کد خبر: 1440951
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
مشاور اقتصادی وزیر علوم خبر داد:

افزایش ۳۵ میلیاردی گردش مالی دانشگاه‌ها طی دو سال آتی

گروه دانشگاه: مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اقتصاد مقاومتی ضمن تبیین برنامه‌های این وزارت‌خانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی، از رسیدن گردش مالی این وزارت‌خانه از ۱۵ میلیارد به ۵۰ میلیارد تومان طی دو سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری دکتر محمدجعفر صدیق، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اقتصاد مقاومتی صبح امروز، سه‌شنبه، 28 مردادماه در محل این وزارت‌خانه برگزار شد و طی آن اقدامات و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت علوم تشریح شد.
وی درابتدای کلام خود اظهار کرد: فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ انقلاب اسلامی است. امروزه کشور ایران به عنوان یکی از قطب‌های منطقه در معادلات سیاسی جهانی نقش‌آفرینی می‌کند و اگر در موضوعات اقتصادی بتوانیم به اهداف مد نظر برسیم، آخرین امیدهای دشمن نیز نیز از بین می‌رود.
صدیق ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله دستگاه‌هایی است که خود در بحث اقتصاد مقاومتی با گردش مالی 15 میلیارد تومان در سال می‌تواند در تحقق این موضوع و همچنین بحث اشتغال‌زایی موثر باشد و برنامه داریم طی دو سال این گردش مالی با سیاست‌گذاری و برنامه‌های دقیق و منسجم به 50 میلیارد تومان در سال برسد.
وی افزود: طراحی اقتصاد مقاومتی یک مسئله ملی و فراجناحی است و باید توجه داشت که ما برنامه‌های خود را از بهمن ماه سال قبل و بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری آغاز کردیم و به دلیل جدید بودن این مسیر، اگر بتوانیم برنامه مورد نظر را طی یک سال طراحی و تصویب کنیم قدمی بسیار ارزشمند در این عرصه برداشته‌ایم که با قانونی شدن این حرکت، دستخوش تغییر به خاطر عوض شدن دولت‌ها نشود.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی به ثمردهی برسد باید مبتنی بر تولید ثروت دانشگاه‌های دانش‌بنیان باشد و دیگر با شیوه‌های سنتی اشتغال همچون گسترش ظرفیت استخدام دانشگاهیان در کارخانجات و وام دادن به فارغ‌التحصیلان و  ... نمی‌توان این مسیر را دنبال کرد که طراحی این مدل داخلی و تصویب آن برعهده وزارت علوم است.
وی توضیح داد: اقتصادی که درون‌زا باشد به تولید ثروت می‌انجامد. در این مدل با وجود ارتباط و استفاده از محصولات استراتژیک جهانی، نباید خود را وابسته به کالاهای انحصاری کنیم که با ایجاد تحریم، کلیه خطوط تولید ما فلج شود. وقتی یک صنعتی از خارج از کشور وارد ایران می‌شود، نیازهای دیگری را هم به همراه خود می‌آورد و وابستگی‌های دیگر برای تعمیر را نیز به خارج به دنبال دارد.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اقتصاد مقاومتی گفت: با تصویب آیین‌نامه و شعار نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه در اقتصاد مقاومتی ما نیازمند ایجاد سامانه‌مهارت‌افزایی برای فارغ‌التحصیلان خود هستیم تا هم‌زمان با فارغ‌التحصیلی یا حتی در اواسط تحصیل نخبگان، آنها را جذب این سامانه کنیم و روش‌های صنعتی شدن و تولید محصول خود را در بازار رقابتی بیاموزند.
وی بیان کرد: مقاومت‌سازی اقتصاد ملی باید به عنوان گفتمان غالب در کشور شود که در این بخش رسانه‌ها نقش بسیار مهمی می‌تواند ایفا کنند. ما برای تک‌تک‌ فارغ‌التحصیلانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کردند برنامه داریم و به زودی امکان حضور و خدمت علمی آنها را در کشور فراهم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا جریان ماجرت مغزها را معکوس کنیم.
صدیق خاطرنشان کرد: ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها به استاندارهای بین‌المللی می‌تواند از دیگر برنامه‌هایی باشد که سبب اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها باشد. در حال حاضر دانشگاه‌های ما سطح کیفی بسیار خوبی دارند و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از نظر علمی با دانشجویان برترین دانشگاه‌های دنیا رقابت می‌کنند.
وی توضیح داد: بین سطح علمی کشور و رتبه صنعتی آن نباید اختلاف زیادی وجود داشته باشد. امروزه ما به دنبال انتشار مقالات ایرانی در آی اس آی نیستیم، بلکه به جایی رسیده‌ایم که خود باید ژورنال‌های علمی بین‌المللی را انتشار دهیم. همچنین باید سندی طراحی کنیم که تعداد دانشجویان هر رشته طی سال‌های بعد را مشخص و طبق همان برنامه‌ریزی کنیم.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در سال‌های اخیر قیمت تمام شده تحصیل هردانشجو به شکل غیرواقعی بسیار پایین اعلام شده بود و بر این اساس دانشگاه‌های بزرگ علاقه‌ای به جذب دانشجو نداشتند چون سرانه‌های دانشجویی پایین بود و از طرف دیگر دانشگاه‌های کوچک هم کیفیت تحصیلی خود را پایین آوردند.
وی عنوان کرد: هم‌اکنون هزینه تحصیل یک فرد در دانشگاه از هزینه یک محصل دبیرستانی کمتر درنظر گرفته شده است که این مسئله مطابق با واقیعت نیست و ما پیشنهاد دادیم که سرانه واقعی تحصیل هر دانشجو اعلام شود و دانشگاه‌ها بر اساس این سرانه بودجه خود را دریافت کنند.
صدیق تصریح کرد: مشکلی که در این موضوع پیش می‌آمد این بود که هزینه‌ تحصیل برای دانشجویانی که مشکل مالی دارند زیاد می‌شد و برای حل این مشکل باید وام‌های دانشجویی به آنها پرداخت شود. باید توجه کرد که دانشگاه‌های دولتی موظف هستند در نوبت اول خود بر اساس نیاز اصلی دانشگاه‌ها دانشجو بگیرند و موظف نیستند تا این سرانه را  در نوبت دوم خود هزینه کنند.

captcha