کد خبر: 1448241
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
عبدالله باکیده:

دفاع مقدس در سیما تنها به یک هفته خاص محدود شده است

گروه هنر: کارگردان سینمای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس علاوه بر اینکه در سینما بسیار مهجور است؛ در تلویزیون نیز توجه به این حوزه تنها مختص به هفته دفاع مقدس شده است.

عبدالله باکیده، فیلمساز حوزه دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که نگاه به سینمای دفاع مقدس تنها محدود به یک هفته خاص شده است، بیان کرد: متأسفانه سینمای کشور ما به آثاری منحصر که تنها قشر خاص از مخاطبان را مد نظر دارد، در صورتی که رسالت سینما این است که تمامی اقشار را مورد توجه قرار دهد. یکی از این حوزه‌ها که مغفول مانده سینمای دفاع مقدس است که تنها در هفته دفاع مقدس شاهد توجه به آن هستیم.

وی افزود: در سیما نیز وضعیتی مشابه حاکم است، زیرا هر سال در هفته دفاع مقدس شاهدیم که فیلم‌های مختلفی از تلویزیون پخش می‌شود که معمولا هم بسیاری از آنها تکراری هستند. در کنار این برنامه‌ها، برخی مواقع برنامه‌‌های ترکیبی نیز پخش می‌شود که سعی دارند به نوعی به دفاع مقدس بپردازند، اما آن کارها نیز در جذب تماشاگر ناموفق هستند. دلیل این معضل نیز این است که تنها شکلی خاص از دفاع را مدنظر قرار می‌دهند.

کارگردان فیلم «پوتین» در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان در این حوزه فعالیت کرد، بدون این‌که آثار دستخوش تکرار و شعار شوند؟ گفت: برای جواب این سؤال یک مثال می‌آورم؛ «ماه عسل» یک برنامه ترکیبی است که هر سال در ماه رمضان روی آنتن می‌رود. این برنامه توانسته مخاطبان فراوان را به خود جذب کند، همچنین تأثیرگذاری محسوسی نیز در جامعه داشته است. در برخی از قسمت‌های «ماه عسل» موضوع دفاع مقدس هم مورد توجه قرار می‌گیرد، اما شکل آن با دیگر برنامه‌های مشابه، متفاوت است.

وی تأکید کرد: دلیل این تفاوت نیز این است که در «ماه عسل» وقتی سردار یا جانبازی حضور می‌یابد، به تمام ابعاد زندگی این بزرگان توجه می‌شود، حتی در برخی مواقع به کاستی و کمبودهایشان نیز می‌پردازند، برای همین تماشاگر آن را باور می‌کند؛ ولی در برنامه‌های دیگر سیما چنین اتفاقی روی نمی‌دهد. دلیل این جو حاکم بر تولیدات دفاع مقدسی هم خطوط قرمزی است که به نظرم هیچ توجیه منتطقی ندارد، بلکه تنها با تکیه بر باورهای فردی به وجود آمده است.

باکیده توصیه کرد: مسئولان برای این‌که این حوزه را به روزهای اوج خود برگردانند، باید بر روی بحث فیلمنامه به عنوان ابتدایی‌ترین بخش، توجه کنند، چون متونی که در این حوزه نوشته می‌شود، عمدتا بی‌کیفیت هستند، اما اگر سرمایه و وقت لازم در اختیار فیلمسازان قرار گیرد، مطمئن باشید کارهای متفاوت و جذابی در این حوزه تولید خواهد شد. در قدم بعد ضروری است که این حوزه را دسته‌بندی نکنند و از تمام فیلمسازان علاقمند دعوت شود تا در این عرصه فعالیت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز پس از گذشت سالها از پایان جنگ شهرک دفاع مقدس تنها محلی است که از آن برای فیلمبرداری آثار دفاع مقدسی استفاده می‌شود؛ درصورتی که این محل به لحاظ موقعیت جغرافیایی به هیچ وجه مناسب فیلم‌های این ژانر نیست، حتی در این شهرک دیگر نمی‌توان یک صحنه باز گرفت، چون ساختمان صنعتی اطرافش در نما مشخص می‌شود. همچنین وسایلی که در این شهرک هستند، عمدتاً فرسوده و مستهلک شده‌اند. این ضعف‌ها را چه کسی قادر است برطرف کند؟ مسلماً بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند، بلکه دولت است که باید توجه خود را معطوف به این حوزه کند.

captcha