تعامل صورت گرفته میان مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری با هنرمندان فعال و پویای عرصههای گوناگون در بررسی بضاعت و توان فعلی میتواند تا اندازه زیادی به بهینهسازی آن منجر شود و از اتلاف همین مقدار امکانات و ابزار جلوگیری نماید.
مدیریت صحیح منابع موجب استمرار جریان فرهنگ و هنر دینی میشود
بیریا تصریح کرد: مدیریت منابع و امکانات فرهنگی و هنری به ویژه در نهادهای فرهنگی و انقلابی که داعیه فعالیت در زمینههای دینی و ارزشی را دارند، نمود بیشتری خواهد داشت چرا که موجب استمرار جریان فرهنگی و هنری با ماهیت دینی خواهد شد و به این شکل نیست که با صرف یکجای همه امکانات و ابزار در برهه زمانی خاص ناگاه در مقطعی از زمان دچار خلأ فرهنگی شویم.
کارگردان نمایش رضوی «پلاک 8» ادامه داد: نشر فرهنگ و هنر دینی نیازمند تولید آثار و عرضه آنها به شکل مستمر در مقاطع گوناگون سال است و نباید به شکل مناسبتی و تنها برای مقاطع خاصی از سال شاهد تصمیم گیری در مورد تولید و ارائه این آثار باشیم؛ چرا که به هر حال بخشی اعظمی از ذائقه و سلیقه مخاطب امروز ساحت فرهنگی و هنری کشور را مواجه شدن با آثاری با مضامین و محتوای دینی و ارزشی به خود تشکیل میدهد.
وی گفت: با چنین رویکردی در هفته گذشته من و چند تن از همکاران و فعالان در حوزه هنرهای نمایشی نشست دوستانه هماندیشی با مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری داشتیم؛ حوزهای که مبنای اغلب آثار تولیدی خود را پرداختن به تولیدات دینی، ارزشی و انقلابی قرار داده است و در قالب این نشست توافق شد که در مورد ارتقای کیفی آثار تولیدی برای جذب و مشارکت بیشتر مخاطب و به تبع آن رشد اقتصاد هنر متعهد دینی ایده و طرحهایی از سوی فعالان و مسئولان هنری ارائه شود.
کمکاری به بهانه کمبود امکانات فرهنگی و هنری توجیهناپذیر است
کارگردان نمایش «باغ شازده» تأکید کرد: در هر صورت امکانات سختافزاری نسبتاً مناسبی در اختیار داریم و اگر قرار باشد به این بهانه که مثلاً سرانه فضاهای نمایشی در مقایسه با حجم تولیدات نمایشی کم است و با این توجیه دست روی دست بگذاریم، سر آخر از همین میزان امکانات نیز نخواهیم توانست بهرهبرداری اصولی و حرفهای داشته باشیم.
بیریا در ادامه گفت: حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و بسیاری دیگر از نهادهای فرهنگی و هنری امکاناتی بعضاً شاید ناچیز در اختیار دارند که باید با ارائه راهکارهای مؤثر به شکل کوتاه یا درازمدت از آنها نهایت استفاده را به عمل آورد تا بتوان از عواید مالی حاصل از آن به رونق اقتصاد هنر و برونرفت از وضعیت فعلی و تمایل به وضعیت مطلوب استفاده کرد.
وی در پایان گفت: واقعیت آن است که دولت باید همچنان حمایت هر چند نسبی خود از فعالیت گروههای تئاتری را حفظ کند و حداقل با فراهم آوردن زمینه مناسب، هنرمندان را ترغیب به فعالیت و رونق چرخه تولید نماید که تنها به این واسطه است که میتوان جلوی بروز ضعفها و خطاها را گرفت و با خلق آثاری متناسب با ذائقه و سلیقه مخاطب، افق روشنی را در آسمان فرهنگ و هنر ترسیم کرد.