مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) عفت حقیقی را فرایندی ناشی از باورها، اعتقادات قلبی و باورمندی نسبت به موضوعات شرعی دانست و گفت: برای تحقق این مهم باید چند اتفاق بیفتد. نخست اینکه از طفولیت باید مباحث اعتقادی بنیادی در ذهن کودکان تقویت شود و الگوهایی که از همان ابتدا به کودکان و نوزادان داده میشود، الگوهای عفتمداری باشد.
اصلانی افزود: عفت حقیقی زمانی اتفاقی میافتد که به لحاظ خانواده در فرایند تربیتی کودک از الگوها، اسباب بازیها و نوع ارتباط مادر با کودک گرفته تا زمانی که در سطح آموزشهای رسمی قرار میگیرد باید این مقوله به صورت یکسان و به دور از چندگانگی ادامه پیدا کند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان ادامه داد: این موضوع شاید یک فضای خیلی آرمانی باشد منتها قابل انجام است به ویژه نقش خانواده که خود خانوادهها باید برای ایجاد عفت حقیقی در فرزندان توانمند شوند.
وی در این بین نقش انجمن اولیا و مربیان را بسیار مهم برشمرد و افزود: آموزش و پرورش ظرفیت بسیار مناسبی به نام انجمن اولیا و مربیان در اختیار دارد که باید از آن در جهت تقویت عفت حقیقی استفاده کند.
اصلانی تصریح کرد: از سوی دیگر نهادهای فرهنگی نیز مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید در مبحث خانواده موضوعات بسیار مهم را پیگیری و در تلاش برای توانمندسازی خانوادهها به منظور تقویت عفت باشد و مساجد، هیئتهای مذهبی و مبلغان نیز در این زمینه به سهم خود نقش مثمرثمری را ایفا میکنند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترویج موثر مفاهیمی همچون عفاف در بخشهای مختلف همچون حوزه نشر چگونه باید محقق شود، گفت: در حوزه نشر ما باید در بحث علوم انسانی یک دقت نظر جدی داشته باشیم و تحول علوم انسانی در دانشگاهها اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: چون عمدتا حوزههای علوم انسانی ما مبتنی بر ترجمه مبانی غربی است طبیعتا افرادی که در این چرخه آموزش میبینند نیز بنمایههای فکریشان مبتنی بر فرهنگ غرب رقم میخورد، مگر اینکه خودشان افراد متدین و با خواستگاه دینی رشد کرده باشند. در غیر این صورت اگر در فرایند علوم انسانی امروز ما در دانشگاه قرار بگیرند طبیعتا بر آن مبنا رشد میکنند و در حوزه نویسندگی هم اگر حضور پیدا کنند با همان یافتهها دست به قلم میزنند.
رئیس سازمان بسیج جامعه عنوان کرد: بنابراین ما باید نویسندگان مجرب و صاحب فکری را تربیت کنیم که یکی از اینها با تغییر در علوم انسانی و حضور جدی حوزههای علمیه برای تبیین مباحث اتفاق میافتد.
اصلانی اضافه کرد: در حوزه سایر علوم همچون در علوم طبیعی و پزشکی نیز مباحث بسیاری وجود دارد و کالاهای غیرفرهنگی زیادی است که با نمادهای غربی تولید میشود و تمامی اینها نیاز به نظارت دائمی، مدام و پی در پی دارد و نباید به این گونه باشد که به دلیل نظارت مقطعی، کالاهایی با نمادهای بسیار مستجهن عرضه نشود ولی با گذر مدت کوتاهی دوباره این اتفاق بیفتد.