سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: نفس ایجاد نهادها و مؤسسات فرهنگی و هنری با هدف پرداختن فراگیر به فعالیتهایی که سبب افزایش سرانه فرهنگی در کشور شود، ستودنی است و البته باید در ابتدای امر دید که این نهادها و مؤسسات جدیدالتأسیس چه رویکرد و چشماندازی را برای خود متصور شدهاند.
وی ادامه داد: در مورد مرکز هنرهای نمایشی انقلاب و دفاع مقدس با نام اختصاری «مهنا» از ظواهر امر پیداست که هدف پرداختن به مجموعهای فعالیتهای نمایشی در این حوزه اعم از تولید نمایش، پژوهش و مواردی از این دست باشد که با چنین فرضی باید گفت که خیلی پیشتر از این، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وابسته به بنیاد فرهنگی روایت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و تا اندازهای معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثاگران اقدام به این سلسله فعالیتها کردهاند و البته انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان بانی اصلی این جریان برگزارکننده جشنوارههای «تئاتر مقاومت» طی سالهای گذشته بوده است.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مرجع رسمی «تئاتر مقاومت» است
همتی تصریح کرد: این انجمن حتی با احتساب اختیارات قانونی و در حد بضاعت مالی خود در این سالها به حمایت از تولید و اجرای عموم آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس پرداخته که به دلیل کمبود منابع اعتباری، این چتر حمایتی آنچنان که باید و شاید در خور شأن جایگاه فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس نبوده است.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «مرز» در ادامه گفت: حال اگر «مهنا» که هنوز به طور واضح و روشن بانی ایجاد شدن آن مشخص نیست، از توان مالی و فنی قابل قبولی برخوردار است و میخواهد مستقلاً در این موضوع یعنی تولید، اجرا و حمایت از گروههای نمایشی دغدغهمند در حوزه دفاع مقدس، ورود کند، باید گفت که چنین عملی موازیکاری است و صرفاً موجب اتلاف توان فنی و بودجهای میشود که به این امر اختصاص یافته است.
«مهنا» تجربههای موفق در حوزه تئاتر دینی و ارزشی را الگو قرار دهد
همتی گفت: «مهنا» باید تجربههای موفق در حوزه تئاتر دینی و ارزشی را برای خود الگو قرار دهد، مثلاً در برههای از زمان آستان قدس رضوی با هدف ایجاد فضای هنری در حوزه فرهنگ رضوی، با صرف بودجه، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد را مأمور به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی کرد؛ هر چند که این جشنواره در سالهای اخیر بنا به دلایلی از جمله سیاستزدگی به تعطیلی کشیده شد اما نباید از حق گذشت که این جشنواره توانست ترقی خوبی پیدا کند و داعیه بینالمللی شدن نیز داشته باشد.
بازیگر نمایش دفاع مقدسی«پوتینهای عموبابا» تأکید کرد: «مهنا» نیز اگر به فکر اعتلای تئاتر دفاع مقدس است باید توان فنی و بودجهای را که توانسته کسب نماید، از طریق مجرای قانونی و رسمی آن تزریق در روند جاری تئاتر دفاع مقدس کند و این تئاتر را که همچون سایر حوزه های نمایشی با مشکلات عدیدهای همچون کسری بودجه مواجه است از بنبستی که دچار آن شده تا اندازه زیادی خارج کند.
وی در پایان گفت: البته یک پیشفرض دیگری نیز میتوان در مورد مهنا داشت و آن اینکه این مؤسسه به عملکرد هیچیک از نهادهای فعال در حوزه تئاتر دفاع مقدس تاکنون اعتقاد و اطمینان نداشته و هدف از تأسیس آن برقراری عدالت و مساوات در میان فعالان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است که شخصاً از این اتفاق استقبال میکنم چرا که معتقدم «مهنا» میتواند بهانهای برای جلوگیری از رانت فرهنگی و اختلاسهای مالی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس باشد.