محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به احیای 600 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی جدید، گفت: شیوهنامه راهاندازی مراکز دارالقرآنهای آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شده است.
مسیبزاده با بیان اینکه استانها موظف به احیای دارالقرآنها براساس شیوهنامه ابلاغی هستند، گفت: با احیا و راهاندازی مراکز دارالقرآنها، اهدافی از جمله؛ توسعه فرهنگ قرآنی، شکوفایی استعدادهای قرآنی دانشآموزان و غنیسازی اوقات فراغت آنها با آموزههای قرآنی دنبال میشود.
بررسی احیای دارالقرآنها در شورای قرآن، عترت و نماز استانها
وی افزود: در شیوهنامهای که به استانها ابلاغ شده تذکر داده شده تا موضوع احیاء مراکز دارالقرآنها در شورای قرآن، عترت و نماز استانهای سراسر کشور مطرح و مورد بحث بررسی قرار گیرد تا شاهد راهاندازی مطلوب مراکز دارالقرآنها به صورت همزمان از 15 مهرماه باشیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به تبلیغات و اطلاعرسانی از طریق صدا و سیما و مطبوعات و اطلاعرسانی مناسب در سطح استانی و کشوری از جمله تأکیدات شیوهنامه راهاندازی مراکز دارالقرآنها است و همچنین در این شیوهنامه مقرر شده که مراکز دارالقرآنها همانند یک واحد آموزشی مستقل، محسوب شوند که باید مقررات واحدهای آموزشی را رعایت کنند.
راهاندازی 2 مرکز دارالقرآن در هر منطقه آموزش و پرورش
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: شاخص ما برای توسعه مراکز دارالقرآنهای آموزش و پرورش این است که هر منطقه از آموزش و پرورش دو مرکز دارالقرآن داشته باشد که یکی از این مراکز برای بانوان و دیگری برای آقایان در نظر گرفته شود.
مسیبزاده یادآور شد: در صورتی که برخی از مناطق امکان راهاندازی دو مرکز دارالقرآن را نداشته باشند، میتوانند با پیشبینی یک مرکز، سه روز در هفته را به بانوان و سه روز در هفته را نیز به آقایان اختصاص دهند.
وی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: همچنین چنانچه برخی از مدارس هم در شیفت بعد از ظهر خود خالی هستند و میتوانند که در شیفت بعدازظهر، کار قرآنی انجام دهند، میتوانند با هماهنگی مراکز دارالقرآنها به فعالیتهای قرآنی پرداخته و به عنوان شعب فرعی باشند.
انتخاب یک دارالقرآن مرکزی در هر استان
وی تأکید کرد: هر استان موظف است یکی از دارالقرآنها را که از مرکزیت بهتری برخوردار است به عنوان دارالقرآن مرکزی انتخاب و معرفی کند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پنج هزار معلم قرآن که طی دو سال گذشته در آموزش و پرورش جذب شدند، گفت: این معلمان و مدرسان قرآن در مراکز دارالقرآنهای آموزش و پرورش مشغول به کار میشوند و البته با توجه به اهمیت حفظ قرآن، بخش ویژه حفظ را نیز در مراکز دارالقرآنها تعریف میکنیم تا از منویات مقام معظم رهبری در حوزه حفظ قرآن پیروی کنیم.